360Śląskie w Bielsku-Białej. Dzisiaj mówią bielszczanie! [ZDJĘCIA 360 STOPNI]

Jacek Drost, Łukasz Klimaniec

Wideo

Zobacz galerię (5 zdjęć)
Trwa jesienna akcja „Dziennika Zachodniego” 360Śląskie. Wczoraj nasza biała toyota prius, hybrydowy samochód z logo akcji „360Śląskie” i „Dziennika Zachodniego”, dotarła do Bielska-Białej. Obejrzyjcie zdjęcia 360 stopni! Są wklejone w tekst - schodźcie w dół ekranu, tak jak czytacie tekst, a zobaczycie zdjęcia w tej niezwykłej technice. Mamy też dziś dla Was zagadkę. Można wygrać upominki DZ - nasze pytanie znajdziecie poniżej.

Po Katowicach, Sosnowcu, Rybniku, Dąbrowie Górniczej, Tarnowskich Górach, Gliwicach, Będzinie, Jaworznie i Pszczynie przyszła kolej na Bielsko-Białą. Nasza akcja „360 Śląskie” dotarła wczoraj nad Białą. Przed godz. 10.00 biała hybrydowa toyota prius z logo „Dziennika Zachodniego” zaparkowała w samym sercu miasta, czyli na pl. Bolesława Chrobrego, u stóp pięknego Zamku Sułkowskich.

Bielsko-Biała przywitało nas piękną pogodą - było ciepło, świeciło słońce, momentami ani chmurki na niebie. Nic więc dziwnego, że bielszczanie chętnie przystawali przy naszym samochodzie, robili sobie z nami zdjęcia, również w technice 360 stopni, opowiadając o tym, jak postrzegają Bielsko-Białą.

Przejrzyjcie wszystkie zdjęcia wykonane w technice 360 na wszystkich stronach tego artykułu, a potem odpowiedzcie na pytanie

W murach jakiej bielskiej budowli schronił się słynny bielski siusiający diabełek? Podaj numer tego zdjęcia!

PODAJCIE NUMER ZDJĘCIA 360 Stopni I NAPISZCIE NA NASZYM PROFILU NA FACEBOOKU

- Jestem bielszczanką i jestem zauroczona naszym miastem. Mamy tu wspaniałe klimaty: samo miasto, góry, Szyndzielnia, Klimczok, wiele sklepów handlowych - wyliczała pani Celina Bąk.

Po około półtorej godziny rozmów z mieszkańcami przenieśliśmy się do bielskiego Studia Filmów Rysunkowych - miejsca urodzin takich bajkowych postaci jak Bolek i Lolek, Reksio, Baltazar Gąbka, kapitan Klipper czy Błękitny Rycerzyk.

Pani Helena Oczko opowiedziała nam, w jaki sposób powstają bajki. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak animowani są młodsi bracia Bolka i Lolka, czyli Kuba i Śruba. Niektórzy część przygód tych dwóch braci mieli okazję już zobaczyć, kolejne odcinki są w produkcji.

Więcej zdjęć 360 na kolejnej podstronie
W bielskim Studiu Filmów Rysunkowych spotkaliśmy uczniów ze Szkoły Podstawowej w Siennej na Żywiecczyźnie, którzy przyjechali zwiedzać studio. Dzieciaki były zadowolone nie tylko z tego, że miały okazję zobaczyć królestwo Bolka i Lolka, ale także cieszyły się ze spotkania z reporterami „Dziennika Zachodniego”.

- Jesteśmy w studiu pierwszy raz i bardzo nam się podobało. Do tej pory z naszej szkoły jeździły dzieci z klas młodszych, a teraz przyjechałyśmy z dziećmi z klas czwartych, piątych i szóstych - mówiła Iwona Cul, nauczycielka z SP w Siennej.
Prosto ze Studia Filmów Rysunkowych udaliśmy się w stronę bielskiej katedry św. Mikołaja, największej świątyni w mieście, zwieńczonej ponad 60-metrową wieżą, na której rzadko kto bywa. To właśnie z tej wieży chcieliśmy pokazać Wam za pomocą kamery 360 stopni panoramę Bielska-Białej. Już samo wejście na wieżę, zobaczenie mechanizmu zegara na wieży kościelnej, usłyszenie bijącego tuż nad głowami dzwonu zapierało dech w piersiach. Przysłowiową wisienką na torcie było zobaczenie miasta i okolicznych gór z wysokości kilkudziesięciu metrów.

Więcej zdjęć 360 na kolejnej podstronie
- Mam okazję po raz pierwszy być tak wysoko razem z państwem i jestem pod wrażeniem tego, co możemy tu zaobserwować. Patrząc z tego miejsca na zabudowania mogę powiedzieć, że patrzę na całą parafię - uśmiechał się ks. Antoni Młoczek, od ponad dwóch miesięcy proboszcz parafii św. Mikołaja.

Będąc w Bielsku-Białej, mieście leżącym u stóp Beskidów, nie sposób było nie wybrać się w góry. Dlatego nasz hybrydowy samochód przemieścił się w rejon ośrodka narciarskiego na Dębowcu. Wprawdzie śniegu jeszcze nie ma i ośrodek cały czas czeka na rozpoczęcie sezonu narciarskiego, ale kolejką zabraliśmy Was na wysokość blisko 700 metrów nad poziomem morza, do uroczego schroniska, z którego rozpościera się widok na miasto i pasmo Magurki Wilkowickiej.

- To najniżej położone schronisko w Beskidzie Śląskim, a właściwie nie schronisko, a już tylko gospoda górska, bo nie dysponujemy miejscami noclegowymi, więc skupiamy się na gastronomii. I z tego słyniemy w okolicy - przyznała Justyna Kucharska z Gastronomii na Dębowcu. - Mamy wielu gości z Bielska-Białej i ze Śląska, którzy często nas odwiedzają. To popularne miejsce, świetne dla rodzin z dziećmi. I piękne góry o każdej porze roku - dodała pani Justyna.

Czy wiecie, że...

• Po raz pierwszy łacińska #nazwa „Bielici”, którą utożsamia się z Bielskiem, pojawiła się w dokumencie biskupa wrocławskiego już w 1284 r.
  • Bielsko było drugim (zaraz po Wiedniu) najlepiej prosperującym miastem Cesarstwa Austro-Węgierskiego.
  • Najniższym punktem #miasta są Stawy Komorowickie znajdujące się na wysokości 262 m n.p.m., a najwyższym - szczyt liczącego 1117 metrów n.p.m. Klimczoka.
  • Bielsko-Biała jest jedynym miastem w Polsce, w którym stoi pomnik Marcina Lutra.
  • Z Bielskiem-Białą związani byli lub są tacy znani ludzie, #jak m.in. piosenkarki Maria Koterbska i Renata Przemyk, kompozytor Zbigniew Preisner, aktor Jerzy Stuhr, satyryk Bohdan Smoleń, reżyser Radosław Piwowarski, a także bokserzy Marian Kasprzyk i Zbigniew Pietrzykowski.

Więcej zdjęć 360 na kolejnej podstronie

Sprawy, które nam Państwo zgłosili wczoraj

Pan Stanisław:
Bardzo dobrze, że miasto zrobiło #te nowoczesne przystanki MZK, ale takich powinno być więcej - nie tylko przy hotelu President czy placu Żwirki i Wigury. Powinno być ich więcej, najlepiej w całym mieście.

Czesław D.:
Czy w rejonie Sarniego Stoku nie można zrobić przejścia dla pieszych bliżej przystanku autobusowego? Przecież ci wszyscy seniorzy idąc z zakupami muszą nadkładać drogi. Miasto mogłoby też dogadać się jakoś z dyrekcją centrum handlowego, żeby autobus, tak jak kiedyś, mógł zajeżdżać na parking blisko wejścia do hipermarketu.

Andrzej:
Denerwuje mnie brak miejsc parkingowych w mieście. Szczególnie przy stadionie miejskim. Ostatnio, gdy był mecz Podbeskidzia z Górnikiem Zabrze, musiałem się sporo namęczyć, by znaleźć miejsce do parkowania. Co z tego, że jest parking przy PCK i Broniewskiego - to za mało, jak na potrzeby tego obiektu. A kiedy chciałem zaparkować przy ul. Dmowskiego, to wyświetlacz był chyba zepsuty, bo pokazywał 53 miejsca wolne, a gdy wjechałem, nie było ani jednego!

Tomasz:
Brakuje zieleni w centrum miasta. Ta betonowa płyta robi smutne wrażenie. Niby daje się latem kwietniki, ale to nie to samo, co kawałek zielonej trawy.

Krystyna:
Służby miejskie powinny na bieżąco reagować na bałagan w mieście. Proszę przejść się ulicą Cechową
albo Barlickiego. Brudno i momentami wstrętnie. Walają się butelki, puszki i pety.