Aż 14 tuneli budowanych jest w Polsce. A zaledwie pięć lat temu oddano tunel w Gliwicach, 15 lat temu - w Katowicach

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Oto tunele drogowe budowane i planowane do budowy w Polsce. W sumie ma powstać 25 kilometrów podziemnych tras.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
15 lat temu, w grudniu, oddano do użytku pierwszy miejski tunel drogowy województwie śląskim - pod rondem w Katowicach. Dotąd podobne obiekty Ślązacy mogli podziwiać wyłącznie za granicą. Dziś, podobnych tuneli mamy w Śląskiem już trzy. Powstają kolejne. Zarządzają nimi różne podmioty. GDDKiA zapowiada, że w ciągu najbliższej dekady w Polsce przybędzie kilkanaście tuneli o długości około 25 kilometrów. Obecnie w budowie jest aż 14 takich obiektów. Zobaczcie, gdzie powstaną.

Tunel pod rondem był pierwszy w woj. śląskim

Pierwszym tunelem z prawdziwego zdarzenia w Śląskiem był niewątpliwie Tunel Katowicki – pod rondem. Zaczęto go budować w 2003 roku. Czasy były niełatwe, do tego problemy finansowe wykonawców, wypadki na placu budowy. Nie było łatwo. Ostatecznie w 2006 roku w grudniu tunel oddano do dyspozycji kierowcom. Ruch w centrum Katowic w końcu stał się płynny. Wcześniej w godzinach szczytu przed rondem w korku można było spędzić nawet ponad godzinę.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

"Deteeśką" pod Gliwicami i tunelem w Lalikach

W 2007 roku rozpoczęła się z kolei budowa drugiego drogowego tunelu w województwie śląskim. Mowa o tunelu w Lalikach. To również nowoczesny obiekt, oddany do użytku w 2009 roku. Jej to jednak tunel jednonawowy. Ruch w tunelu odbywa się na jednej jezdni w dwóch kierunkach.

Trzeci tunel w naszym województwie otwarto dokładnie pięć lat temu w Gliwicach, jest częścią DTŚ w śródmieściu. To bardzo nowoczesny obiekt, nowocześniejszy od katowickiego. Świetnie wyposażony, naszpikowany elektroniką.

Tak powstawały najważniejsze drogi województwa śląskiego: A4...

To nie koniec budowy tuneli w naszym regionie. Kolejne dwa tunele (dwie pary tuneli) właśnie powstają na budowie drogie ekspresowej S1 w Beskidach. Będą częścią tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Tunele powstają w zboczu Baraniej Góry. Każdy kierunek ruchu będzie miał osobny tunel.

Powstanie kilkanaście nowych tuneli

Jednak nie tylko w woj. śląskim drąży się tunele. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w ciągu najbliższych dziesięciu lat w Polsce powstanie w sumie 25 kilometrów tuneli. Jednym z najsłynniejszych jest tunel w Świnoujściu, pod rzeką Świną. Dotąd mieszkańcy Świnoujścia chcący się przedostać na wyspę Uznam, korzystają z promu. Tymczasem właśnie rozpoczęło się drążenie tunelu. Wykorzystana będzie do tego, wykonana na zamówienie, ogromna maszyna. Potężny „świder” przypłynął na budowę aż z Chin.

Tunele powstają też na "Zakopiance" (S7), na drodze ekspresowej S3 (Bolków – Kamienna Góra). Planowany jest tunel w północnej obwodnicy Krakowa (S52) oraz wiele innych.

Jak powstają "podziemne trasy"?

Niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził. Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy, a także pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa. Na S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszem karpackim, stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM. Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu.

Czas gierkówki ostatecznie dobiega końca. Na północ od Częst...

Budowa tuneli wymaga specjalistycznej wiedzy

Budowa tuneli wymaga od projektantów, wykonawców, a później służb utrzymania specjalistycznej wiedzy, wyjątkowych pomysłów, użycia ekstremalnych maszyn. Wymaga również zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa przyszłym użytkownikom tuneli. W zależności od parametrów technicznych oraz obowiązujących przepisów tunele będą oświetlone, wentylowane, monitorowane, wyposażone w instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy system automatycznego sterowania i zarządzania tunelem.

Zapraszamy do naszej galerii zdjęć. Pod każdym zdjęciem przeczytają Państwo opis dotyczący każdego z budowanych lub dopiero planowanych tuneli drogowych w Polsce. Należy kliknąć w zdjęcie.

Aż 14 tuneli budowanych jest w Polsce. A zaledwie pięć lat t...

Nie przeocz

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Pandemiczna matura. Uczniowie czują strach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie