Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Angielski rządzi na studiach

Katarzyna Domagała-Szymonek
Polscy studenci na polskich uczelniach coraz chętniej wybierają studia prowadzone po angielsku
Polscy studenci na polskich uczelniach coraz chętniej wybierają studia prowadzone po angielsku Lucyna Nenow/Dziennik Zachodni
Wśród młodych ludzi rośnie zainteresowanie studiami prowadzonymi w języku angielskim. Wybierają je, bo dają im szerszą perspektywę zawodową, a przez to... komfort psychiczny

Jeśli studia, to tylko w języku angielskim. Z takiego założenia wychodzi coraz więcej młodych ludzi. Liczba maturzystów (Polaków, nie cudzoziemców), którzy na uczelniach w regionie chcą rozpocząć naukę na kierunkach wykładanych w języku angielskim, systematycznie rośnie. Tylko na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, w porównaniu do zeszłego roku, aż o 43 proc. wzrosła liczba chętnych na kierunek International Business - wykładany oczywiście w całości w języku angielskim. Podobny trend widać na innych uczelniach, które w swojej ofercie mają kierunki z językiem Szekspira jako głównym.

Będzie rekord?

W zeszłym roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach na wykłady czy ćwiczenia prowadzone w języku angielskim uczęszczało 452 studentów (głównie Polaków). Śmiało możemy założyć, że w tym będzie ich więcej, bowiem po zakończonym pierwszym etapie rekrutacji widać coraz większe zainteresowanie studiami prowadzonymi w tym języku.

- Z jednej strony studenci mają świadomość, że firmy międzynarodowe oczekują od pracowników nie tylko specjalistycznej wiedzy, doskonałych umiejętności komunikacyjnych, językowych, ale kompetencji miękkich, które studenci w sposób naturalny nabywają podczas takich studiów - wymienia prof. Sławomir Smyczek, prorektor ds. internacjonalizacji i marketingu na UE, który sam prowadzi zajęcia w języku angielskim. - Z drugiej, gdy w przyszłości zdecydują się prowadzić własną działalność gospodarczą, będą współpracowali z firmami z zagranicy, najczęściej w języku angielskim. Takie studia pozwalają łatwiej odnaleźć się w dzisiejszym, globalnym świecie - uzupełnia.

Jest w czym wybierać

W nadchodzącym roku akademickim Uniwersytet Śląski poszerzył ofertę edukacyjną o nowe specjalności w języku angielskim. W efekcie na sześciu wydziałach do wyboru jest 12 różnorodnych kierunków i specjalności (są to studia II i III stopnia). Od grafiki komputerowej czy fizyki teoretycznej zaczynając, przez informatykę, biotechnologię, na resocjalizacji z edukacją międzykulturową kończąc.

- Na niektóre z nich zgłosiło się dwa razy więcej chętnych niż rok temu - informuje Jacek Szymik-Kozaczko, rzecznik prasowy UŚ. Najchętniej wybieranym kierunkiem okazała się nowość wprowadzona od ubiegłego roku specjalność - amerykanistyka dla komunikacji międzykulturowej i dyplomacji. Już zgłosiło się więcej chętnych niż miejsc, a rekrutacja (jak na pozostałe kierunki) trwa.

Pewna praca

Na Politechnice Śląskiej w Gliwicach w języku angielskim prowadzone są cztery kierunki: automatyka i robotyka, elektronika i telekomunikacja, informatyka, budownictwo, technologia i inżynieria chemiczna oraz energetyka. - Od zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem. Kandydaci postrzegają je jako bardzo prestiżowe - mówi Paweł Doś, rzecznik prasowy Politechniki w Gliwicach. Jego zdaniem osoby, które je ukończą, są bardzo cennymi pracownikami, których poszukują międzynarodowe konsorcja. - Absolwenci posługują się specjalistycznym, branżowym słownictwem i potrafią realizować projekty w międzynarodowych grupach - dodaje.

To dobry pomysł, ale...

Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracowników, przyznaje, że dobra znajomość branżowego angielskiego bardzo pomaga w znalezieniu pracy. W wielu zawodach jest dziś standardem.

- Dlatego z perspektywy pracowników nauka w tym języku jest doskonałym rozwiązaniem. Z punktu widzenia pracodawców również. Pytanie tylko których pracodawców. Tych w Polsce czy tych w Anglii, Szkocji lub Irlandii - zauważa Kaźmierczak. - Nie okłamujmy się. Młodzi ludzie zazwyczaj wybierają takie kierunki, by stać się bardziej atrakcyjnymi pracownikami na międzynarodowym, a nie polskim rynku pracy - podsumowuje.

Komfort psychiczny: Mam lepsze perspektywy

Dominika Janus, studentka International Business na UE w Katowicach.

Dlaczego wybrała pani studia w języku angielskim?

Przede wszystkim dają szersze perspektywy zawodowe. Większą możliwość znalezienia pracy poza Polską. To daje mi psychiczny komfort.

Czyli pracodawcy, którzy obawiają się, że wyjedziecie z kraju, mają słuszność?

Nie do końca. Ja stałą pracę chcę podjąć w Polsce. Ale nie ukrywam, że nim tak się stanie, chciałabym zdobyć doświadczenie w zagranicznych firmach. Po to, by właśnie w kraju być bardziej wartościowym pracownikiem i mieć szansę na wyższe zarobki. Właśnie wróciłam ze stypendium w Austrii. Niebawem wyjeżdżam na Węgry.

Coraz częściej słychać, że dziś znajomość angielskiego to za mało, by być konkurencyjnym na rynku pracy.

Przed pierwszym wyjazdem uważałam, że tak. Dlatego uczę się też chińskiego i niemieckiego. Jednak okazało się, że o ile angielski na poziomie komunikatywnym rzeczywiście może nie wystarczyć, to znajomość specjalistycznego, branżowego słownictwa, raczej tak. Problem w tym, że nadal niewielu z nas tak dobrze opanowało ten język. KD

*Transformersy zniszczą Katowice. Tak to ma wyglądać ZDJĘCIA
*Miss Polski 2016 OTO FINALISTKI Zobacz zdjęcia
*Wakacje za granicą: Tych krajów unikaj i nie jedź. MSZ ostrzega. Są zaskoczenia
*Najlepsze baseny w województwie śląskim [TOP 10 BASENÓW]
*W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera