Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostradą A4 z węzła Byczyna do Katowic? Już jest protest

Anna Zielonka
Jaworzno protestuje przeciwko lokalizacji węzła Byczyna na autostradzie A4
Jaworzno protestuje przeciwko lokalizacji węzła Byczyna na autostradzie A4
Autostradowej batalii Jaworzna ze Stalexportem Autostrada Małopolska ciąg dalszy. Po kilkuletnich bezowocnych zmaganiach gminy z koncesjonariuszem autostrady A4 o całkowite otwarcie węzła Jeleń, miasto zgłasza sprzeciw do planowanej przez SAM rozbudowy węzła Byczyna (na granicy z Chrzanowem). Gminie nie podoba się proponowany przez Stalexport wariant (kwestia geometrii wjazdów i jego połączenie z zarządzaną przez Jaworzno DK79). Dwa poprzednie SAM musiał odrzucić, w pierwszym w paradę weszła kwestia ochrony owadów, w drugim pojawiły się protesty mieszkańców Chrzanowa. Trzeci nie podoba się Jaworznu.

- Węzeł ze stacją poboru opłat według wariantu trzeciego został zlokalizowany w miejscu obecnych łącznic, obsługujących relację na Kraków, i uniemożliwia on przyszłe podłączenie do DK79 obwodnicy północnej Chrzanowa - piszą jaworzniccy urzędnicy w liście do SAM, burmistrza Chrzanowa, ministra infrastruktury i GDDKiA.

Magistrat przekonuje, że obwodnica będzie potrzebna, gdy SAM zacznie pobierać opłaty na byczyńskim węźle, bo wtedy kierowcy, by nie płacić za A4, zaczną kierować się na DK79. To wpędzi w kłopoty Jaworzno.

- Wariant trzeci oznaczać będzie przeniesienie w przyszłości na prezydenta Jaworzna kosztów wykupu terenów pod pas drogowy, w tym działek zabudowanych domami i kosztów realizacji budowy obwodnicy sąsiedniego miasta. Nie wyrażamy na to zgody - piszą urzędnicy.

CZYTAJ KONIECZNIE:
JAWORZNO WALCZY O WĘZEŁ AUTOSTRADOWY BYCZYNA

Chrzanów nie dostał ostatecznej dokumentacji koncepcyjnej dla 3. wariantu ani oficjalnego stanowiska prezydenta Jaworzna. Skomentuje sprawę po analizie dokumentów.

- Jesteśmy zainteresowani rozbudową węzła Byczyna, m.in. w związku z wybudowaniem tzw. obwodnicy zachodniej Chrzanowa. Inwestycja ta umożliwiłaby zmniejszenie natężenia ruchu w centrum miasta, szczególnie pojazdów z autostrady A4 w kierunku południowym i odwrotnie, z południa do A4 - mówi Jakub Gawroński z Urzędu Miejskiego w Chrzanowie.

Sam Stalexport przekonuje, że prezydentowi Jaworzna przedstawiono wszystkie trzy możliwe warianty rozbudowy węzła, zapewniającej pełną funkcjonalność skrzyżowania DK79 z autostradą A4, czyli wszystkie tzw. połączenia skrętne. - Trzeci najlepiej równoważy koszty społeczne (minimalna liczba wywłaszczeń z nieruchomości) z dbałością o środowisko naturalne - zaznacza Rafał Czechowski, rzecznik SAM.

- Z kwestii podniesionych w liście władz Jaworzna na uwagę zasługuje sprawa włączenia części zabudowanych nieruchomości w sąsiedztwie węzła w pas drogowy autostrady. To postulat zbieżny z optymalizacją geometrii przyszłego kształtu węzła. Będziemy się starali uwzględnić te uwagi w porozumieniu z GDDKiA - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!