
Tunel DTŚ w Gliwicach
Otwarty w marcu 2016 roku. Ma 493 metry długości, jest „naszpikowany” elektroniką. Gliwicki tunel, choć krótszy od tego w Katowicach, jest lepiej wyposażony – oświetla go 212 lamp przejazdowych, 345 lamp wjazdowych oraz 122 ewakuacyjne (w Katowicach 186, 336 i 54). Ma również więcej wentylatorów – 30 (przy 24 w Katowicach). W Gliwicach jest też więcej kamer – 50 z systemem wideodetekcji, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu, oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu. W Katowicach kamer jest odpowiednio: 24 i 10. Jest też 9 tablic informacyjnych rozmieszczonych w Gliwicach, dzięki którym wiadomo czy tunel jest aktualnie otwarty. Jeżeli na DTŚ pojawią się jakieś utrudnienia w ruchu, na tablicach są wyświetlane komunikaty jak je ominąć. W tunelu zainstalowano 11 różnych systemów, m.in.: zasilania, oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, monitoringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem. Centrum zarządzania tunelem znajduje się w Zarządzie Dróg Miejskich, gdzie funkcjonuje Centrum Sterowania Ruchem. Tunel zbudowany został taką samą metodą jak jego katowicki odpowiednik. Najpierw na głębokości od 23 do 27 metrów powstały tzw. ściany szczelinowe, następnie całość została przykryta stropem tunelu. Ziemia została wybrana metodą górniczą podstropową. W sumie wydobyto jej około 80 tys. metrów sześciennych. Tunel, na wlocie i wylocie jest dwukomorowy, a miejscami czterokomorowy.
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE