Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

10 zasad Zbigniewa Szkaradnika, prezesa zarządu 3S Data Center SA

EK
3S Data Center w oparciu o własną infrastrukturę udostępnia firmom najnowsze technologie i usługi teleinformatyczne
3S Data Center w oparciu o własną infrastrukturę udostępnia firmom najnowsze technologie i usługi teleinformatyczne YouToube
10 zasad, którymi kieruje się w życiu zawodowym i prywatnym Zbigniew Szkaradnik, prezes zarządu 3S Data Center SA. Oto one:

1.
Działaj z pasją. Należy zawsze działać z pasją, zarażać nią pracowników. Bez pasji nie ma energii do działania. Bez pasji nie ma właściwej motywacji. A bez pasji oraz motywacji nie ma sukcesu, nie ma też wyboru słusznej drogi dojścia do celu.

2.
Właściwie dobieraj ludzi. Sztuką jest umiejętność doboru współpracowników, pracowników, partnerów biznesowych - po pierwsze pracowitych, po drugie inteligentnych i wreszcie po trzecie - uczciwych. Najlepiej ludzi „z pasją”. To bardzo trudne. Jak to robić, jak ich odszukać, jak rozpoznać? Nie mam na to recepty i myślę, że nie tylko ja. To, czy ktoś jest „orłem”, czy „wróblem”, wychodzi dopiero po czasie.

3.
Miej szczęście. Nie tylko przysłowiowy „łut szczęścia”, ale znacznie więcej. Pewne decyzje, a jest ich nie tylko w biznesie, ale i w życiu prywatnym, osobistym wcale nie tak mało, trzeba podejmować w warunkach braku informacji, niemal natychmiast, spontanicznie, emocjonalnie. I właśnie wtedy szczęście się przydaje. Podobnie jak przydaje się przy doborze swoich współpracowników.

4.
Dbaj o dobre relacje z pracownikami. Zadbaj o ich los, realizację życiowych celów, a przede wszystkim - zaufaj im. Staraj się dać każdemu pracownikowi sporo samodzielności i nie wtrącaj się w każdy szczegół. Bądź wobec pracowników sprawiedliwy, a przynajmniej się staraj. Dawaj im przykład, zamiast pouczać. Nigdy się od nich nie odwracaj, wspieraj, kiedy mają kłopoty. Oczywiście dotyczy to pracowników „właściwie dobranych”.
5.
Bądź odporny na ból. Takie jest życie i taki jest również biznes, będący przecież częścią życia. Porażki na pewno przyjdą. Porażki bolą. Ani porażek, ani związanego z nimi bólu nie da się uniknąć. Dlatego jeśli potrafimy się podnieść po porażce, wyciągnąć z niej wnioski - wygraliśmy.

6.
Stawiaj się w sytuacji przeciwnej strony. Nie zamykaj się na racje oraz argumenty biznesowych przeciwników, nie myśl tylko i wyłącznie z pozycji własnego „ja”. Próbuj zrozumieć motywacje, cele, jak również otoczenie przeciwnej strony - wejść w jej położenie. To nie jest łatwe, bo być może będziesz musiał przyznać, że rację miewają też inni. I uznać te racje. Mentalne postawienie się w sytuacji strony przeciwnej dotyczy wszelkich relacji biznesowych - z klientami, pracownikami, dostawcami, konkurentami, przedstawicielami administracji. Pomaga to łatwiej i szybciej osiągać cele.

7.
Wyznaczaj sobie cele. Cele długo-, średnio- i krótkoterminowe. Sprawdzaj te swoje „kamienie milowe”. Jeśli średnioterminowo coś „idzie nie tak”, rozważ, czy nie warto zaniechać projektu minimalizując straty. Dziel się wiedzą - pokaż te cele swoim pracownikom i przypominaj o nich.

8.
Znaj swoją branżę. Bądź ekspertem. Nie polegaj tylko na zdaniu innych. Aby to osiągnąć, cały czas się doszkalaj, bo świat wciąż „wyrywa się do przodu” i nie będzie czekał na Ciebie z innowacyjną wiedzą, nowatorskimi rozwiązaniami i technologiami. Stare, dobrze znane powiedzenie, że człowiek musi uczyć się przez całe życie, jest więc jak najbardziej prawdziwe i jak najbardziej na miejscu. Zdobywaj wiedzę z różnych dziedzin - to się przyda i zawodowo, i prywatnie. Ale swoją branżę, niezależnie od zmieniających się trendów oraz okoliczności, znaj zawsze „jak własną kieszeń”, nie daj się zaskoczyć wiedzą ze swojej branży. A tego, czego wymagasz od siebie, wymagaj również od pracowników. Szukaj wciąż nowych możliwości, rozwiązań i technologii.

9.
Pamiętaj, że ponosisz odpowiedzialność. Za decyzje swoje. Za swoich pracowników, za ich losy, ich działania. To właśnie Ty - jako szef - ponosisz odpowiedzialność za majątek firmy, często również (jeśli nie jesteś szefem samym dla siebie) za pieniądze właścicieli. Ponosisz wielką odpowiedzialność za zadowolenie klientów. I wiele innych biznesowych „odpowiedzialności”. Nigdy o tym nie zapominaj. Dlatego też podejmując ryzykowne decyzje - wpisane przecież w biznes - w pierwszym rzędzie pamiętaj właśnie o odpowiedzialności.
10.
Miej czas dla siebie. Nie samą pracą człowiek żyje. Czasem trzeba więc oderwać się od obowiązków, „wyłączyć” na jakiś czas, zregenerować siły. Nawet pasjonat swojej pracy musi od czasu do czasu dać sobie odpocząć od niej i pracy od siebie. Warto mieć w związku z tym hobby, zainteresowania poza pracą. Moje hobby to podróże, wino, nurkowanie, motocykle, samochody, literatura…

Dr Zbigniew Szkaradnik
Doktor inżynier nauk technicznych, przez 10 lat pracował w Instytucie Informatyki Politechniki Śląskiej. Następnie był udziałowcem w spółce ASKOM, zajmującej się systemami automatyki przemysłowej. Jest współwłaścicielem, ale przede wszystkim pomysłodawcą całego przedsięwzięcia budowy sieci światłowodowej na Śląsku, które dało początek dzisiejszej Grupie 3S. Przez 12 lat pełnił funkcję prezesa 3S, a w roku 2014 przeszedł do Rady Nadzorczej spółki. Obecnie zarządza najdynamiczniej rosnącym biznesem w Grupie - spółką 3S Data Center SA. W 2015 roku otrzymał Odznakę Honorową za Zasługi dla Województwa Śląskiego. Ma wiele pasji. Zgłębia wiedzę historyczną, motoryzacyjną, literaturę obcą. Uwielbia wszystko, co włoskie, jest znawcą wina. Posługuje się także kilkoma językami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty