Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 znowu podrożeje. Stalexport złożył wniosek do GDDKiA o zaopiniowanie podwyżki

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Przejazd autostradą A4 miedzy Katowicami i Krakowem będzie droższy od 3 kwietniaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przejazd autostradą A4 miedzy Katowicami i Krakowem będzie droższy od 3 kwietniaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE A.Gola, M. Bugała
Koncesjonariusz autostrady A4 między Katowicami i Krakowem, Stalexport Autostrada Małopolska złożył dziś do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wniosek o zmianę stawek na przejazd tym odcinkiem. To oznacza, ze przejazd jednym z najdroższych płatnych odcinków autostradowych w Polsce znowu będzie droższy. Podwyżki mają wejść w życie od 3 kwietnia tego roku. Przy płatności gotówką trasa z Katowic do Krakowa będzie nas kosztowała 30 złotych w jedna stronę. Taniej będzie przy płatności automatycznej.

Stalexport złożył wniosek do GDDKiA w sprawie zmiany stawek

Jak podaje Stalexport Autostrada Małopolska w piśmie złożonym dzisiaj do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków wnioskuje o zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia tego roku.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Nowe stawki za przejazd autostradą A4 do Krakowa

We wniosku złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 3 kwietnia br. stawek opłat za przejazdy

  • dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle, czyli samochodów osobowych) – o 2 zł, z kwoty 13 PLN do kwoty 15 PLN;
  • dla kategorii 2, 3, 4 i 5 – o 6 zł, z kwoty 40 PLN do kwoty 46 PLN.

Powyższe stawki obowiązywać będą na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO) – w Mysłowicach i Balicach. A to oznacza, że jeśli teraz za przejazd z Katowic do Krakowa płaciliśmy 26 złotych w jedną stronę (bo opłatę 13 zł wnosiliśmy na obu bramkach) – to po podwyżce przejazd 60-kilometrowym odcinkiem A4 będzie nas kosztował już 30 złotych, a w obie strony – 60 złotych.

GDDKiA może jedynie opiniować wniosek koncesjonariusza A4

Dodajmy też, że GDDKiA może jedynie opiniować wniosek pozytywnie lub negatywnie, jednak nie niesie to żadnych konsekwencji prawnych. Koncesjonariusz może podnieść cenę za przejazd autostradą nawet, gdyby opinia GDDKiA była negatywna. Zresztą tak właśnie działo się od tej pory, bo praktycznie za każdym razem GDDKiA opiniowało podwyżki negatywnie.
Koncesjonariusz, zapewnia jednak, że planuje utrzymać rabat dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass, a także videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi. Od 3 kwietnia br. opłaty dla tego typu transakcji, zgodnie z wnioskiem złożonym do dyrektora GDDKiA, będą o 2 zł niższe od stawki cennikowej, czyli wyniosą 13 zł na każdym PPO. Obecnie koszt przejazdu przy płatności automatycznej to 20 zł na odcinku Kraków – Katowice, czyli 10 złotych na każdej z bramek).

W ubiegłym roku też była podwyżka na tej autostradzie

Przypomnijmy też, że w ubiegłym roku również stawki za przejazd tym odcinkiem autostrady wzrosły. Podwyżka weszła w życie od lipca 2022 roku.

Ile kosztuje przejazd poszczególnymi, płatnymi odcinkami autostrad? Zapraszamy do kolejnych zdjęć, pod którymi znajdą Państwo te dane.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Najdroższa autostrada w Polsce. Oto stawki opłat za przejazd...

– Zmiana stawek opłat za przejazdy koncesyjnym odcinkiem A4, o którą wnioskujemy do GDDKiA, jest skutkiem ogólnej sytuacji gospodarczej, która wpływa także na naszą działalność. W jej centrum jest dbałość o utrzymanie drogi i infrastruktury towarzyszącej w odpowiednim standardzie. Decyzja o poprzedniej zmianie, z kwietnia 2022 r., nie uwzględniała szczególnie wysokiego stopnia inflacji odnotowanej za ubiegły rok – komentuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A. – W perspektywie zmiany stawek opłat, szczególnie ważna jest decyzja o utrzymaniu rabatu dla użytkowników aplikacji i elektronicznego poboru opłat A4Go, poruszających się samochodami osobowymi – dodaje.

Opłaca się płacić przy pomocy automatycznego systemu poboru opłat

Dobra wiadomość jest taka, że kierowcy samochodów osobowych, korzystający z płatności automatycznych będą objęci rabatem w wysokości 13 proc. Teraz to już naprawdę opłaca się płacić elektronicznie.

Tańsze przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków zapewni kierowcom samochodów osobowych wnoszenie opłat przy pomocy aplikacji do videotollingu (odczytu tablicy rejestracyjnej) bądź elektronicznego poboru opłat A4Go. Przejazdy automatyczne są też sprawniejsze, m.in. dzięki osobnym, szybkim pasom, których liczba w ostatnim roku zwiększyła się do trzech z dziesięciu dostępnych w każdym kierunku jazdy. Kierowcy samochodów osobowych już od ponad trzech lat, rezygnując z gotówki bądź karty na rzecz płatności automatycznych, korzystają z rabatu na przejazdy.

Według Staleksportu, zainteresowanie automatycznymi metodami płatności systematycznie rośnie – zarządca koncesyjnego odcinka A4 wydał już blisko 52 tysiące urządzeń do elektronicznego poboru opłat A4Go i odnotował ponad 1,6 mln zarejestrowanych użytkowników videotollingu. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już ok. 44 proc.
Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, która będzie obowiązywała dla tych kategorii pojazdów od 3 kwietnia br., zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA.

w 2027 roku koncesja na pobór opłat dla Staleksportu wygaśnie

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady. A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Była to pierwsza autostrada w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Jak podkreśla koncesjonariusz, wymagało to licznych inwestycji.

Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

Dodajmy, że koncesja Staleksportu wygasa w 2027 roku i z informacji napływających z ministerstwa infrastruktury wynika, że nie zostanie przedłużona. W jednej z wypowiedzi minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk zaznaczył nawet, że będzie dążył do tego, by na A4 został wprowadzony podobny system elektronicznego poboru opłat, co na innym, państwowym odcinku autostrady A4 od Gliwic do Wrocławia. Tam opłaty są pobierane przy pomocy elektronicznego sytemu e-TOLL i podobnie jak na innym państwowym odcinku A2 Stryków – Konin – są to najtańsze opłaty za przejazd autostradą w Polsce. Czy tak się faktycznie stanie? Czas pokaże.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera