Nieco ponad dziesięć lat temu, 1 października 2011 roku, na trasie Częstochowa - Gliwice odbył się pierwszy kurs Kolei Śląskich. Przewoźnik obsługiwał wtedy jedynie jedną linię, korzystając z taborów kolejowych użyczonych przez Przewozy Regionalne.
Pierwsze lata były dla nas bardzo trudne. Zaczynaliśmy od obsługi jednej linii. Posiadaliśmy siedemnaście sztuk taboru, który nie był nasz. Był to tabór Przewozów Regionalnych. Umowa roczna opiewała na 238 tysięcy kilometrów. Wtedy przewieźliśmy 1,8 miliona pasażerów - opowiada Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.
Dziesięć lat później w 2021 roku Koleje Śląskie świadczą usługi dla zdecydowanie większej liczby mieszkańców województwa śląskiego i nie tylko. Posiadając zdecydowanie większy skład taboru.
W 2019 roku, czyli w roku przed pandemicznym, przewieźliśmy ponad 20 milinów pasażerów wykorzystując do tego 63 składy, z czego znaczna większość składów jest nowoczesna - informuje Świrski. Aktualnie obsługujemy 15 linii. Z 64 pociągów wpisanych w rozkład jazdy w 2011 roku, aktualnie mamy wpisane 515 odjazdów – dodaje.
Rok pandemiczny spowodował spadek liczby osób podróżujących.
W roku pandemicznym - 2020 - udało nam się przewieźć, aż 13 milionów pasażerów, co uważamy jako sukces - cieszył się Świrski. Staramy się być bezpiecznym przewoźnikiem, który starał się przez ten czas i nadal się stara stosować wszystkie zasady związane z pandemią COVID-19 – deklaruje.
Plany na przyszłość
Koleje Śląskie następną dekadę swojego funkcjonowania chcą rozpocząć od wymiany taboru kolejowego. Aktualnie wymiany wymaga 14 jednostek.
W ramach Funduszy Europejskich mamy dwa projekty. Pierwszy projekt jest związany z zakupem taboru. Drugi dotyczy odnowy infrastruktury, w tym bocznicy, hali. Chodzi o poszerzenie i zainstalowanie dróg tokarki podtorowej, która obniża koszty bieżącego utrzymania zestawów, z których korzystamy – zapowiada Świrski.
Są to projekty wiążące się z nakładem finansowym w okolicach 80 milionów euro. Prezes Kolei Śląskich zapowiedział także projekt Fenix, który wejdzie w życie później.
W przyszłości Koleje Śląskie planują obsługiwać trasę łączącą aglomerację z lotniskiem Katowice-Pyrzowice. Na ten moment nie wiadomo jakiej linii będzie to połączenie. Pod uwagę są brane dwa warianty pierwszy Gliwice – Lotnisko Pyrzowice, drugi Tarnowskie Góry - Lotnisko Pyrzowice.
Na pewno będziemy obsługiwać połączenie na lotnisko, które się rozbudowuje. Nie wyobrażamy sobie, żebyśmy tego (połączenia na lotnisko przyp. red.) nie obsługiwali - mówi Świrski.
Koleje Śląskie świętują 10-lecie
Podczas I edycji Europejskiego Forum Przyszłości, odbywającego się na Stadionie Śląskim, swoje 10-lecie świętują Koleje Śląskie. Trzeciego dnia EFP, 8 października, odbędzie się szereg konferencji pod hasłem “Europejski transport kolejowy 2050”.
Tematami rozmów będą m.in..:
- Odbudowa polskiego rynku kolejowego po kryzysie COVID-19. Wyzwania i główne priorytety na lata 2022-2027
- Transport kolejowy jako kluczowy element Europejskiego Zielonego Ładu 2050
- Jak technologia napędza przyszłość kolei?
- Turystyka w dobie postcovid
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 SM-R900 40mm Złoty
Waga: 28,7 gWymiary: 40,4 x 39,3 x 9,8 mmModel zeg…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z bransoletą mediolańską w...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Classic Biały
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 42 mm Active Biały
elegancka 42-milimetrowa tarcza smartwatcha huawei…
kup teraz

Garmin Vivoactive 4S Biały
SmartwatchGARMIN Vivoactive 4s Biały z różowozłoty…
kup teraz

Withings Activite Steel HR Sport Biały
Steel HR Sport to hybrydowy smartwatch specjalnie …
iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii