Nowe połączenie ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej ma pozwolić przede wszystkim na odciążenie ścisłego centrum miasta (w tym alei NMP oraz alei Wolności) oraz wygodniejsze skomunikowanie dzielnic, między którymi odbywa się intensywny ruch (obecnie przez centrum miasta).
W postępowaniu przetargowym pojawiły się cztery oferty. Wygrała firma Primost Południe z Będzina z kwotą 94 mln 721 tys. zł.
- To kolejna wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja umożliwiająca połączenie dwóch części miasta. Istotna z punktu widzenia nowoczesnego układu komunikacyjnego Częstochowy. Ważne też, że budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową nie będzie powodowała istotnych utrudnień w miejskim ruchu ulicznym – komentuje prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.
Budowa połączenia ul. 1 Maja z ul. Krakowską
Przypomnijmy: w ramach inwestycji powstanie odcinek o długości blisko 1200 m - od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Aby poprowadzić nowy ślad, konieczne będzie rozebranie niektórych obiektów budowlanych - chodzi między innymi o dwie kamienice, a także obiekt znajdujący się w gminnej ewidencji zabytków. Wykonawca będzie musiał zabezpieczyć i przekazać jego elementy zgodnie z protokołem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Poza tym w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza, która zakłada w miejsce istniejącego ronda dwupasowego, pięciowlotowego, wykonanie ronda dwupasowego półturbinowego z pięcioma wlotami. Przebudowane zostaną także odcinki wlotowe krzyżujących się ulic. Wybudowane zostanie także nowe skrzyżowanie u zbiegu ulicy Krakowskiej i ks. Wróblewskiego.
W ramach inwestycji nad torami kolejowymi ma powstać wiadukt drogowy (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Nową drogę uzupełnią na całym nowo powstałym odcinku ciągi piesze i rowerowe. Powstaną też ekrany akustyczne.
Miliony na inwestycję
Miasto na budowę połączenia ul. 1 Maja z ul. Krakowską otrzyma 60 milionów złotych dofinansowania. Pieniądze będą pochodzić z Rządowego Funduszu Polski Ład. Pozostałą część ma stanowić wkład własny.
Zgodnie z zapowiedziami, miasto chciałoby, aby prace były realizowane w ciągu dwóch pełnych sezonów budowlanych w latach 2023-2024. Zwycięzca przetargu jest zobowiązany zakończyć roboty budowlane w terminie do 26 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy.
Nie przeocz
- Zamek Welczków na brzegu Kanału Gliwickiego w Gliwicach-Łabędach. Jak teraz wygląda?
- Tu tysiące górników ze Śląska spędzało wspaniałe wakacje. Zostały wspomnienia...
- Opuszczony Zajazd Ranczo na Górnym Śląsku. Jaką historię skrywa to miejsce? ZDJĘCIA
- Pan Piotr w świecie antyków. Budynek dworca PKP Gliwice-Łabędy zyskał drugie życie
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Najpiękniejsze Ślązaczki na Instagramie. Zobaczcie te gryfne frelki ZDJĘCIA
- Wioska widmo w Śląskiem? Żyje w niej zaledwie 9 osób! Gdzie ją znaleźć? Zdziwisz się
- Modny salon 2023. Sprawdź, jakie są obecnie salonowe trendy w wystroju wnętrz!
- Meble używane do salonu, które można kupić w Śląskiem. Sprawdź!
Premier pod Bochnią ogłosił nową akcję "Bitwa o remizy"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?