Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

20 lat „Harry’ego Pottera” w Polsce. Jak to się stało, że książka trafiła do wydawnictwa Media Rodzina?

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
20 lat „Harry’ego Pottera” w Polsce. Jak to się stało, że książka trafiła do wydawnictwa Media Rodzina? arc
11 kwietnia 2020 roku mija dwadzieścia lat od dnia, gdy ukazało się pierwsze polskie wydanie książki „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”. Nikt wtedy nie podejrzewał, że zapoczątkuje ona cykl, który stanie się bestsellerem wszech czasów.

Jak to wszystko się zaczęło?

Właściciel wydawnictwa Media Rodzina, Robert Gamble, przebywał w Edynburgu, gdzie mieszkał jego syn. Pewnej niedzieli wybrał się na mszę, po której wdał się w pogawędkę z Alison, proboszcz parafii. Rozmawiali o wydawnictwie i w pewnym momencie Robert Gamble wspomniał, iż wydawnictwo słyszało o książce „Harry Potter”. I że zastanawia się nad zakupem do niej praw. Na co proboszcz zawołała: „Ach, przecież mówi pan o książce Jo! To nasza parafianka!”. Wtedy Robert Gamble poczuł, że musi mieć tę książkę. Postanowił, że w Polsce to Media Rodzina wyda „Pottera”.

- Wtedy, przed dwudziestu laty, gdy kupowaliśmy prawa do książki, rzecz jasna nie wiedzieliśmy tego, co wiemy dzisiaj. Autorka też tego nie wiedziała. „Kamień Filozoficzny” wydaliśmy w roku 2000 tuż przed Wielkanocą w nakładzie 5000 egzemplarzy. Natomiast ostatnie w cyklu „Przeklęte dziecko” ukazało się w 2016 roku w nakładzie 500 000 egzemplarzy - mówi Alicja Mielcarzewicz-Cabanek z wydawnictwa Media Rodzina.

Wydawca był świadomy, że kupuje książkę ważną i bliską własnym przekonaniom. - Była ona szczególnie bliska założycielowi naszego wydawnictwa - Robertowi Gamble’owi. On ją znalazł i zarekomendował, i choć byliśmy wtedy wydawnictwem z zaledwie ośmioletnim stażem, jego determinacja w staraniach o książkę była tak wielka, że nie było w Polsce nikogo, kto mógłby mu w tym przeszkodzić. Jego wiara w ten tytuł i siła woli udzieliła się wszystkim. Potem, a nawet jeszcze dzisiaj – gdy od czasu do czasu przychodzi nam toczyć polemiki z „nawiedzonymi” krytykami cyklu – ta siła przekonań jest nam bardzo pomocna - dodaje Alicja Mielcarzewicz-Cabanek.

"Harry Potter" przebojem wdarł się do serc czytelników

10 kwietnia 2000 roku ukazał się w Polsce pierwszy tom cyklu, „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”. W tym samym roku do księgarń trafił tom drugi, „Harry Potter i Komnata Tajemnic”, a rok później dwa kolejne - „Harry Potter i więzień Azkabanu” oraz „Harry Potter i Czara Ognia”. Po raz pierwszy w historii premiera książki odbyła się o północy, a fani zamiast spać smacznie w swoich łóżkach, koczowali pod księgarniami, nie mogąc się doczekać, kiedy wreszcie dostaną książkę. Od tego momentu premiery o nietypowych porach weszły na stałe do kalendarza potteromaniaków.

W 2004 roku o wschodzie słońca odbyła się premiera „Zakonu Feniksa”, dwa lata później „Księcia Półkrwi”, a w 2008 roku – „Harry’ego Pottera i Insygniów Śmierci”.

„Harry Potter” zapoczątkował nową epokę w wydawnictwie Media Rodzina. - Raptem okazało się, że ten najtrudniejszy według badaczy target, czyli nastolatkowie, czyta! I to z myślą o najmłodszych i nieco starszych czytelnikach zaczęliśmy wydawać coraz więcej tytułów. Jeszcze w czasie wydawania cyklu potterowego zrodził się w wydawnictwie slogan „Nie tylko Harry Potter”. Zbiegło to się z renesansem „Opowieści z Narni” C.S. Lewisa, w czym wielką rolę odegrał film. Rozpoczęliśmy wydawanie klasyki – „Baśni i opowieści” Andersena, „Baśni dla dzieci i domu” Braci Grimm i innych - wspomina przedstawicielka Media Rodziny.

Tomy I-VII „Harry’ego Pottera” przełożył Andrzej Polkowski, tłumacz, który dał się poznać nie tylko jako profesjonalista ze znakomitym warsztatem, ale również jako osoba, która ma doskonały kontakt z młodymi czytelnikami i jest otwarta na ich propozycje. Na uwagę zasługuje zwłaszcza świetny przekład nazw własnych.

Brawurowe tłumaczenie przysporzyło Andrzejowi Polkowskiemu wielbicieli i sławy porównywalnej w Polsce do sławy samej autorki. Dziedzictwo zmarłego w 2019 roku Andrzeja Polkowskiego godnie przejęła para tłumaczy – Małgorzata Hesko-Kołodzińska i Piotr Budkiewicz – znanych m.in. z przekładu trylogii „Igrzyska śmierci”.

Jubileuszowe wydanie "Harry'ego Pottera"

W maju 2020 roku, dwadzieścia lat po pierwszej polskiej premierze, Media Rodzina znów wydaje „Harry’ego Pottera i Kamień Filozoficzny”. Ale tym razem w specjalnym, jubileuszowym wydaniu.

Książka ukaże w czterech wersjach – kolorach czterech domów Hogwartu. Każdy egzemplarz zdobią barwione brzegi kartek oraz herb domu na froncie okładki. Edycja dodatkowo wzbogacona jest bonusami w postaci pieśni Tiary Przydziału, charakterystyki danego domu, ciekawostek związanych ze znanymi mieszkańcami: opiekunami, duchami rezydentami czy słynnymi absolwentami oraz informacjami na temat Ceremonii Przydziału, Pucharu Domów i pokoju wspólnego. Na przekonanych o swojej wiedzy w zakresie uniwersum Pottera czeka też quiz. Wszystko to okraszone wyjątkowymi ilustracjami.

Sprzedaż w galeriach spadła o 25%

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3