- Przychody w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady w pierwszym półroczu 2021 wyniosły 158,8 mln zł, o ponad 23 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2020
- Na wzrost wpłynęło nie tylko luzowanie obostrzeń, ale i wyższa stawka za przejazd, obowiązująca od października 2020 (24 zł dla aut osobowych)
- Średni dobowy ruch wyniósł ok. 37,5 tys. pojazdów i był ponad 15 proc. wyższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie 2020 roku. W całym 2020 roku średni ruch wynosił 36,4 tys. pojazdów na dobę
- Na inwestycje w pierwszym półroczu przeznaczono 16 mln zł
- Emil Wąsacz: Mamy nadzieję, że na A4 Katowice -Kraków uda się wprowadzić system e-Toll
Ruch na A4 Katowice - Kraków jest o wiele większy. Nie tylko z powodu lata i weekendowych oraz wakacyjnych wyjazdów. Także dlatego, że mniejsze niż w 2020 są obostrzenia, związane z COVID-19. Jest więcej aut, a to oznacza więcej zysków dla zarządcy. Jeśli należycie do grupy kierowców, którzy czekają na argumenty, by zżymać się na drożyznę, oto one: przychody i zysk Stalexportu za pierwsze półrocze 2021. Jeśli po prostu jesteście ciekawi, jak zmieniał się ruch na nietypowej na skalę kraju autostradzie - bo łączy dwie metropolie na południu i jeździ nią zdecydowanie więcej aut osobowych niż ciężarówek - zobaczcie, jak łagodniejsze obostrzenia wpływają na ruch.
Oto komunikat Stalexportu, zarządcy A4:
W pierwszym półroczu 2021 r. Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady wypracowała bardzo dobre wyniki finansowe. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrosły zarówno przychody, jak i zysk netto. Jest to konsekwencją m.in. mniej restrykcyjnych, niż przed rokiem, obostrzeń towarzyszących pandemii COVID-19, a co za tym idzie – wyższego poziomu ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków.
Na koniec I półrocza 2021 roku przychody w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom 158,8 mln zł, wyższy o ponad 23 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Zysk netto wzrósł o 41 proc., do 48,8 mln zł. EBITDA wyniosła 104,7 mln zł. Podstawowy wpływ na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady ma prowadzona przez nią działalność autostradowa, polegająca na zarządzaniu i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, realizowana przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (SAM). W I półroczu 2021 roku ruch na autostradzie A4 Katowice-Kraków, po ubiegłorocznych dużych spadkach związanych z ograniczeniami wynikającymi z pandemii COVID-19, odnotował trend wzrostowy. Średni dobowy ruch wyniósł ok. 37,5 tys. pojazdów i był ponad 15 proc. wyższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie 2020 roku.
Wzrost dotyczy zarówno samochodów:
- osobowych (14,7 proc.),
- jak i ciężarowych (17,8 proc.).
Przychody z poboru opłat w I półroczu 2021 roku wyniosły 156,8 mln zł, co stanowi wzrost o 23,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku. Na wzrost ten wpłynęło, obok większego natężenia ruchu, także podniesienie stawki za przejazd dla kierowców pojazdów osobowych z 10 do 12 zł na każdym z dwóch placów poboru, wprowadzone w dniu 1 października 2020 r. W I półroczu 2021 r. koszty działalności operacyjnej Grupy Stalexport Autostrady wyniosły 96,5 mln zł i były o 14,6 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, głównie z powodu wyższej amortyzacji (40 mln zł w bieżącym okresie, w porównaniu do 29 mln zł w okresie ubiegłym) oraz kwoty „Płatności na rzecz Skarbu Państwa” (blisko 21 mln zł w bieżącym okresie, w porównaniu do 14,9 mln zł w okresie ubiegłym).
Nie przeocz
Koncesjonariusz kontynuował działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków. Usługa videotollingu została udostępniona użytkownikom aplikacji IKO PKO Banku Polskiego oraz kart flotowych Orlen.
- Prowadzimy rozmowy z kolejnymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do videotollingu. Mamy także nadzieję, na uruchomienie w przyszłości na odcinku A4 Katowice - Kraków rozwiązania interoperacyjnego z wdrażanym obecnie przez Stronę Publiczną systemem e-Toll. Temat interoperacyjności jest przez nas podnoszony w rozmowach ze Stroną Publiczną już od wielu lat. Chcielibyśmy by dla wygody wszystkich użytkowników autostrad w Polsce pojawiła się w końcu możliwość przejazdu tymi drogami z zastosowaniem tylko jednej elektronicznej metody płatności - mówi Emil Wąsacz, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Emil Wąsacz mocno podkreśla rolę zwiększenia przepustowości placów poboru opłat poprzez znaczne skrócenie czasu transakcji w porównaniu z tradycyjnymi płatnościami gotówkowymi i kartami bankowymi oraz szybki i wygodny przejazd kierowców przez bramki autostradowe.
Wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Grupę Stalexport Autostrady w I półroczu 2021 r. wyniosła 16 mln zł i obejmowała przede wszystkim prace budowlane realizowane na autostradzie A4 Katowice-Kraków, obejmujące m.in. odwodnienie śląskiego odcinka autostrady oraz modernizacją przepustów. W ramach prac utrzymaniowych kontynuowano wymianę nawierzchni jezdni autostrady, starając się by utrudnienia w ruchu były jak najmniejsze i zachowując dwa pasy ruchu, zarówno w kierunku Katowic, jak i Krakowa.
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?