Co zrobić, kiedy z powodu awarii kolejka w mroźny dzień stanie w połowie drogi tak, jak to się stało w niedzielę na Skrzycznem i przez jakiś czas na krzesełkach zostało uwięzionych 40 osób? - pytam Jerzego Siodłaka, naczelnika Grupy Beskidzkiej Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Naczelnik przez chwilę się zastanawia i odpowiada: - Pod żadnym względem nie można próbować zeskoczyć czy zejść z kolejki. Należy jak najszybciej zadzwonić po pomoc, do GOPR czy na numer 112, a później już tylko cierpliwie czekać na przybycie ratowników - tłumaczy naczelnik Siodłak.
I dodaje, że awarie zaliczyły już wszystkie kolejki znajdujące się na terenie działania Grupy Beskidzkiej GOPR.
CZYTAJ TAKŻE:
Awaria kolei linowej na Skrzyczne: Dyrekcja COS OPO Szczyrk przeprasza
- Najgorzej było, kiedy przy temperaturze minus 17 stopni Celsjusza zatrzymała się kolejka na Szyndzielnię. Uwięzionych zostało 11 osób, w tym roczne dziecko. Musieliśmy ewakuować ludzi przy pomocy lin - wspomina Siodłak, zaznaczając, że mimo wszystko bes-kidzkie kolejki mają europejski standard i raczej bez obaw powinniśmy z nich korzystać.
- Koleje linowe, które pracują cały rok badane są dwa razy w roku - przed sezonem letnim i zimowym, a koleje linowe o ruchu sezonowym tylko przed jego rozpoczęciem - wyjaśnia Grzegorz Stachura, zastępca kierownika katowickiego Oddziału Transportowego Dozoru Technicznego. Dodaje, że w czasie kontroli wnikliwie sprawdzane są wszystkie elementy kolejki, bo każdy ma wpływ na niezawodność pracy i bezpieczeństwo ludzi.
CZYTAJ WIĘCEJ:
Kolejka na Skrzyczne uwięziła narciarzy. "To są grzechy nowych urządzeń" [NOWE FAKTY]
Beskidy: Awaria kolei linowej na Skrzyczne. Na trasie utknęło ok. 40 osób
A i tak na przestrzeni ostatnich lat zdarzyły się awarie kolejek m.in. w ośrodku Zagroń w Istebnej czy na Czantorii w Ustroniu.
- Na terenie Beskidów działa 20 kolejek, które podlegają kontroli inspektorów katowickiego TDT. Ich średni wiek wynosi 12 lat. Stan tych urządzeń, niezależnie od roku produkcji, jest dobry i spełnia wymagania przepisów - zapewnia Grzegorz Stachura i dodaje, że koleje linowe to urządzenia składające się z wielu elementów (konstrukcyjnych, mechanicznych, elektrycznych, elektronicznych), które mogą ulec awarii. Dlatego wyposażone są w dodatkowe systemy bezpieczeństwa - napędy awaryjne, zewnętrzne źródła energii elektrycznej.
- Dzięki tym dodatkowym systemom bardzo rzadko dochodzi do unieruchomienia kolei i ewakuacji pasażerów metodami alpinistycznymi, co jest również przewidziane przez producenta kolei - podkreśla Stachura, zaznaczając, że na niezawodność pracy kolei mają również wpływ niewłaściwe zachowania pasażerów, osób obsługujących kolejkę i warunki atmosferyczne.
Kolejka na Skrzyczne od wczoraj działa normalnie. Tymczasem specjalna komisja wyjaśnia, dlaczego w niedzielę stanęła w miejscu.
*Zimy w styczniu nie będzie [PROGNOZA POGODY NA STYCZEŃ 2014]
*Abonament RTV 2014 [OPŁATY, TERMINY, ULGI]
*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?