Z 40 autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie na ulice wyjeżdżają 22-24. To bardzo awaryjne pojazdy. Jedno z urządzeń, które się psuje to... superkondensatory.
– Zamierzamy kupić 55 superkondensatorów, które powinny przynajmniej częściowo rozwiązać problemy techniczne z naszymi hybrydami – mówi Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie. - W krótkim autobusie gazowo-elektrycznego jest pięć takich urządzeń, a w jego długiej, przegubowej wersji osiem. W sumie w pojazdach jest 240 takich urządzeń. Ogłosiliśmy przetarg na ich zakup.
CZYTAJCIE TEŻ:
Awaryjne hybrydy
Hybrydy: kłopot z przewodem gazowym
W przedsiębiorstwie liczą, że po wymianie superkondensatorów będzie codziennie do dyspozycji pięć autobusów hybrydowych więcej. Ale superkondensatory to nie jedyny problem w funkcjonowaniu hybryd. Usterek jest znacznie więcej, między innymi dochodzi do wycieku płynów, bo nie pasują opaski.
W ramach gwarancji naprawy powinien wykonywać producent, czyli firma Lider Trading z Solca Kujawskiego. Ale z powodu sytuacji finansowej w jakiej się znalazła, nie wywiązuje się z tego obowiązku. Pracownicy MPK sami muszą zabiegać o potrzebne urządzenia. A tylko producentów podstawowych części jest dwudziestu.
Częstochowski przewoźnik nakłada kary na dostawcę autobusów. Z gwarancji bankowych uzyskano prawie 2,5 mln zł, poza tym producent zapłacił 1,1 mln zł kar umownych. Ponadto nałożono na producenta dodatkowe kary na 15 mln zł. Awarie autobusów hybrydowych komplikują funkcjonowanie komunikacji miejskiej w mieście. Aby system sprawnie działał na miasto muszą wyjechać codziennie 123 autobusy. Zawsze musi być rezerwa. Dlatego MPK wypożycza autobusy od innych przewoźników.
CZYTAJCIE TEŻ:
MPK kupuje nowe autobusy
MPK kupiło od firmy Lider Trading z Solca Kujawskiego, 40 autobusów hybrydowych z napędem elektryczno-gazowym za ponad 65 milionów złotych, które dostała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, w ramach programu „Gazela”. Płaci rząd Hiszpanii, a pieniądze pochodzą ze sprzedaży nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii. „Gazela” należy do programu „System zielonych inwestycji - niskoemisyjny transport miejski”. Jego celem jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla (docelowo o 828 ton rocznie) dzięki dofinansowaniu przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim. Kupiono 25 autobusów 12-metrowych oraz 15 autobusów przegubowych, 18-metrowych.
Częstochowa jest pionierem, bo żadne z polskich miast nie zdecydowało się wcześniej na zakup autobusów z napędem hybrydowym elektryczno-gazowym. Do produkcji wykorzystano podzespoły produkowane w Kanadzie i Czechach.
Do tankowania hybryd wybudowano w zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego stację paliw gazu sprężonego CNG.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?