Autostrada A4 z Katowic do Krakowa będzie modernizowana. Koszt? 83 mln zł. Stalexport Autostrady ujawnił plany na 2020 rok

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

Zobacz galerię (7 zdjęć)
Autostrada A4 z Katowic do Krakowa będzie modernizowana w 2020 roku kosztem 83 mln zł. Plan na A4 do Krakowa ujawnił Stalexport Autostrady. To modernizacja odwodnienia autostrady oraz modernizacja przepustów. Zakończą się prace na jednym z obiektów mostowych i wymiana nawierzchni oraz poszerzenie dojazdów do bramek dla płatności automatycznych. Będzie nowy internetowy serwis sprzedaży i obsługi klienta z usługą post-paid dla elektronicznego poboru opłat A4Go. A co ze stawkami za przejazd A4? Czy zostanie promocja dla klientów z Autopay? Dowiemy się w połowie marca. Zarządca A4, Stalexport Autostrady, podaje wyniki za 2019 i plan na 2020.

Zarządca płatnego odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków, Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady podała wyniki za 2019 rok. Co wynika z podsumowania?

Wzrost przychodów ze sprzedaży oraz związany z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa i spadek zysku netto. A najważniejsze wydarzenia ubiegłego roku to: wypłata dywidendy akcjonariuszom Stalexport Autostrady S.A., całkowita przedpłata przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska pozostającego do spłaty długu wynikającego z umowy kredytu długoterminowego na finansowanie projektu A4 Katowice-Kraków, a także uruchomienie videotollingu – nowej metody płatności za przejazdy autostradą. Oto komunikat spółki.

  • W 2019 r. przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom ok. 351,5 mln zł i były o ponad 4,4 proc. wyższe niż w roku 2018.
  • Zysk netto spadł o 57 proc. i wyniósł ostatecznie 80,4 mln zł. EBIDTA Grupy Kapitałowej ukształtowała się na poziomie ok. 194,2 mln zł.
  • O wzroście przychodów zadecydowała przede wszystkim zmiana stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych, wprowadzona 1 marca 2019 r.
  • Średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków kształtowało się podobnie, jak przed rokiem, i wyniosło 45,6 tys. pojazdów na dobę.

Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa....

Spadek zysku netto jest konsekwencją płatności na rzecz Skarbu Państwa, wynikających ze zobowiązań koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków, Stalexportu Autostrady Małopolskiej, zapisanych w Umowie Koncesyjnej. Stanowią one udział Skarbu Państwa w zyskach z projektu A4 Katowice-Kraków i są kalkulowane na dzień 31 marca oraz 30 września. Podstawą tej kalkulacji jest wysokość środków pieniężnych do podziału, które wyliczane są po pokryciu kosztów projektu oraz zasileniu wymaganych rachunków rezerwowych. W 2019 r. koszty netto związane z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 88,8 mln PLN. O spadu zysku netto zadecydował także wzrost kosztów sprzedaży w związku z utworzeniem rezerw na wymianę nawierzchni w kwocie ok. 31 mln zł.

Stalexport Autostrada Małopolska dokonała całkowitej przedpłaty pozostającego do spłaty długu wynikającego z zawartej w dniu 28 grudnia 2005 r. umowy kredytu długoterminowego na finansowanie projektu A4 Katowice-Kraków. 30 września 2019 r. zapłacono 56 mln zł tytułem spłaty kapitału, ponad 1 mln zł tytułem spłaty odsetek i ponad 2,5 mln zł tytułem płatności wynikających z umów hedgingowych.

Najbardziej zatłoczone drogi woj. śląskiego. Liczba aut. Dan...

Wśród działań ukierunkowanych na zmniejszenie kosztów finansowych oraz obniżenie kosztów funkcjonowania i uproszczenie struktury Grupy Kapitałowej, wymienić należy także przyjęcie planu połączenia transgranicznego Stalexport Autostrady S.A, ze spółką Stalexport Autoroute S.à r.l, z siedzibą w Luksemburgu. W maju 2019 roku wypłacono dywidendę akcjonariuszom Stalexport Autostrady S.A., w wysokości 37 gr za jedną akcję, przeznaczając na ten cel 91,5 mln zł środków z kapitału zapasowego spółki. W listopadzie z kolei dopuszczono do obrotu giełdowego 89.500.000 akcji zwykłych na okaziciela Stalexport Autostrady, serii G, o wartości nominalnej 0,75 zł.

Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków w 2019 roku kontynuował program modernizacji i rozwoju infrastruktury autostradowej, m.in. uruchamiając w lipcu videotolling – nowy automatyczny sposób płatności oparty o aplikację Autopay i polegający na odczytywaniu tablic rejestracyjnych pojazdów poprzez kamerę zainstalowaną na bramce. Rozwijano również elektroniczny pobór opłat A4Go, osiągając liczbę 37 tys. wydanych urządzeń pokładowych. Mając na względzie upowszechnienie płatności automatycznych, zdecydowano o wprowadzeniu od stycznia 2020 r. do co najmniej 31 marca 2020 r. preferencyjnych stawek opłat za przejazd dla użytkowników Autopay i A4Go, umożliwiając tym samym przejazdy tańsze nawet o 30 proc. na każdej bramce.

Nakłady inwestycyjne Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosły w ubiegłym roku ponad 32,5 mln zł. Modernizowano system odwodnienia autostrady, kontynuowano remonty obiektów mostowych. W ramach prac utrzymaniowych prowadzono wymianę nawierzchni jezdni autostrady.

Nie przegap

Jeśli chodzi o wyniki spółki Stalexport Autostrady S.A., to w 2019 roku jej przychody ze sprzedaży, generowane przede wszystkim przez usługi wynajmu powierzchni biurowych, wzrosły nieznacznie, wynosząc ostatecznie ok. 3,77 mln zł. Jednostkowy zysk netto wzrósł natomiast ponad dwukrotnie, tj. do poziomu ok. 10,4 mln PLN, dzięki dywidendzie w wysokości 10,9 mln PLN, którą Spółka uzyskała poprzez Stalexport Autoroute S.à r.l ze spółki koncesyjnej i spółki operatorskiej.

Nakłady inwestycyjne zaplanowane na rok 2020 wyniosą ok. 83 mln PLN. Kontynuowana będzie modernizacja odwodnienia autostrady oraz modernizowane będą przepusty zlokalizowane w pasie drogowym autostrady, zakończymy również prace remontowe na jednym z obiektów mostowych - mówi Emil Wąsacz, prezes zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

- Na ten rok przewidziane jest także zakończenie wymiany nawierzchni oraz poszerzenie dojazdów do bramek przeznaczonych dla płatności automatycznych. Zamierzamy ponadto uruchomić nowy internetowy serwis sprzedaży i obsługi klienta wraz z usługą post-paid dla elektronicznego poboru opłat A4Go (obecnie funkcjonuje wyłącznie przedpłata).

- Z uwagą śledzimy zapowiedzi, że videotolling będzie także możliwy na autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ponieważ przez wiele lat czyniliśmy starania, aby ujednolicić systemy poboru opłat w Polsce i ułatwić kierowcom korzystanie z autostrad - dodaje prezes.

Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Firma jako pierwsza w kraju otrzymała koncesję na realizację pionierskiego projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka.

Wieloletnie doświadczenie Stalexport Autostrady S.A. oraz jej strategicznego inwestora – Atlantia S.p.A. pozwala Spółce oferować najwyższy standard usług na rynku autostradowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Stalexport Autostrady S.A., będąca współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o., prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Materiał oryginalny:

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Stek bzdur... Artykuł na zlecenie... Wieczny remont... Brak dróg alternatywnych... Blokowanie środków na pseudo remont, aby ograniczyć zyski... Świadczenie usług autostradowych na najwyższym poziomie spowodowało takie rechotanie pępka, że ledwo się uspokoiło - takie niusy jak w tvpis...

L
Lolo

Kiedy w końcu do Stalexportu wejdzie CBA? Może już czas najwyższy?

K
Kierowca z Mysłowic

Przecież ona jest cały czas modernizowana, nie pamiętam kiedy można było spokojnie po nie jeździć bez ograniczeń i zwężonych pasów w jedną stronę.... jaka będzie cena obowiązywała na bramkach w jedną stronę?

K
Kierowca
4 marca, 11:46, Gość:

Dlaczego w Polsce niemozna wprowadzic winiet i zlikwidowac bramki gdzie nipotrzebnie traci sie czas

Bo kasa się musi zgadzać.

G
Gość

Dlaczego w Polsce niemozna wprowadzic winiet i zlikwidowac bramki gdzie nipotrzebnie traci sie czas

I
Irek

"Autostrada " Katowice - Kraków zacząłem jeździć w latach 1993 lub 1994. Dawno temu, jeszcze za darmo i zawsze było coś remontowane więc po co pisać o remoncie czegoś co wiecznie jest w remoncie , przynajmniej krótki odcinek ale zawsze. Jak zaczną budować trzeci pas to napiszcie A tak to szkoda czasu

H
Hhhh

Remonty są tylko po aby nie przekroczyć limitu pojazdów po którym musieli by budować trzeci pas.

P
Pejot
3 marca, 22:22, Lena:

Cześć! Nazywam się Lena, mam 27 lat. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/lena92

Do komunikacji to poszukaj MZK ...

E
EaDo

Ja mam czas, spokojnie sobie jadę przez Jawozno bądź Alwernię. Jak mam fantazję to i przez Olkusz ...

S
Skandal wlasc-prywatny

Siedzicie w kieszeni stalexportu ,czy co ?z treści można tak wnioskować ,po ślicznym wciskaniu kitu ,o przepływach ,zyskach i stratach oraz rodzajach i kierunkach przepływów oraz taktyce i strategicznych kierunkach ,oraz okradaniu ludzi z dochodu należnego ,a nienależnego przypisujacym sobie własność tej drogi i praw z gruntem ,to skandal

G
Gość

Informacja o braku jakiegokolwiek remontu tego odcinka A4 byłaby newsem stulecia ;)

G
Gość

Zgadzam się z przedmówcami , za drogo ,za wolno, ciągle jakiś fragment w remoncie.

Nie przedłużała bym umowy na nastepne lata .

G
Gość
2 marca, 21:16, Gość:

Monopolistyczną umowa dotycząca tej autostrady, która wiąże ręce wielu (!!) miastom to największy przekręt w "majestacie prawa" po 1989 !! Ten kto podpisał umowę na takich bandyckich warunkach powinien siedzieć...

2 marca, 22:34, Gość:

Ten kto podpisał jest dziś prezesem spółki zarządzającej autostradą....

Tym bardziej powinien siedzieć

D
Darc

Ani słowa o trzecim pasie od Katowic! A to chyba ważniejsze niż remont przepustów!

J
Jo

pozwala Spółce oferować najwyższy standard usług na rynku autostradowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej no chyba umrę ze śmiechu około 20 lat jeżdżę ta pseudo autostrada i jeszcze nie zdarzylo się aby nie było remontu

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3