Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

727 metrów w ciemnościach. Zobaczcie najdłuższy tunel kolejowy na Śląsku, jest najstarszy w Polsce. Architektoniczny cud z Rydułtów

Jacek Bombor
Jacek Bombor
727 metry w ciemnościach. Zobaczcie najdłuższy tunel kolejowy na Śląsku
727 metry w ciemnościach. Zobaczcie najdłuższy tunel kolejowy na Śląsku DZ
Tunel w Rydułtowach służy od ponad 160 lat na ważnej trasie kolejowej. To prawdziwa perełka industrialna i cud budownictwa swojej epoki.

Architektoniczny cud z Rydułtów

Powstał w połowie XIX wieku, przetrwał do dziś, choć był zburzony, a później odbudowany w czasie II wojny światowej. Mowa o niesamowitym, zabytkowym, najdłuższym na Śląsku tunelu kolejowym, który znajduje się na trasie Rybnik-Racibórz, ciągnie się na wysokości Rydułtów ( od osiedla Orłowiec po pola na wschód od pobliskiej Czernicy w gminie Gaszowice). Wejścia po obu stronach ozdobione są specjalnymi wieżami.

Zobacz zdjęcia

Prowadzi tam jeden tor, pasażerowie na trasie są przyzwyczajeni, że nagle na długi czas zapadają ciemności. Za to przyjezdni podróżni nie kryją zaskoczenia, bo zdaje się, że tunel nie ma końca. To prawdziwa perełka industrialna - cud ówczesnego budownictwa. Nic dziwnego, że ponad dekadę temu władze Rydułtów chciały, aby obiekt wpisać na listę Śląskiego Szlaku Zabytków Techniki, ale nie udało się. Wszystko dlatego, że wciąż przejeżdżają tam pociągi i póki co niemożliwe jest udostępnienie go zwiedzającym.

To miejsce także o historycznym znaczeniu. Nad tym tunelem toczyła się jedna z walk I Powstania Śląskiego. W jej trakcie 18 sierpnia 1919 roku zginął powstaniec - Jerzy Dembczyk. Obelisk poświęcony jego pamięci znajduje się już nad tunelem (w kierunku Czernicy).

Powstanie tunelu przypadło na czasy rozkwitu przemysłu węglowego. Zapotrzebowanie na surowiec rosło, stąd pomysł pociągnięcia torów do Raciborza.

Budowa tunelu trwała ponad 3 lata, podczas, której natrafiono na spore problemy. Niestabilny grunt dawał budowlańcom się we znaki. Aby uszczelnić konstrukcję i zabezpieczyć ją przed naporem wód gruntowych użyto podczas jego budowy aż 20 000 ton łoju oraz innego rodzaju tłuszczu. Efekt widać do dziś.

- W 1857 r. tunel zawalił się. Wszystkiemu winne były ruchy górotworu spowodowane eksploatacją górniczą prowadzoną pod miastem Rydułtowy. 100 metrów tunelu zostało całkowicie zniszczone. Dzięki zaangażowaniu górników oddało się go odbudować i wzmocnić. W historii tunelu raz jeszcze doszło do zawalenia konstrukcji, lecz tym razem odbyło się to całkowicie zgodnie z planem. Podczas wybuchu II wojny światowej, 1 września 1939 r. dokładnie o godzinie 5.09, żołnierze Wojska Polskiego broniący Rydułtów wysadzili tunel w powietrze. Miało to powstrzymać nacierające wojska niemieckie. Okazało się jednak, że zablokowanie linii kolejowej Racibórz – Rybnik nie spowolniło ataku. Tunel został odbudowany i przywrócony do eksploatacji w 1942 roku – czytamy na stronie Śląskiej Organizacji Turystycznej.

Tunel, mimo iż liczy sobie ponad 160 lat, wciąż spełnia swoją rolę.

727 metry w ciemnościach. Zobaczcie najdłuższy tunel kolejowy na Śląsku

727 metrów w ciemnościach. Zobaczcie najdłuższy tunel kolejo...

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera