10-lecie Kolei Śląskich. Z usług przewoźnika skorzystało blisko 150 milionów pasażerów. KŚ przedstawiły plany na przyszłość

Paweł Poniatowski
Paweł Poniatowski
Już od dziesięciu lat Koleje Śląskie świadczą działalność przewozów pasażerskich. Dokładnie 1 października 2011 roku odbył się pierwszy kurs samorządowego przewoźnika województwa śląskiego. Od tego czasu z usług Kolei Śląskich skorzystało blisko 150 milinów pasażerów. Swoje 10-lecie spółka świętuje w trakcie Europejskiego Forum Przyszłości.

Nieco ponad dziesięć lat temu, 1 października 2011 roku, na trasie Częstochowa - Gliwice odbył się pierwszy kurs Kolei Śląskich. Przewoźnik obsługiwał wtedy jedynie jedną linię, korzystając z taborów kolejowych użyczonych przez Przewozy Regionalne.

Pierwsze lata były dla nas bardzo trudne. Zaczynaliśmy od obsługi jednej linii. Posiadaliśmy siedemnaście sztuk taboru, który nie był nasz. Był to tabór Przewozów Regionalnych. Umowa roczna opiewała na 238 tysięcy kilometrów. Wtedy przewieźliśmy 1,8 miliona pasażerów - opowiada Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.

Dziesięć lat później w 2021 roku Koleje Śląskie świadczą usługi dla zdecydowanie większej liczby mieszkańców województwa śląskiego i nie tylko. Posiadając zdecydowanie większy skład taboru.

W 2019 roku, czyli w roku przed pandemicznym, przewieźliśmy ponad 20 milinów pasażerów wykorzystując do tego 63 składy, z czego znaczna większość składów jest nowoczesna - informuje Świrski. Aktualnie obsługujemy 15 linii. Z 64 pociągów wpisanych w rozkład jazdy w 2011 roku, aktualnie mamy wpisane 515 odjazdów – dodaje.

Rok pandemiczny spowodował spadek liczby osób podróżujących.

W roku pandemicznym - 2020 - udało nam się przewieźć, aż 13 milionów pasażerów, co uważamy jako sukces - cieszył się Świrski. Staramy się być bezpiecznym przewoźnikiem, który starał się przez ten czas i nadal się stara stosować wszystkie zasady związane z pandemią COVID-19 – deklaruje.

Plany na przyszłość

Koleje Śląskie następną dekadę swojego funkcjonowania chcą rozpocząć od wymiany taboru kolejowego. Aktualnie wymiany wymaga 14 jednostek.

W ramach Funduszy Europejskich mamy dwa projekty. Pierwszy projekt jest związany z zakupem taboru. Drugi dotyczy odnowy infrastruktury, w tym bocznicy, hali. Chodzi o poszerzenie i zainstalowanie dróg tokarki podtorowej, która obniża koszty bieżącego utrzymania zestawów, z których korzystamy – zapowiada Świrski.

Są to projekty wiążące się z nakładem finansowym w okolicach 80 milionów euro. Prezes Kolei Śląskich zapowiedział także projekt Fenix, który wejdzie w życie później.

W przyszłości Koleje Śląskie planują obsługiwać trasę łączącą aglomerację z lotniskiem Katowice-Pyrzowice. Na ten moment nie wiadomo jakiej linii będzie to połączenie. Pod uwagę są brane dwa warianty pierwszy Gliwice – Lotnisko Pyrzowice, drugi Tarnowskie Góry - Lotnisko Pyrzowice.

Na pewno będziemy obsługiwać połączenie na lotnisko, które się rozbudowuje. Nie wyobrażamy sobie, żebyśmy tego (połączenia na lotnisko przyp. red.) nie obsługiwali - mówi Świrski.

Koleje Śląskie świętują 10-lecie

Podczas I edycji Europejskiego Forum Przyszłości, odbywającego się na Stadionie Śląskim, swoje 10-lecie świętują Koleje Śląskie. Trzeciego dnia EFP, 8 października, odbędzie się szereg konferencji pod hasłem “Europejski transport kolejowy 2050”.

Tematami rozmów będą m.in..:

  • Odbudowa polskiego rynku kolejowego po kryzysie COVID-19. Wyzwania i główne priorytety na lata 2022-2027
  • Transport kolejowy jako kluczowy element Europejskiego Zielonego Ładu 2050
  • Jak technologia napędza przyszłość kolei?
  • Turystyka w dobie postcovid

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie