ART.eria na III alei w Częstochowie

Krzysztof Suliga
Krzysztof Suliga
Artyści postanowili zmienić oblicze III alei. Przez kilka dni można oglądać efekty ich działań.

Częstochowscy artyści postanowili przełamać stereotyp związany ze zmodernizowaną III aleją, w której funkcjonują głównie lokale gastronomiczne i sklepy. W sobotę rozpoczęli akcję ART.eria, której celem jest wkomponowanie w istniejącą architekturę różnorodnych artystycznych akcentów. Część z nich, jak performance Piotra Kumora, Anny Biernackiej czy happening Wojciecha Kołsuta "Pomnik" były tylko kwestią kilkudziesięciu minut. Kołsut to autor wielu przedstawień teatru ulicznego, Biernacka regularnie organizuje w Częstochowie różnego rodzaju performance.

Efekty działań innych artystów można oglądać będzie przez kilka najbliższych dni.

Jednym z najbardziej rzucających się w oczy jest instalacja Szymona Motyla pod nazwą Basen, zawieszona pomiędzy drzewami alei (na zdjęciu). Nie sposób jej nie zauważyć, ponieważ przesłania idącym środkiem alei widok na Jasną Górę.

- Projekt zrodził się z myślą o ART.erii. Doszedłem do wniosku, że aleje są dobrym miejscem do wystawiania abstrakcyjnych rzeczy - mówi Szymon Motyl. - Myślę, że ludziom spodoba się ta instalacja, bo znajdą się w nieco innej rzeczywistości. Projekt zakłada, żeby ludzie poczuli się jakby chodzili po dnie basenu i widzieli nad sobą pływających.

Efektownie prezentuje się też przystrojony podczas w ramach instalacji Anny Wójcik i Sławka Kuśmierza Super Henryk pomnik Henryka Sienkiewicza przed liceum jego imienia.

Wieczorem wystawiona została na chodnik instalacja pt. "Ludzie miasta". Składała się z namalowanych na przezroczystych płytach postaci, pomiędzy którymi została wolna przestrzeń do przechodzenia chodnikiem.

Większość artystycznych zabiegów jest jednak mało czytelna. Ludzie przechodzący aleją w większości nie zdawali sobie nawet sprawy, że mają one artystyczne podłoże. Dotyczy to przede wszystkim wystaw w witrynach sklepów. Trudno domyślić się np. że gigantyczne odzwierciedlenie znaczków na wystawie sklepu filatelistycznego ma coś wspólnego z akcją.

Szczerze mówiąc, III aleję zdominowały jednak plakaty wyborcze jednego z kandydatów na posła, wiszące na co trzecim drzewie. Kandydat jest związany z obecną władzą miasta. ART.eria narodziła się natomiast z potrzeby przełamania w przestrzeni miejskiej dominacji reklam nakierowanych na zysk.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie