Mieszkańcy częstochowskiego blokowiska odcięci od świata. Drogowcy o nich zapomnieli...
Rozpoczęły się prace związane z przebudową "plastikowych" rond na skrzyżowaniach ul. Fieldorfa Nila z al. Wyzwolenia w Częstochowie. Na tę inwestycję mieszkańcy dzielnicy Północ czekali od blisko dziesięciu lat. I o ile oni sami wiedzieli, jak się po nich poruszać, to przyjezdni często mieli nie lada problem. W efekcie notorycznie dochodziło tu do stłuczek i wypadków. Co chwilę powracał więc temat zastosowania w tym miejscu bezpieczniejszego rozwiązania.
Zresztą sam fakt istnienia nietypowych rond kropelkowych to jedno. Ogromne wątpliwości budziła też ich estetyka. Zostały one bowiem wyznaczone za pomocą... plastikowych "płotków". Te mają wkrótce odejść w zapomnienie.
Na razie jednak w zapomnienie odeszli mieszkańcy ulicy Fieldorfa-Nila. Zgodnie z zapowiedziami, w poniedziałek, 5 sierpnia, wprowadzono nową organizację ruchu. Wyłączone zostały pasy ruchu do jazdy na wprost aleją Wyzwolenia oraz ulicą Fieldorfa-Nila. Możliwe są jedynie prawoskręty z Fieldorfa-Nila w kierunku zachodnim oraz wschodnim w aleję Wyzwolenia oraz wyjazd w Fieldorfa-Nila w kierunku Cmentarza Kule – przez zjeżdżających aleją Wyzwolenia od strony pętli tramwajowej.
Wykonawca zamknął drogę, ale nie przewidział faktu, że za sprawą tej decyzji część mieszkańców zostanie kompletnie odcięta od świata. Ci mogli wyjechać z parkingów, ale była to podróż w jedną stronę - nie przewidziano bowiem możliwości powrotu. Rozpętała się burza.
- Już kilka dni temu oglądaliśmy mapki związane z nową organizacją ruchu. Nie było tam sprecyzowane, jak mamy dojechać do swoich domów, ale pomyśleliśmy, że to jakieś nieścisłości. Dziś rano okazało się, że kompletnie o nas zapomniano. To nie jest kwestia kilku dni pracy, ale kilku miesięcy. Tyle się do tej inwestycji przygotowywali i nagle zapomniano o takiej "drobnostce"? - denerwują się mieszkańcy. - Efekt jest taki, że jedni jadą pomiędzy zakazami, a inni zawracają i jadą pod prąd. Panowie, którzy pracowali na miejscu byli zdziwieni zaistniałą sytuacją. Jak można było o tym nie pomyśleć? Przecież to jakieś kuriozum! Może niech każdemu zasponsorują po samolocie i będzie po problemie - mówią.
Jak udało nam się dowiedzieć w częstochowskim magistracie, w projekcie organizacji ruchu dojazd do bloków przy ulicy Fieldorfa-Nila był jako utwardzenie pasa zieleni pomiędzy dwoma jezdniami. Wykonawca jednak najpierw zamknął drogę, a podobno dopiero teraz zajmuje się wyznaczeniem wspomnianego przejazdu. Ten ma funkcjonować jeszcze dziś (5.08.).
Koniec z "plastikowymi" rondami w Częstochowie
Inwestycja związana z przebudową "plastikowych" rond ma dać nową jakość mieszkańcom Północy i dopełnić wcześniejsze - realizowane po sąsiedzku w ostatnich latach - w obrębie tego miejsca, czyli budowę nowej skarpy z pętlą tramwajową, chodnika i drogi rowerowej oraz przebudowy al. Wyzwolenia. Projektowana przebudowa skrzyżowania uwzględnia wprowadzenie zmian w stałej organizacji ruchu istotnych dla poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników.
Zakres prac przy przebudowie skrzyżowania al. Wyzwolenia z ul. Fieldorfa – Nila obejmuje m.in.:
- wymianę nawierzchni jezdni na odcinku ok. 200 m pomiędzy krańcami skrzyżowania oraz wymianę nawierzchni na wlotach skrzyżowania;
- zwężenie jezdni do 4,5 m dla każdego kierunku jazdy;
- wyprofilowanie skrzyżowania;
- budowę nowych pierścieni ronda (beton + granit);
- budowę nowych peronów autobusowych.
Inwestycja, która jest realizowana kosztem 2 mln 150 tys. zł przez firmę Rafalin poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego w tej części naszego miasta.
Prace mają zostać sfinalizowane do końca tego roku.
Utrudnienia dla pasażerów MPK
W związku z zamknięciem wydłużonego ronda przy ul. Fieldorfa-Nila 5 sierpnia nastąpiły też zmiany tras kilku linii autobusowych MPK:
Linia nr 15
Kierunek Kukuczki: z Fieldorfa-Nila w prawo przez al. Wyzwolenia do Lasku Aniołowskiego i w prawo do pętli Kukuczki.
Kierunek Kucelin: od pętli Kukuczki do przystanku „Bacewicz” bez zmian, następnie w prawo w al. Wyzwolenia, zawrotka przez torowisko tramwajowe na południową jezdnię i powrót nią do ul. Fieldorfa-Nila. Dalej bez zmian.
Linia nr 22
Na trasie Łojki – Michałowskiego będzie kursować bez zmian, następnie w obu kierunkach przez Sosabowskiego i Kukuczki do pętli „Kukuczki”.
Linia nr 25
Kierunek Malownicza: trasa bez zmian
Kierunek Wyczerpy Osiedle: od Malowniczej do przystanku „Iwaszkiewicza” bez zmian, następnie przez Michałowskiego do przystanku „Michałowskiego”, po czym od ul. Pileckiego powrót na stałą trasę.
Linia nr 29
Na trasie Cmentarz Komunalny – Witosa będzie kursować bez zmian, następnie w obu kierunkach prosto do pętli „Kukuczki”.
Linia nr 80
Na trasie Raków Dworzec PKP – Iwaszkiewicza będzie kursować bez zmian, następnie w obu kierunkach przez ulice: Michałowskiego, Sosabowskiego i Kukuczki do pętli „Kukuczki”.
Przystanek na pętli GOMBROWICZA będzie nieczynny, podobnie jak przystanek „Pużaka” jadąc w kierunku pętli tramwajowej (przystanek w kierunku ulic Kukuczki i Sosabowskiego obsłuży wyłącznie linia nr 15).
Szacunkowy czas trwania tych zmian to 3-4 miesiące.
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?