Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 bis. Konsultacje w sprawie jej przebiegu są w toku, ale samorządy nic o tym nie wiedzą

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Autostrada A4 w obecnym kształcie, zwłaszcza w aglomeracji traci przepustowość, podobnie jak inne drogi tranzytowe, biegnące przez centrum aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. Nowa autostrada A4 bis miałaby być obwodnicą aglomeracji, z której skorzysta tranzyt.
Autostrada A4 w obecnym kształcie, zwłaszcza w aglomeracji traci przepustowość, podobnie jak inne drogi tranzytowe, biegnące przez centrum aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. Nowa autostrada A4 bis miałaby być obwodnicą aglomeracji, z której skorzysta tranzyt. Lucyna Nenow
Autostrada A4 bis. Konsultacje w sprawie wariantu przebiegu planowanej autostrady A4 bis trwają. Jednak samorządy dowiedziały się o tym od nas. – Będziemy szukać informacji o tych konsultacjach, bo chcemy wziąć w nich udział – mówią samorządowcy. Planowanie i budowa autostrady A4 bis, jest na Śląsku sprawą bardzo istotną, bo przepustowość dróg w aglomeracji drastycznie się kurczy. Gminy boją się jednak że autostrada wyrządzi na ich terenach więcej szkód niż przyniesie korzyści. Chcą mieć głos w tej sprawie.

Autostrada A4 bis - plany jeszcze w latach 80

Plany budowy południowej, autostradowej obwodnicy aglomeracji były w regionie znane już od lat 80. Teraz, przy okazji aktualizowania planu zagospodarowania przestrzennego województwa śląskiego mają być konsultowane i wprowadzane w życie. Na razie powstało opracowanie, zlecone przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego katowickiej firmie INKOM. Opracowanie, w którym przedstawiono w sumie cztery warianty przebiegu - roboczo nazwanej A4 bis – autostrady, dołączono do Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego.

- W obowiązującym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa 2020+ uwzględniono zadanie pt. „Budowa A4bis”. W związku z pracami nad zmianą Planu 2020+, w celu uszczegółowienia zadania pn. „Budowa A4bis”, została opracowana „Koncepcja przebiegu autostrady A4bis w ujęciu wariantowym" - potwierdza Sławomir Gruszka, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

Jak już pisaliśmy w połowie marca tego roku, w II kwartale miały ruszyć szeroko zakrojone społeczne konsultacje w tej sprawie. Sporo emocji budzi bowiem jej planowany przebieg. Jak twierdzi Sławomir Gruszka, konsultacje są już w toku.

W galerii prezentujemy dziś dwa odcinki budowanej autostrady A1 - D- od granicy województwa śląskiego z łódzkim oraz E - od Częstochowy do granicy z woj. łódzkim. To odcinek D. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa drugiej jezdni autostrady A1 za Częstochową trwa. Odc...

- Zgodnie z procedurą planistyczną wszelkie dokumenty regionalne poddawane są procesowi konsultacji społecznych. Konsultacje społeczne będą rozłożone w czasie, aby każdy zainteresowany samorząd lokalny mógł się wypowiedzieć. Istotne są uwarunkowania przyrodnicze, infrastrukturalne czy geologiczne. Ostateczne decyzje w sprawie zatwierdzenia planu będzie podejmował Sejmik Województwa Śląskiego - mówi Gruszka. - Warto dodać, że ewentualny korytarz przebiegu drogi wprowadzony do projektu zmiany Planu 2020+ wymagać będzie dalszej, pogłębionej analizy w celu uszczegółowienia jego przebiegu na etapie późniejszych prac planistycznych i projektowych, tak aby mógł być wprowadzony do gminnych dokumentów planistycznych – dodaje rzecznik.

Musisz to wiedzieć

Samorządy nic nie wiedzą o trwających konsultacjach

Sprawą ewentualnej budowy autostrady A4 bis z są żywo zainteresowane gminy, przez które autostrada mogłaby przebiegać. O planach budowy takiej autostradowej obwodnicy aglomeracji dowiedzieli się w większości z mediów.

- Trwają konsultacje? My nic na ten temat nie wiemy – mówi Tomasz Rogula, rzecznik Urzędu Miasta w Mikołowie. – Nie otrzymaliśmy żadnej oficjalnej informacji o rym, że się już rozpoczęły. W marcu, po kilku artykułach, które się ukazały w mediach, burmistrz napisał do marszałka, że brakuje mu w tej kwestii informacji i bardzo prosi o poinformowanie go o tej planowanej inwestycji. Otrzymaliśmy odpowiedź, że na razie to tylko koncepcja i że będą w tej sprawie konsultacje. Nie wiedzieliśmy, że już trwają – mówi.

Na placu budowy drogi ekspresowej S1 w Beskidach widać już pierwsze elementy estakad, mostów i wiaduktów, które powstają na górskich zboczach.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Trasa S1 w Beskidach ma opóźnienie w budowie tunelu. Na obej...

Gmina jest żywo zainteresowana konsultacjami, bo chciałaby wypowiedzieć się na temat jednego z wariantów, według którego autostrada przecięłaby dzielnice Kamionka i inne miejsca, gdzie są najdroższe działki na terenie gminy. Jest tam także teren chroniony - Wzgórze Kamionka, bardzo cenny przyrodniczo. Są też tereny gęsto zaludnione.
- Na pewno właśnie ten wariant nam nie odpowiada – powiedział Rogula.

Tychy będą szukać informacji na ten temat

Podobnie zaskoczone są władze Tychów. O trwających w tej sprawie konsultacjach urzędnicy usłyszeli od nas.

- Nie otrzymaliśmy żadnej oficjalnej informacji o tym, że konsultacje już się rozpoczęły – mówi Ewa Grudniok, rzeczniczka tyskiego magistratu. – Będziemy szukać informacji o tym na stronach Urzędu Marszałkowskiego. Jesteśmy żywo zainteresowani tą sprawą - dodaje.

Wyry zaniepokojone brakiem informacji

Najbardziej przebiegiem nowej autostrady jest zainteresowana gmina Wyry. Przez jej tereny przebiegają aż trzy z czterech wariantów trasy. W marcu wójt gminy, Barbara Prasoł pisała do marszałka prosząc o więcej informacji na ten temat. Chciała uspokoić zaniepokojonych mieszkańców, którzy o planach dowiedzieli się z mediów. Wyry to gmina w której co roku przybywa około 200 mieszkańców. Sprowadzają się tu z większych miast. To zielone, dobre miejsce do mieszkania. Czy tak będzie, gdy przetnie je trzypasowa, betonowa autostrada?

- U nas dobrze się mieszka, dlatego jesteśmy zaniepokojeni planami budowy autostrady A4 bis – mówi Barbara Prasoł. – parząc na te plany, mam wrażenie że nasza gmina ma się stać jakimś głównym węzłem komunikacyjnym aglomeracji. Ma tędy przebiegać linia CPK, teraz autostrada oraz tzw. kanał śląski. Niestety, gmina nie będzie miała z tego tytułu żadnych korzyści, bo nie będzie tu węzła autostradowego, czy przystanków CPK. Dlatego tym bardziej jesteśmy zainteresowani udziałem w konsultacjach. Niestety, nie mieliśmy pojęcia że już trwają. Gdy odbywały się konsultacje związane z CPK byliśmy o tym powiadamiani – dodaje pani wójt.

Lasy Państwowe też szukają informacji na własną rękę

Koncepcją budowy nowej autostrady są również zainteresowane Lasy Państwowe. Szefowie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach obawiają się, że przecięcie i tak już poszatkowanego kompleksu leśnego aglomeracji (lasy nadleśnictw Kobiór i Katowice) spowoduje dalszą degradację cennych przyrodniczo obszarów leśnych.

- Ale tak naprawdę, to my w ogóle nic nie wiemy o tej drodze. Wiemy, że są takie plany, ale nie mamy żadnych oficjalnych informacji na ten temat. To co wiemy, to informacje znalezione przez pracowników na własną rękę – mówi Hubert Wiśniewski, zastępca dyrektora do spraw gospodarki leśnej Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach.

Autostrada A4 w Śląskiem często się korkuje, zwłaszcza gdy dojdzie do wypadku lub kolizji. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Autostrada A4 Bis lepsza od A4? Który wariant przebiegu auto...

Jaka ma być autostrada A4 bis i którędy pobiegnie?

Przypomnijmy. Nowa, ujęta w nowej Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego droga, z pewnością będzie bardzo ważna dla mieszkańców aglomeracji oraz tranzytu. Trasa ma przebiegać przez południową część województwa śląskiego po terenach gmin Gliwice, Sośnicowice, Knurów, Gierałtowice, Orzesze, Ornontowice, Łaziska Górne, Wyry, Mikołów, Tychy, Katowice, Mysłowice.

Zobacz koniecznie

Jaka będzie autostrada A4 bis? Ma to być dwujezdniowa droga o standardzie autostrady, przystosowana do najcięższego transportu. Powstanie prawdopodobnie z asfaltobetonu lub betonu. Prawdopodobnie w technologii, w jakiej obecnie buduje się autostrady. W opracowaniu ujęto, że ma mieć minimum po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Biorąc jednak pod uwagę obecne standardy budowy autostrad, najpewniej trasa będzie miała po trzy pasy ruchu plus pas awaryjny.
Eksperci, którzy przygotowali koncepcję przebiegu autostrady, starannie przyjrzeli się możliwościom, w jakich mogłaby zaistnieć droga. Przygotowali trzy, a właściwie cztery warianty przebiegu. Każdy z wariantów ma inny przebieg i inną długość planowanej autostrady.
Wariant IA tylko w niewielkiej części różni się od wariantu I.

  • 1.Wariant pierwszy ma 55,6 km długości. Policzono, że szacunkowy koszt jego budowy wyniósłby około 5,2 mld złotych.
  • 2.Wariant IA to 53,3 km długości, koszt budowy ok. 5 mld zł.
  • 3.Drugi wariant ma 61,1 km, a jego realizacja to około 5,8 mld złotych.
  • 4.Najdroższy, ale i najdłuższy jest wariant trzeci. W tym przypadku nowa autostrada miałaby 69,1 km długości i jej budowa także kosztowałby najwięcej – bo prawie 6,5 miliarda złotych.

Nie przeocz

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera