Autobusy w Częstochowie na gaz albo na prąd. Koniec z ON

Janusz StrzelczykZaktualizowano 
Janusz Strzelczyk
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie kalkuluje, czy nie przejść z tankowania autobusów olejem napędowym na skroplony gaz LNG.

Jeszcze w październiku do Częstochowy przyjedzie na testy autobus o napędzie na gaz, od producenta z Solca Kujawskiego.
- Autobus, który będzie jeździł po Częstochowie, zaopatrywany będzie w gaz z mobilnej stacji napełniania - mówi Robert Madej, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Dzisiaj jeden kilogram gazu LNG kosztuje 3,50 zł, czyli taniej od litra oleju napędowego, za którego litr trzeba zapłacić ok. 5,50 zł. A na kilogramie gazu można przejechać dwa razy więcej kilometrów niż na litrze oleju. Rocznie, częstochowski miejski przewoźnik, przy budżecie 90 mln zł wydaje na paliwo 20 mln zł.

Ale Rosjanie zapowiedzieli podwyższenie akcyzy na gaz. - Dlatego szukamy różnych rozwiązań technicznych, aby znaleźć oszczędności - podkreśla Roman Bolczyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

W Polsce już jeżdżą autobusy napędzane gazem, ale jest to gaz sprężony. I to rodzi problemy, bo mają pojemniki za gazem montowane na dachach, a to ogranicza przejazd np. pod wiaduktami.

W częstochowskim MPK przeprowadzono kalkulację kosztów. Przejście na gaz skroplony daje 10-15 proc oszczędności, na napęd hybrydowy (silnik na olej napędowy i elektryczny) 20 proc, a napęd elektryczny 60 proc. Ale autobus z silnikiem dieslowskim kosztuje średnio milion złotych, podczas gdy z instalacją jest o 25 proc. droższy, hybrydowy o połowę, a z napędem elektrycznym o 100 proc. I jeszcze żywotność silników. Diesel przejedzie milion kilometrów. Silnik na gaz sprężny idzie do remontu po 300 tysiącach. Elektryczny jest długowieczny

- Z napędem elektrycznym jest jeszcze problem stacji zasilania - mówi Robert Madej. - U nas, w Częstochowie możliwe byłoby zasilanie z trakcji tramwajowej. To bardzo ważne, bo na jednym ładowaniu autobus z silnikiem elektrycznym przejeżdża 160 km, a nasze autobusy przejeżdżają dzienni po 300 km.

MPK przedstawiło taki pomył producentowi elektrycznych solarisów. Rozmowy będą kontynuowane na targach w Kielcach, 10 października.

Autobusy przejeżdżają w Częstochowie przez 12 miesięcy ponad 3 mln kilometrów. Pojazdy testowe na gaz, ale sprężony sprawdzano w Toruniu, Olsztynie, Gdyni, Warszawie, Katowicach. Przez rok autobusy eksploatowało MPK Wałbrzych. Poza Częstochową rozmowy z firmą z Solca Kujawskiego produkującą autobusy na gaz płynny prowadzi Warszawa.


*Plebiscyt Młoda Para 2012 ZOBACZ ZDJĘCIA KANDYDATÓW i ZAGŁOSUJ
*Budowa dworca w Katowicach: Hala, perony ZDJĘCIA i WIDEO
*Marsz Autonomii przeszedł przez Rybnik. Zobacz ZDJĘCIA
*Wielka Debata o Śląsku: Semka kontra Smolorz ZDJĘCIA i WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3