33 miliony złotych kary dla UPC. Będą zwroty dla klientów

Patryk Szklarz
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał UPC za niedozwolone klauzule. To efekt licznych skarg kierowanych do urzędów. Stwierdzono nieprawidłowości m.in w podwyższaniu abonamentu oraz zmiany kanałów. UPC dostał karę 33 mln złotych i nakaz zwrotu pobranych opłat od klientów. Jest to najwyższa kara w historii urzędu za stosowanie klauzul niedozwolonych.

Sześć nielegalnych klauzul

Po otrzymaniu licznych skarg od klientów operatora UPC prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował regulaminy i wzorce umowne operatora i stwierdził, że 6 z nich można uznać za niedozwolone. Dotyczyły one :

  • liczby kanałów telewizyjnych[/b] - operator gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce,
    a nie konkretne programy wskazane w wykazie co powodowało, że konkretne kanały wyłączał bez zgody odbiorcy
  • zmiany w umowie[/b] - zmianę kanałów operator nie traktował jako zmiany umowy przez co klienci, którzy utracili swój ulubiony kanał (który był na liście kanałów w trakcie podpisywania umowy) nie mogli wypowiedzieć umowy bez ponoszenia kar umownych
  • podwyżki bez powodów[/b] - UPC dawał sobie prawo do podwyższania abonamentu od 5 do 8 zł raz do roku bez podawania przyczyn
  • opłata za wizytę technika[/b] - operator samodzielnie, bez możliwości weryfikacji przez klienta, decydował czy wizyta technika była potrzebna, jeśli nie pobierał opłatę 50 zł
  • sposób wypowiedzenie umowy przez UPC[/b] - operator nie skonkretyzował z jakich powodów może wypowiedzieć klientowi świadczenie usług, w umowach widniała formuła o ,,ważnych powodach"

Wyżej wymienione nielegalne klauzule zdecydowały o wydaniu decyzji o ukaraniu operatora.

Zwroty dla klientów

UOKiK nałożył na UPC karę finansową w wysokości 32 858 511 zł. To najwyższa kara w historii UOKIK za stosowanie klauzul niedozwolonych. Nakazał UPC poinformować klientów o decyzji oraz zwrócić nielegalnie pobrane podwyżki abonamentu i opłaty za technika. Ma też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie. Decyzja nie jest prawomocna - operator może się od niej odwołać.

UOKIK : To ważna decyzja dla rynku telekomunikacyjnego

Urząd podkreśla, że wydana decyzja jest szczególnie ważna dla całego rynku telekomunikacyjnego. Jak wskazuje Krzysztof Lehmann, zastępca dyrektora delegatury UOKIK w Bydgoszczy decyzja ta wskazuje, że przedsiębiorcy nie mogą jednostronnie i arbitralnie zmieniać warunków umowy na czas oznaczony - szczególności chodzi tu o zmianę kanałów, wskazanych podczas podpisywania umowy. Muszą też wskazywać realne i weryfikowalne przesłanki dotyczące podwyżek abonamentu. Powinni też konkretyzować powody wypowiadania umowy przez operatora.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3