JELCZ Spółka z o.o. dziś niekwestionowany lider w segmencie dostaw podwozi pod zabudowy specjalistyczne dla Wojska Polskiego, to firma z ponad 70 letnią historią w branży motoryzacyjnej. Marka uzyskała swoją rozpoznawalność w latach 60’, 70’ i 80’ jako wiodący producent autobusów i ciężarówek na rynek cywilny.
Kto nie zna Ogórka czyli słynnego autobusu JELCZ 043? To właśnie te pojazdy w latach 70’ i 80’ woziły mieszkańców polskich miast do zakładów pracy i to właśnie ten jelczański model stał się symbolem wrocławskich strajków Solidarności w 1989r. Marka jest znana także dzięki niezawodnym modelom ciężarówek serii 300, które woziły polskich himalaistów na ich najsłynniejsze wyprawy w latach 70’. Baza modelu 315 posłużyła do budowy wozów strażackich. Tu należy wymienić kultowe modele 004 i 005.
Współcześnie spółka JELCZ Sp. z o.o. jest głównym dostawcą pojazdów logistycznych średniej i dużej ładowności oraz podwozi do zabudów specjalistycznych dla Sił Zbrojnych RP. Spółka produkuje pojazdy w układzie napędowym 4x4, 6x6, 8x8. Firma bierze także udział w najważniejszych programach modernizacji polskich Sił Zbrojnych takich jak WISŁA, NAREW czy PILICA. Niezawodne pojazdy S02 produkowane od 2014 roku stanowią obecnie podstawę zaplecza logistycznego Wojska Polskiego.
Spółka jako jedno z niewielu polskich przedsiębiorstw uczestniczyła w pierwszej fazie programu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego systemu rakietowego średniego zasięgu WISŁA w charakterze producenta kluczowych elementów.
Zastosowanie polskiej produkcji ciągników i holowników przyczep oraz naczep, a także transporterów specjalnych do dostarczonych przez firmy amerykańskie elementów systemu IBCS/Patriot było prestiżowym wyróżnieniem dla Spółki ale zarazem ogromnym wyzwaniem. Zadnie to wymagało nie tylko konieczności opracowania nowego wariantu popularnej ciężarówki średniej ładowności 442.32, ale również nowych wersji najbardziej złożonego w dotychczasowej historii firmy militarnego podwozia wysokiej ładowności w układzie 8x8 - ciągnika siodłowego i transportera specjalnego. W 2021 roku Spółka została wyróżniona podczas XXIX MSPO nagrodą DEFENDER za pojazdy specjalne systemu WISŁA - kołowe platformy specjalne wraz z przyczepą logistyczną.
W 2022 roku Spółka przekazała na potrzeby Sił Zbrojnych RP pierwsze ciągniki typu C882.62 do zestawu JAK. Jest to pierwszy przygotowany na potrzeby Wojska Polskiego pojazd w zestawie z naczepą niskopodwoziową do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o łącznej masie nawet do 70 ton – w tym czołgów podstawowych Abrams oraz znajdujących się na wyposażeniu SZ RP maszyn rodziny Leopard 2. To także pierwszy ciągnik o tak wysokiej mobilności, zaprojektowany z myślą o pokonywaniu przeszkód terenowych. Są to pojazdy czteroosiowe, w układzie napędowym 8×8 wyposażone w opancerzoną kabinę czteromiejscową, zapewniającą załodze ochronę balistyczną i przeciwminową, zgodną z normą STANAG 4569. Podczas jubileuszowego XXX MSPO Prezes Zarządu JELCZ Sp. z o.o. Wioletta Krawczyk-Namyślak odebrała za ten właśnie pojazd dwie najbardziej prestiżowe w polskim przemyśle obronnym nagrody - DEFENDERA i Lidera Bezpieczeństwa Państwa.
Koniec 2022 roku przyniósł spółce JELCZ duże sukcesy biznesowe w postaci kilku dużych kontraktów na dostawy podwozi dla Sił Zbrojnych RP. We wrześniu podczas MSPO Spółka zawarła z MON dwie duże umowy na pojazdy w układzie 4x4 i 6x6 na najbliższe lata na kwotę blisko 880 mln złotych. W październiku tego roku konsorcjum PGZ-Pilica+ zawarło w Zamościu umowę ramową z Agencją Uzbrojenia MON na dostawy dwudziestu jeden Przeciwlotniczych Systemów Rakietowo-Artyleryjskich (PSR-A) Pilica+, w ramach którego Spółka JELCZ Sp. z o.o. będzie odpowiadała za dostarczenie kilku typów podwozi dostosowanych do wymagań systemu. W połowie grudnia została także zawarta umowa wykonawcza na dostawy pojazdów i podwozi specjalnych JELCZ dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej.
Przedmiotem kontraktu jest dostarczenie łącznie 59 podwozi specjalnych oraz pojazdów amunicyjnych, które stanowić będą nośnik zarówno dla pozyskiwanych z Korei Południowej wyrzutni K239 Chunmoo jak i zamawianych w Stanach Zjednoczonych systemów HIMARS. Wartość zamówienia wynosi ok. 330 mln zł brutto, a dostawy pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2023-2024.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?