Jakie zadania miał na siebie wziąć GZM? Po pierwsze ustalenie wspólnej strategii rozwoju dla tworzących go miast. W statucie można jeszcze przeczytać m.in. o realizacji zadań objętych wspólną strategią i przekazanych Związkowi przez gminy członkowskie, pozyskiwaniu pieniędzy "z krajowych i zagranicznych funduszy celowych", zarządzaniu drogami przekazanymi Związkowi przez jego członków, aktywizacji rynku pracy, wspieraniu innowacyjnych programów gospodarczych "podnoszących poziom konkurencyjności miast" oraz edukacji ukierunkowanej na kształceniu w zawodach deficytowych, a także opiniowaniu ważnych dla metropolii procesów legislacyjnych i decyzyjnych.
Od utworzenia GZM minęło już ponad 8 lat. Ile w tym czasie zrealizowano ze wskazanych w statucie zadań? Strategia rozwoju jest. Przyjęto ją wiosną 2010 roku i na papierze prezentuje się rewelacyjnie. Czegoż tam nie ma! Wśród priorytetów, których realizacją lub koordynacją miał się zająć GZM znalazło się opracowanie wytycznych w zakresie zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego, budowa szybkiej kolei regionalnej i "średnicówki" na wschód od Katowic, stworzenie planu gospodarki odpadami dla miast GZM wraz z budową spalarni, a także opracowanie metropolitalnego programu stypendialnego oraz programu rewitalizacji obszarów miejskich i przemysłowych.
Dziś wymierny bilans działalności GZM prezentuje się dość skromnie. Owszem, Związek jest widoczny przy okazji dużych przedsięwzięć kulturalnych takich jak Industriada, czy Metropolitalna Noc Teatrów. Prezydentom udało się dogadać w sprawie wspólnego zakupu prądu przez zrzeszone przez Związek miasta. Wykaz dokonań uzupełnia długa lista różnego rodzaju koncepcji i raportów. Klapą zakończyła się natomiast wspólna gospodarka odpadami, o wspólnych projektach komunikacyjnych nie ma nawet co mówić, choć przewodnicząca Związku, Małgorzata Mańka-Szulik przekonuje, że gdyby nie determinacja miast GZM, to budowa DTŚ-ki w Zabrzu i Gliwicach mogłaby stanąć pod dużym znakiem zapytania.
- I teraz powinniśmy wspólnie zabiegać o budowę DTŚ-ki na wschód - mówi przewodnicząca. Jak dodaje Związek chce też wrócić do koncepcji wspólnego utrzymywania "średnicówki". Kolejnym z "odkurzonych" pomysłów na wspólne działanie ma być polityka rowerowa. - Osią działań powinna być komunikacja, drogi i zagospodarowanie przestrzenne. Potrzebna jest też wspólna promocja naszej aglomeracji, by przyciągnąć tutaj młodych ludzi. Tylko tak możemy przeciwdziałać wyludnianiu się miast - mówi Małgorzata Mańka-Szulik.
*Wybieramy Dziewczynę Lata 2015 ZGŁOŚ SIĘ i ZAGŁOSUJ NA KANDYDATKĘ
*Burza na Śląsku i Zagłębiu. Skutki nawałnic są potworne ZDJĘCIA + WIDEO
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Ceny żywności mamy najniższe w Europie SPRAWDŹ PORÓWNANIE
*Katowice stają się centrum IT w Polsce. Ile można zarobić?
*Zoo w Chorzowie od kuchni. Tego nie zobaczysz w czasie zwiedzania ZDJĘCIA I WIDEO
Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?