Za rok w Częstochowie będziemy jeździć miejskimi autobusami hybrydowymi, z napędem gazowo-elektrycznym. Pojazdy wyprodukuje spółka Lider Trading z Warszawy, która jako jedyna złożyła ofertę w przetargu na zakup 25 krótkich autobusów hybrydowych i 15 tego typu pojazdów przegubowych.
Firma, która jest producentem autobusów Solbus, ma wyprodukować hybrydy o 100 tys. zł taniej, niż zakładano w przetargu.
Firma specjalizuje się w produkcji ekonomicznych i ekologicznych autobusów gazowych. Producenci są szczególnie dumni z nowatorskich modeli napędzanych skroplonym gazem ziemnym LNG, które od roku 2013 jeżdżą po ulicach Olsztyna, a wkrótce mają jeździć w stolicy.
- Oferent zaproponował 37,5 mln zł za krótkie autobusy i 28 mln 350 tys. zł za przegubowe - informuje Robert Madej, zastępca dyrektora MPK w Częstochowie. - W tej kwocie firma uwzględniła również kursy szkoleniowe dla 350 kierowców.
Firma ma czas do końca listopada 2015 roku, aby wyprodukować i dostarczyć do Częstochowy nowoczesne autobusy.
Przetargiem na autobusy hybrydowe dla Częstochowy byli zainteresowani także Chińczycy. Do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego nadeszło zapytanie od chińskiej firmy King-Long w sprawie przetargu na zakup 25 krótkich autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym i 15 tego typu pojazdów przegubowych.
Chińczycy pytali o to, gdzie mogą znaleźć specyfikację przetargu. Ale oferty ostatecznie nie złożyli.
Pieniądze na zakup pojazdów pochodzą z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przyznał Częstochowie prawie 66 mln zł na zakup nowoczesnych autobusów hybrydowych.
Za tę kwotę MPK chce kupić 40 hybryd napędzanych gazem ziemnym i prądem. Po stronie częstochowskiego przedsiębiorstwa pozostanie jedynie zakup stacji do ładowania autobusów energią. MPK chce również kupić trzydzieści autobusów ze środków unijnych. W sumie MPK będzie mieć 70 nowych pojazdów. Pieniądze na autobusy hybrydowe pochodzą ze sprzedaży nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii. I właśnie takie autobusy hybrydowe produkują Hiszpanie.
Wprawdzie mają na razie tylko prototypy, sprawdzane w Madrycie, ale jednak. Warszawska firma ma swój pomysł na konstruowanie takich pojazdów. Autobus hybrydowy o napędzie elektrycznym i gazowym to nie tylko ekologia. To także ekonomia.
Koszt przejazdu jednego kilometra autobusem elektrycznym, który był testowany w Częstochowie, wynosi 60 groszy, a autobusem z silnikiem na olej napędowy - 2 zł.
MPK systematycznie odnawia tabor. W tym roku miejski przewoźnik pozyskał dziesięć nowych solarisów. MPK kupiło również siedem używanych autobusów MAN w Szwecji. Mają siedem lat i po 300-400 tys. km przebiegu. Wszystkie są niskopodłogowe, co już jest zaletą. W środku są ciche, wygodne i czyste. Nie widać po nich tylu lat eksploatacji. I mają silnik o pojemności tylko 6,5 l, co przekłada się na oszczędności.
Czy hybrydowe autobusy sprawdzą się pod Jasną Górą? Komentujcie
*Kto wygrał wybory w Twoim mieście? ZOBACZ WYNIKI WYBORÓW 2014
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku
*Zielony młody jęczmień najlepszy na odchudzanie. Jak przyrządzić? [WIDEO]
*Górnik Zabrze na dnie. Komu zależy na upadku klubu? Socios Górnik chce go ratować
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?