ART.eria na III alei w Częstochowie

Krzysztof Suliga
Krzysztof Suliga
Artyści postanowili zmienić oblicze III alei. Przez kilka dni można oglądać efekty ich działań.

Częstochowscy artyści postanowili przełamać stereotyp związany ze zmodernizowaną III aleją, w której funkcjonują głównie lokale gastronomiczne i sklepy. W sobotę rozpoczęli akcję ART.eria, której celem jest wkomponowanie w istniejącą architekturę różnorodnych artystycznych akcentów. Część z nich, jak performance Piotra Kumora, Anny Biernackiej czy happening Wojciecha Kołsuta "Pomnik" były tylko kwestią kilkudziesięciu minut. Kołsut to autor wielu przedstawień teatru ulicznego, Biernacka regularnie organizuje w Częstochowie różnego rodzaju performance.

Efekty działań innych artystów można oglądać będzie przez kilka najbliższych dni.

Jednym z najbardziej rzucających się w oczy jest instalacja Szymona Motyla pod nazwą Basen, zawieszona pomiędzy drzewami alei (na zdjęciu). Nie sposób jej nie zauważyć, ponieważ przesłania idącym środkiem alei widok na Jasną Górę.

- Projekt zrodził się z myślą o ART.erii. Doszedłem do wniosku, że aleje są dobrym miejscem do wystawiania abstrakcyjnych rzeczy - mówi Szymon Motyl. - Myślę, że ludziom spodoba się ta instalacja, bo znajdą się w nieco innej rzeczywistości. Projekt zakłada, żeby ludzie poczuli się jakby chodzili po dnie basenu i widzieli nad sobą pływających.

Efektownie prezentuje się też przystrojony podczas w ramach instalacji Anny Wójcik i Sławka Kuśmierza Super Henryk pomnik Henryka Sienkiewicza przed liceum jego imienia.

Wieczorem wystawiona została na chodnik instalacja pt. "Ludzie miasta". Składała się z namalowanych na przezroczystych płytach postaci, pomiędzy którymi została wolna przestrzeń do przechodzenia chodnikiem.

Większość artystycznych zabiegów jest jednak mało czytelna. Ludzie przechodzący aleją w większości nie zdawali sobie nawet sprawy, że mają one artystyczne podłoże. Dotyczy to przede wszystkim wystaw w witrynach sklepów. Trudno domyślić się np. że gigantyczne odzwierciedlenie znaczków na wystawie sklepu filatelistycznego ma coś wspólnego z akcją.

Szczerze mówiąc, III aleję zdominowały jednak plakaty wyborcze jednego z kandydatów na posła, wiszące na co trzecim drzewie. Kandydat jest związany z obecną władzą miasta. ART.eria narodziła się natomiast z potrzeby przełamania w przestrzeni miejskiej dominacji reklam nakierowanych na zysk.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3