A1 do z Gliwic do Zabrza piękna, ale pusta. Dlaczego?

M. Wroński, D. Niećko
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby już dziś pojechać autostradą A1 z Zabrza do Gliwic. Dlaczego więc nie jeździmy - pytają kierowcy. Bo nie pozwalają na to drogowcy.

Dorota Marzyńska, rzeczniczka katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tłumaczy, że trasa musi przejść odbiór techniczny, a kolejka instytucji wyznaczonych do jego przeprowadzenia jest długa.

SZEŚCIOKILOMETROWY ODCINEK AUTOSTRADY A1 Z MACIEJOWA DO SOŚNICY JEST GOTOWY. ZOBACZCIE

- Straż pożarna, nadzór budowlany, policja, sanepid i Państwowa Inspekcja Pracy - wylicza Marzyńska. Czy nie można wszystkich tych służb jednego dnia zebrać na autostradzie i niech każdy sprawdzi swoją "działkę"? - Prawo budowlane określa terminy odbiorów i tego się trzymamy - powtarza pytana o taką możliwość Marzyńska i obiecuje, że pierwsi kierowcy pojadą A1 z Gliwic do Maciejowa jeszcze we wrześniu.

A1 NA ŚLĄSKU - TAK WYGLĄDAJĄ WĘZŁY [ZDJĘCIA i VIDEO]

Na pewno odetchną z ulgą jeżdżący DK88, czyli tzw. starą autostradą. Droga, wybudowana w latach 30., cieszy się wyjątkowo złą sławą. Trudno zliczyć wypadki w Bytomiu i Zabrzu: tydzień temu zginął kierowca, w marcu z wiaduktu spadł tir i potrącono pieszego, w czerwcu 2010 w jednym wypadku rannych zostało 5 osób, a w lipcu 3. W listopadzie znów zginął kierowca. Dzisiaj, żeby dojechać z A4 od Wrocławia do Bytomia, trzeba zjechać na DK88 już za Kleszczowem. Kiedy A1 zostanie otwarta, zjedziemy dopiero na węźle Sośnica - 10 km później.

A1 Z SOŚNICY DO MACIEJOWA - ZDJĘCIA Z BUDOWY

A tak buduje się A1 w reszcie kraju:

Piotrków Trybunalski - Tuszyn (17,5 km) - od dawna jest gotowy.
Tuszyn - Stryków (40 km) - ma być gotowy w roku 2013 (sam węzeł Stryków, gdzie A1 ma przecinać się z autostradą A2 będzie ukończony już w przyszłym roku).
Stryków - Piątek (21 km) - kierowcy pojadą tym odcinkiem w roku 2012.
Piątek - Kotliska - Sójki - Kowal - Toruń (118 km) - ma zostać oddany do eksploatacji w roku 2012.
Toruń - Nowe Marzy (62,4 km) - zgodnie z zapowiedziami drogowców ma zostać oddany do ruchu jeszcze w tym roku.
Nowe Marzy - Gdańsk (89,4 km) - kierowcy mogą nim jeździć od roku 2008, ale nie za darmo. Jest to bowiem odcinek koncesyjny zarządzany przez spółkę GTC (ona również buduje i zarządzać będzie odcinkiem A1 Nowe Marzy - Toruń, wszystkie pozostałe fragmenty tej trasy budowane są przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad).

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
m.
DK88 jest niebezpieczna głównie dlatego, że 95% kierowców nie przestrzega ograniczeń prędkości i zdrowego rozsądku - kiedy na zawężeniu przy budowie A1 jadę 50 km/h (na ograniczeniu do 30 km/h) to za mną się kotłuje i mrugają mi światłami. A już i tak jadę za szybko, ale nie chcę powodować totalnej nerwowości za mną.

A kiedy bez zwężeń jest ograniczenie do 70 km/h, to kiedy jadę 80 km/h, jestem wyprzedzany przez wszystkie inne pojazdy, łącznie z ciężarówkami i pełnoletnimi szrotami.

Czasami zdarzają się debile totalne, którym za mało po dwa pasy w jedną stronę i wyprzedzają przekraczając podwójną ciągłą. Natomiast na strefie w Gliwicach często zdarza się, że kierowcy ciężarówek zamiast zjechać na poprzednim/następnym węźle i przejechać przez Strefę aby dojechać do jakiegoś zakładu, to skręcają przez podwójną ciągłą w lewo - dotyczy to tych węzłów, które mają zjazd/wjazd tylko z jednej strony - np. ciężarówki skręcające do zakładów przy ul. Alfreda Nobla. Widziałem też przypadek, że bezmózg w ciężarówce jadący od A4 skręcał w lewo na węźle przy Oplu - bo widać trudno mu było przejechać kilkaset metrów więcej i zjechać normalnie w prawo...

Pytam tylko - gdzie jest policja, szczególnie ta z wideorejestratorem? Od czasu do czasu zdarzają się tylko patrole z suszarkami, a to zdecydowanie zbyt mało na polskich kierowców. A jeśli już suszarki, to powinno ich być kilka co kilka km, w przeciwnym wypadku miszczowie kierownicy po minięciu kontroli radarowej dalej szarżują, bo widocznie myślą, że są niezniszczalni i nieśmiertelni.
a
a jakże
o poprawienie błędu w tytule
k
katowiczanin
czekają przecież na Donalda Tuska albo na Cezarego Grabarczyka
...
...
e
ed
Przepisy prawa są jasne - obiekt budowlany musi mieć odbiory przez wszystkie służby i dopiero wtedy może być dopuszczony do użytkowania. Chcecie by było zgodnie z prawem czy nie? A może tak budynki też oddawać bez odebrania przez Straż Pożarną? Ale gdy ktoś się zaczadzi, to pierwsi będziecie szukać winnych, że nie dopilnowano by wszystko było zgodnie z prawem.
PS. Nie byłbym taki pewny czy chcąc jechać z A4 na Bytom będzie się oplacało objeżdżać A4 całe Gliwice, zjeżdżać na A1 i potem na DK88. Szybciej i bliżej będzie tak jak teraz - zjechać w Kleszczowie na DK88, zwłaszcza że A4 będzie przecież płatna!
PS2. DK88 jest niebezpieczna, ale głównie przez to że co chwilę jakiś debil próbuje na niej zawracać.
Dodaj ogłoszenie