Nasza Loteria

7600 złotych dla wdowy albo wdowca. Takie ma być nowe dodatkowe świadczenie. Kiedy renta wdowia? Jest projekt ustawy 28.11.2023

ND
7600 złotych dla wdowy lub wdowca. Nowe dodatkowe świadczenie. Jak uzyskać pieniądze? Projekt ustawy jest już w Sejmie >>>  >>>
7600 złotych dla wdowy lub wdowca. Nowe dodatkowe świadczenie. Jak uzyskać pieniądze? Projekt ustawy jest już w Sejmie >>> >>>pixabay.com
Oto zmiany w ustawie dotyczącej renty rodzinnej dla wdowca lub wdowcy. Jak uzyskać 7600 złotych? Zgodnie z nowymi przepisami, renta wynosi teraz 7600 złotych. Renta rodzinna jest świadczeniem przyznawanym osobom, które straciły małżonka i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej po jego śmierci. Pomysłodawcy ustawy o zmianie renty rodzinnej dla wdowca lub wdowcy dążą do zapewnienia osobom starszym większego wyboru i lepszych możliwości. Projekt ustawy został już przedstawiony Sejmowi i obecnie znajduje się w procesie legislacyjnym. Zmiana w ustawie ma na celu poprawę sytuacji finansowej tych osób, które mają trudności z samodzielnym utrzymaniem się w okresie wysokiej inflacji.

Pomysłodawcy zmian wyliczyli, że z nowego rozwiązania mogłoby skorzystać 1,3 - 1,5 mln emerytów, którzy cierpią z powodu inflacji, a waloryzowane emerytury nie są w stanie im pomóc w trudnych sytuacjach finansowych.

Zmiany w ustawie. 7600 złotych dla wdowy lub wdowca

Renta wdowia. Osoby, które będą miały możliwość skorzystania będą musiały wziąć pod uwagę wprowadzony górny limit, który wyniesie 7600 złotych. Wdowia renta nie będzie mogła przekroczyć trzykrotności miesięcznej kwoty średniej emerytury wypłacanej przez ZUS.

Nowy projekt zakłada, że wdowa lub wdowiec zachowaliby swoje świadczenie oraz powiększyliby je o 50 procent renty rodzinnej po zmarłej żonie lub mężu. Drugą możliwością byłoby pobieranie w całości renty rodzinnej oraz 50 procent swojego świadczenia. Ci, którzy nabyli prawo do renty rodzinnej oraz emerytury lub renty z ZUS, z KRUS, wojskowej lub policyjnej, mogliby wtedy wybrać korzystniejsze dla siebie świadczenie oraz 50 proc. świadczenia, z którego wolą zrezygnować.

Obecnie po śmierci małżonka lub małżonki nie można odziedziczyć emerytury. Można jedynie zdecydować, czy pozostaje się przy swoim świadczeniu lub dostaje się 85 procent emerytury męża lub żony. Jest to tzw. renta rodzinna. Statystyki pokazują, że w większości przypadków korzystają z tej możliwości kobiety, których świadczenie jest niższe.

Ile wynosi renta rodzinna? Kto może ją uzyskać?

Suma udzielonej renty rodzinnej uzależniona jest od wysokości emerytury i określona przez ZUS w stawkach procentowych. Wynosić będzie odpowiednio:

  • 85% świadczenia zmarłego – jeżeli do renty rodzinnej uprawniona jest jedna osoba,
  • 90% świadczenia zmarłego – jeżeli do renty rodzinnej uprawnione są dwie osoby,
  • 95% świadczenia zmarłego – jeżeli do renty rodzinnej uprawnione są trzy osoby lub więcej.

Renta wdowia znalazła się w Sejmie za sprawą OPZZ oraz Lewicy, które wspólnie zaangażowały się w sprawie zbierania podpisów pod projektem ustawy.

Taka będzie najniższa krajowa w 2024 roku! Oto wyliczenia prognozowanej podwyżki. Zobacz, o ile więcej będziesz zarabiał >>>  >>>

Taka będzie najniższa krajowa w 2024 roku! Oto wyliczenia pr...

od 16 lat
Wideo

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 7600 złotych dla wdowy albo wdowca. Takie ma być nowe dodatkowe świadczenie. Kiedy renta wdowia? Jest projekt ustawy 28.11.2023 - Głos Koszaliński

Komentarze 61

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
tezemeryt
18 września, 21:33, Maja:

Przede wszystkim czyim kosztem są wypłacane emerytury dla tych co nigdy nie pracowali i nie płacili składek????

16 października, 11:13, Trejsji:

Tak zgadzam się z tym

w punkt.

t
tezemeryt
28 października, 14:17, Wdowa:

Teraz czekam na spełnienie obietnicy.. zobaczymy czy była to prawda i pomogą nam czy tylko " kiełbasa wyborcza"..

To za mzonki. Czekaj.

t
tezemeryt
24 września, 13:53, Wdowa:

Jak czytam teksty typu cytuję:

"Pyskowałaś tak, gdy od Tuska i Kopacz w zamian za 50% mężowskiej emerytury dostałaś 67 lat jako wiek emerytalny?"

To ogarnia mnie przrażenie.

Ja nie zwracam się do P. Tuska o Rentę Wdowią tylko do naszego rządu który rządzi (samodzielnie) od 8 lat i który ma plany na rządy na kolejne 8 lat.. zastanawia mnie jak długo jeszcze będzie się używać "wina Tuska" żeby unikać niewyhodnych tematów. A swoją drogą skoro tamten rząd zrobił tyle złego to czas pokazać źe można zrobić inaczej lepiej a nie wykrzykiwać jeden wytarty slogan " wina Tuska". Proszę nasz rząd aby zmienił i pochylił siè nad tematem Wdowich Rent.

Po to został wybrany aby zmieniać na lepsze wszystkim a nie tylko dla swoich wybranych grup. Bo jak narazie to jeżeli ktoś ma eięcej to " poradzi sobie" i trzeba go łupić a dać obibokom i nierobom? Bo narazie tak to odbieram. Mam pracować na cwaniaków a moje pieniądze i męża odprowadzane do ZUS ktoś kradnie.

A dlaczego nie walczyłaś jak TUSK dał Ci 3 zl podwyzki emerutury zabral OFE, zniżył obliczenia emerutury 2013 r, obniżył posmiertne, podwyzszyl wiek enerytalny itp, itd hipokryzja na całego. I tego samego się spodziewaj.

z
zielony
15 września, 14:45, Łucka:

To już wiecie na kogo głosować - na Lewicę bo ta chce wprowadzenia renty wdowiej. Broń Boże nie głosujcie zatem na Rusecką i ten cały PIS.

Chyba Ci,, wali,, komuchow? NIGDY.

CZERWONE GEBY

W
Wdowa
Mam nadzieję że nareszcie zostaną docenieni Ci małżonkowie którzy pracowali zawodowo, odprowadzali składki do ZUS emerytalne i rentowe, którzy pracując wychowywali dzieci nie dostając żadnej pomocy typu 800 czy emerytury 4 .. te pieniążki to wspólny dorobek małżonków..

Projekt Lewicy jest sprawiedliwy..

Zobaczymy czy po 12 latach oczekiwań tak jak obiecano dostaniemy wsparcie. Czekamy.
W
Wdowa
Teraz czekam na spełnienie obietnicy.. zobaczymy czy była to prawda i pomogą nam czy tylko " kiełbasa wyborcza"..
T
Trejsji
18 września, 21:33, Maja:

Przede wszystkim czyim kosztem są wypłacane emerytury dla tych co nigdy nie pracowali i nie płacili składek????

Tak zgadzam się z tym

G
Grażyna
Debatują i dalej nic z tym nie robią
J
Janusz I
PiS nie raczył przywrócić okradzionego przez po zasiłku pogrzebowego a co dopiero mówić o dodatku dla wdowców. Piszę to jako wątpiący wyborca PiS.
W
Wdowa
Przeciwny wprowadzeniu rent wdowich jest NSZZ "Solidarność" i PIS. Tak właśnie dbają o nas..

Temat rent wdowich to 12 lat oczekiwania. Ile jeszcze mamy czekać? Mają nas w nosie bo nie wychodzimy na ulicę nie protestujemy, nikomu nie utrudniamy życia np.pielęgniarka odejdzie od łóżka pacjenta, nauczyciel nie przeprowadzi zajęć..A my? Cóż my możemy iść na wybory I zagłosować tak jak serce i rozum podpowiada. PIS przez 8 lat nie ruszył tematu. Teraz gdy jest bardzo dobry projekt w komisji sejmowej KOLEJNY raz blokuje i nic nie robi. Kolejny raz daje niepracującym, cwanym I obibokom. Dostają osoby nie pracujące zawodowo. Rentę rodzinną po mężu dostają Panie

które nie pracowały zawodowo bez czekania do 60-lat, które mają przyznane alimenty choć też nigdy nie pracowały.. więc jeśli te Panie dostają to DOCEŃCIE te które pracowały zawodowo, wychowywały dzieci i uczciwie płaciły składki EMERYTALNE, RENTOWE WSPÓLNIE Z MĘŻEM przez całe zawodowe życie. Czy renta rodzinna plus dodatek 50% swoich wypracowanych oddanych państwu pieniędzy ze swojej emerytury to tak dużo?

Zabrali 115% emerytury plus składkę RENTOWĄ całą..A my chcemy tylko 50%..ile im jeszcze zostaje? Policzcie.. dla nierobów, emigrantów, cwaniaków na podwyżki dla rządu, Rydzyka miliony są a dla 1,5 mln starszych, chorych niema..

My nie prosimy o Bonusy, prezenty.. my na to ZAPRACOWALIŚMY!!
W
Wdowa
Jak czytam teksty typu cytuję:

"Pyskowałaś tak, gdy od Tuska i Kopacz w zamian za 50% mężowskiej emerytury dostałaś 67 lat jako wiek emerytalny?"

To ogarnia mnie przrażenie.

Ja nie zwracam się do P. Tuska o Rentę Wdowią tylko do naszego rządu który rządzi (samodzielnie) od 8 lat i który ma plany na rządy na kolejne 8 lat.. zastanawia mnie jak długo jeszcze będzie się używać "wina Tuska" żeby unikać niewyhodnych tematów. A swoją drogą skoro tamten rząd zrobił tyle złego to czas pokazać źe można zrobić inaczej lepiej a nie wykrzykiwać jeden wytarty slogan " wina Tuska". Proszę nasz rząd aby zmienił i pochylił siè nad tematem Wdowich Rent.

Po to został wybrany aby zmieniać na lepsze wszystkim a nie tylko dla swoich wybranych grup. Bo jak narazie to jeżeli ktoś ma eięcej to " poradzi sobie" i trzeba go łupić a dać obibokom i nierobom? Bo narazie tak to odbieram. Mam pracować na cwaniaków a moje pieniądze i męża odprowadzane do ZUS ktoś kradnie.
W
Wdowa
Kobieta która NIE pracowała dostaje rentę rodzinną po mężu, kobieta która PRACOWAŁA i zostaje wdową zostaje ukarana za to że pracowała zabiera się jej 100% jej emerytury, 15% z Renty rodzinnej po zmarłym mężu to razem 115% a składka Rentowa? Też była pobierana. Czekamy na zmiany 12 lat. Czekaliśmy ale się nie doczekaliśmy. Jest nam strasznie przykro. No cóż wdowa przy urnach to 1 głos.. Małżeństwo to 2 głosy.. I dlatego za staż małżeński dostaje się duże pieniądze..Tylko że będąc w małżeństwie to dwie "13nastki," dwie "14stki"..5000, 6000, 7000, 8000 za staż małżeński ..pieniądze się znalazły? A WDOWY, WDOWCY gdzie są? Dla nich niema? Przecież my te pieniądze wypracowaliśmy sobie. Inni dostają bonusy, granty za nic..

PiS uznał, że opłaca mu się podnieść kwotę 14. emerytury, bo trafi ona do ponad 8 mln osób, natomiast nie chce zająć się rentą wdowią, która poprawiłaby sytuację 1,5 mln owdowiałych seniorów będących w bardzo trudnej sytuacji po śmierci małżonka.

Przeciwny wprowadzeniu rent wdowich jest NSZZ "Solidarność" i PIS. Tak właśnie dbają o nas..

Temat rent wdowich to 12 lat oczekiwania. Ile jeszcze mamy czekać?
W
Wdowa 2
Nie wierzę w obietnice . Dużo gadania a brak konkretów.
W
Wdowa
W Sejmie jest projekt obywatelski, pod którym zebrano 200 tys. podpisów. Po pierwszym czytaniu na sali plenarnej projekt został kierowany do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Tam zapadła cisza. Wdowie emerytury zablokowane w komisji sejmowej.

Blokada przepisów, które poprawiłyby sytuację osamotnionych seniorów, to "polityczna kalkulacja".

PiS uznał, że opłaca mu się podnieść kwotę 14. emerytury, bo trafi ona do ponad 8 mln osób, natomiast nie chce zająć się rentą wdowią, która poprawiłaby sytuację 1,5 mln owdowiałych seniorów będących w bardzo trudnej sytuacji po śmierci małżonka. Koszt 14 emerytury będzie WYŻSZY o 9 mld zł.,koszt rent wdowich to ok.13-14 mld zł, wiadomo że ZUS robił dokładne analizy, z których wynikało, że koszty może wynieść ok 14,5 mld.

Projekt obywatelski został złożony po zebraniu ponad 200 tys. podpisów. Wcześniej Lewica składała go jako poselski, ale trafił do sejmowej zamrażarki.

bo sondaże wskazywały, że to jedno z bardziej oczekiwanych rozwiązań, więc władza nie zdecyduje się na jego JAWNE ODRZUCENIE. Jednocześnie eksperci przewidywali, że może być blokowany właśnie w ten sposób, że po pierwszym czytaniu zostanie skierowany do komisji i tam utknie na dłużej. I tak właśnie się stało.

"Czternastka" to jest typowa kiełbasa wyborcza. Podczas spotkań Lewicy z wyborcami wiele osób mówiło, że zamiast wypłacanych raz w roku 13. czy 14. oni woleli by mieć wyższą emeryturę na stałe niż dostawać dodatki w zależności od tego, czy jakiś polityk uzna, że jest taka polityczna potrzeba, żeby zwiększyć któreś świadczenie.

Dwie duże przedwyborcze decyzje PiS, czyli zwiększenie 500 plus na 800 plus i podniesienie kwoty 14. emerytury, nie były uwzględnione w wieloletnim planie finansowym na najbliższe lata, który niedawno sporządził rząd.

Kto nie chce wprowadzenia renty wdowiej?

Przeciwny wprowadzeniu rent wdowich jest NSZZ "Solidarność" i PIS. Jak uzasadniono w wydanej opinii, projekt "w zbyt znacznym stopniu demontuje założenia obecnego systemu emerytalnego".

Tymczasem zarzut " antystemowego świadczenia" jest dużo bardziej uzasadniony w stosunku do 14 emerytury. Dostają ją bowiem nawet osoby które wpłaciły do systemu przez całe życie choćby jedną składkę, a nie otrzymują jej bądź dostają tylko jej część ci, którzy długo pracowali, odprowadzali składki przez wiele lat i dzięki temu wypracowali sobie wyższe emerytury.
M
Maja
Przede wszystkim czyim kosztem są wypłacane emerytury dla tych co nigdy nie pracowali i nie płacili składek????
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni