Sześć nielegalnych klauzul
Po otrzymaniu licznych skarg od klientów operatora UPC prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował regulaminy i wzorce umowne operatora i stwierdził, że 6 z nich można uznać za niedozwolone. Dotyczyły one :
- liczby kanałów telewizyjnych[/b] - operator gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce,
a nie konkretne programy wskazane w wykazie co powodowało, że konkretne kanały wyłączał bez zgody odbiorcy - zmiany w umowie[/b] - zmianę kanałów operator nie traktował jako zmiany umowy przez co klienci, którzy utracili swój ulubiony kanał (który był na liście kanałów w trakcie podpisywania umowy) nie mogli wypowiedzieć umowy bez ponoszenia kar umownych
- podwyżki bez powodów[/b] - UPC dawał sobie prawo do podwyższania abonamentu od 5 do 8 zł raz do roku bez podawania przyczyn
- opłata za wizytę technika[/b] - operator samodzielnie, bez możliwości weryfikacji przez klienta, decydował czy wizyta technika była potrzebna, jeśli nie pobierał opłatę 50 zł
- sposób wypowiedzenie umowy przez UPC[/b] - operator nie skonkretyzował z jakich powodów może wypowiedzieć klientowi świadczenie usług, w umowach widniała formuła o ,,ważnych powodach"
Wyżej wymienione nielegalne klauzule zdecydowały o wydaniu decyzji o ukaraniu operatora.
Zwroty dla klientów
UOKiK nałożył na UPC karę finansową w wysokości 32 858 511 zł. To najwyższa kara w historii UOKIK za stosowanie klauzul niedozwolonych. Nakazał UPC poinformować klientów o decyzji oraz zwrócić nielegalnie pobrane podwyżki abonamentu i opłaty za technika. Ma też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie. Decyzja nie jest prawomocna - operator może się od niej odwołać.
UOKIK : To ważna decyzja dla rynku telekomunikacyjnego
Urząd podkreśla, że wydana decyzja jest szczególnie ważna dla całego rynku telekomunikacyjnego. Jak wskazuje Krzysztof Lehmann, zastępca dyrektora delegatury UOKIK w Bydgoszczy decyzja ta wskazuje, że przedsiębiorcy nie mogą jednostronnie i arbitralnie zmieniać warunków umowy na czas oznaczony - szczególności chodzi tu o zmianę kanałów, wskazanych podczas podpisywania umowy. Muszą też wskazywać realne i weryfikowalne przesłanki dotyczące podwyżek abonamentu. Powinni też konkretyzować powody wypowiadania umowy przez operatora.
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?