Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A1 bije rekordy. Prawie 4,7 mln aut przejechało w wakacje. Oto statystyki na płatnym odcinku A1

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
W czasie wakacji, płatnym odcinkiem autostrady A1 (Amber One) przejechało 4,68 mln autZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W czasie wakacji, płatnym odcinkiem autostrady A1 (Amber One) przejechało 4,68 mln autZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Przemysław Świderski
Autostrada A1 bije rekordy popularności wśród kierowców. Pandemia, obawy przed szybko zmieniającymi się przepisami sanitarnymi w wielu krajach sprawiły, ze Polacy chętniej niż zwykle wybierali w wakacje polskie morze. Najczęściej jeździli tam autostradą A1. Mimo niedogodności na budowanym wciąż śląskim i łódzkim odcinku, ruch na tej trasie był jednym z największych w ostatnich latach. Podsumował go także Gdańsk Transport Company, czyli zarządca autostrady Amber One, płatnej części A1. By rozładować korki, w wakacje interwencyjnie podnoszono tam szlabany 59 razy.

Ruch na A1 w tym roku większy niż zwykle

Jak się okazuje ruch w lipcu i sierpniu był na A1 o 7 procent wyższy niż w ubiegłym roku, a w wakacyjne weekendy natężenie ruchu na głównych placach poboru opłat było nawet do 30 procent wyższe niż podczas zeszłorocznych wakacji. Kto tamtędy jechał nad morze, ten wie. Korki przed bramkami to w weekendy standard.

Odcinkowy pomiar działał na wyobraźnię kierowców

Kierowcy jadący nad morze ze Śląska autostradą A1 podczas wakacji musieli także przejechać w Śląskiem i Łódzkiem dwa odcinkowe pomiary prędkości na budowanej A1. W minionym tygodniu z dwóch, pozostał włączony tylko jeden z odcinkowych pomiarów prędkości – między Piotrkowem Trybunalskim i Tuszynem. To 16 km dwupasmówki, w której praktycznie wszyscy kierowcy jadą karnie prawym pasem, nie przekraczając 70 km/h.
Im bliżej Częstochowy tym korki większe.

Prawie 4,7 mln aut na Amber One w wakacje!

Ale wracając na północ, okazuje się że płatnym odcinkiem A1 między węzłami Nowa Wieś (pod Toruniem) i Rusocin (Gdańsk) w ciągu lipca i sierpnia przejechało w sumie 4,68 mln aut i motocykli.
I tak w lipcu z Amber One Autostrady A1 skorzystało 2 339 393 pojazdów. Rekord pobito w sobotę 31 lipca, kiedy to przez wszystkie bramki przejechało niemal 94,8 tys. pojazdów.
W sierpniu ruch wyniósł 2 342 178 pojazdów, a największe natężenie przypadło na sobotę, 14 sierpnia i wyniosło 90 590 aut.
Jak zapewniają zarządcy A1 Amber One, niesłabnącym zainteresowaniem cieszył się automatyczny system poboru opłat AmberGO. Na początku wakacji było w nim zarejestrowanych 598 884 pojazdów zaś pod koniec wakacji już ponad 705 070 pojazdów.
W wakacje średnio 24 procent wszystkich transakcji na AmberOne dokonywanych było z wykorzystaniem systemu AmberGO. To o 6 procent więcej niż w ubiegłym sezonie wakacyjnym.

Te fotoradary robią w Śląskiem najwięcej zdjęć. Pod kolejnymi zdjęciami przedstawiającymi testy najnowszych fotoradarów na lotnisku w Toruniu, znajdą Państwo lokalizacje wszystkich fotoradarów w Polsce wraz z ilością wykroczeń zarejestrowanych od stycznia do maja 2021 roku.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kierowco, tutaj miej się na baczności! Te fotoradary w woj. ...

Automatyczny pobór opłat zmniejszył zatory

Jak twierdzą przedstawiciele Gdańsk Transport Company, zarządcy, koncesjonariusza 152-km platnego odcinka A1, automatyczny pobór opłat wpłynął na zmniejszenie zatorów.

- Bezwzględnie tak, małymi krokami dzięki automatycznym płatnościom zmniejszamy zatory. Prowadzone analizy ruchu na AmberOne pokazują, że AmberGO przynosi realne korzyści dla płynności ruchu na bramkach. Dla zobrazowania efektywności AmberGO posłużmy się przykładami największych i najpopularniejszych w okresie wakacyjnym placów poboru opłat. Punkt poboru opłat Rusocin bez AmberGO był w stanie obsługiwać maksymalnie 1700 pojazdów na godzinę, przy obecnym zainteresowaniu AmberGO, Rusocin obsługuje nawet do 2000 pojazdów na godzinę – mówi Anna Kordecka, rzeczniczka GTC Company, firmy zarządzającej autostradą Amber One.

W przypadku punktu poboru opłat Rusocin AmberGO ma zwiększać przepustowość bramek do 300 pojazdów na godzinę.

- Gdyby nie system AmberGO, to zatory na autostradzie byłyby niemal o kilometr dłuższe – dodaje.

Nie przeocz

Szlabany poszły w górę 59 razy

Wakacje to okres natężonego ruchu na polskich i nie tylko autostradach, nie mogło więc się obyć bez interwencyjnego podnoszenia szlabanów, by rozładować ogromne korki.
W wakacje tego roku szlabany na bramkach zjazdowych w Rusocinie i Nowej Wsi podnoszono łącznie 59 razy. To o 12 razy mniej niż w 2018 roku, kiedy nie funkcjonował AmberGO.
Jak twierdzą zarządcy Amber One, zależność jest prosta, im więcej użytkowników korzysta z automatycznego systemu poboru opłat, tym sprawniejszy jest ruch na bramkach.

- Większa liczba stale aktywnych użytkowników umożliwi nam także stałe otwarcie i bramek dedykowanych tylko dla AmberGO. Powyższe będzie możliwe, gdy co trzeci pojazd oczekujący na głównym Placu Poboru Opłat na dokonanie opłaty za przejazd Autostradą dokona jej z wykorzystaniem systemu AmberGO. Przy dużym natężeniu ruchu bramki dedykowane muszą być przełączane na tryb mieszany, by zwiększyć przepustowość całego placu poboru opłat. Przy obecnej skali użytkowników AmberGO (dla wakacyjnego ruchu weekendowego mniej niż 18 proc.)utrzymywanie bramek w trybie dedykowanym wydłuża zator dla wszystkich, także dla kierowców korzystających z AmberGO. Nieustannie pracujemy nad tym, aby poszerzyć możliwości dołączania do systemu AmberGO. Aktualnie można to zrobić poprzez naszą aplikację AmberOne oraz dwie aplikacje płatnicze Autopay i SkyCash, dodatkowo usługa Autopay dostępna jest w 7bankach oraz w aplikacji Yanosik. Płatności w AmberGO umożliwia także aplikacja IKO oraz karty flotowe: FLOTA ORLEN i LOTOS Biznes – informują.

Kolizje i wypadki na A1

W lipcu i sierpniu na Amber One doszło do 152 kolizji i 18 wypadków, w których rannych zostało 31 osób, a 2 osoby poniosły śmierć. To o 15 kolizji mniej niż w roku ubiegłym. Najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych były: niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niewłaściwe przeplatanie pojazdów zwłaszcza podczas manewrów wyprzedzania i nieuwaga kierowców.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera