Bez metra da się żyć, a bez miejskiej kolei? Czy śląska aglomeracja powinna mieć kolej miejską?

Michał WrońskiZaktualizowano 
Nowe dworce mają Katowice i Tychy. Niebawem rozpocznie się przebudowa stacji w Gliwicach. Nowy tabor obiecują Koleje Śląskie

Z szybką koleją regionalną jest u nas trochę tak, jak ze wspólnym biletem - mówi się o nich od lat, rozpisują się o nich kolejne pokolenia dziennikarzy, a tymczasem efektu nie widać. Choć może jest jakaś nadzieja?

Po remoncie torów pociągi przyspieszą

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu (14 grudnia) prawdopodobnie pociągi Kolei Śląskich przestaną jeździć między Bytomiem i Gliwicami. I to, paradoksalnie, jest dobra wiadomość. Bo oznaczać będzie koniec trwających od ubiegłego roku objazdów, spowodowanych remontem torowisk między Gliwicami a Chorzowem Batorym (do tej pory ze względu na ograniczoną przepustowość modernizowanej trasy nie wszystkie pociągi relacji Katowice - Gliwice mogły kursować bezpośrednio przez Rudę Śl. i Zabrze). Kolejarze, poza wymianą torowisk i trakcji, przeprowadzili gruntowny lifting dworca w Zabrzu, a obecnie to samo robią na dwóch stacjach w Rudzie Śl.

- Zgodnie z planem, prace powinny zostać zakończone do 30 listopada - informuje Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak dodaje, dzięki modernizacji trasy czas podróży z Gliwic do Katowic może skrócić się nawet o 8 minut (dziś pociąg osobowy pokonuje ją w ok. 35 minut; dla porównania najszybszy autobus jedzie niemal 50 minut, samochód ok. 25 minut). Dla ok. 120 tysięcy pasażerów, którzy w ciągu tygodnia pokonują tę trasę pociągami Kolei Śląskich, to bardzo dobra wiadomość. Nowe tory i szybsza jazda to jednak nie wszystkie zmiany, jakie ich czekają w najbliższym czasie.

W przyszłym roku będzie nowy dworzec w Gliwicach

PKP przymierza się też - wreszcie! - do przebudowy dworca w Gliwicach. Kilka dni temu spółka rozstrzygnęła w końcu przetarg na wykonawcę tej inwestycji i jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, to jeszcze w tym roku podpisana zostanie stosowna umowa.
- Kompleks dworcowy w Gliwicach to trzeci, po Bydgoszczy i Szczecinie, duży projekt dofinansowany ze środków unijnych, którego realizację rozpoczynamy w tym roku - podkreśla Wojciech Rokicki, zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji w PKP SA.

W ramach przebudowy wyremontowana zostanie elewacja, perony i tunele. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, pojawią się natomiast m.in. windy prowadzące na wyższe kondygnacje, nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Większość robót ma zostać ukończona w przyszłym roku, jedynie prace przy peronie 4 zostaną dokończone w roku 2016.

Powstaje centrum przesiadkowe w Tychach

Gliwice są jednym z ostatnich dużych miast aglomeracji, które jeszcze nie doczekały się remontu dworca kolejowego. Od ponad dwóch lat nową stację mają Katowice. W tym roku kolejarze (pod społeczną presją) odświeżyli dworzec w Bytomiu.
W Tychach tamtejszy samorząd nie oglądał się na PKP i najpierw wydzierżawił od tej spółki i wyremontował miejski dworzec, następnie wybudował trzy nowe przystanki, po czym wziął się za budowę dwóch centrów przesiadkowych w pobliżu stacji Szybkiej Kolei Regionalnej, pozwalających kierowcom szybko przesiąść się do pociągu.

- Oba będą gotowe do 14 grudnia, czyli do wejścia w życie nowego rozkładu jazdy - zapewnia Ewa Grudniok, rzeczniczka tyskiego magistratu.

Każdy sobie, czyli brak w tym koordynacji

Podliczmy zatem: nowe (względnie odnowione) dworce w Katowicach, Tychach, Zabrzu, Bytomiu, Rudzie Śląskiej, a za kilkanaście miesięcy także w Gliwicach.

Tabor? Jeszcze w najbliższych dwóch-trzech latach Koleje Śląskie korzystać będą z kilkudziesięciu dzierżawionych, starych składów, ale do roku 2020 mają już jednak wymienić tabor na nowy: przetargi zostaną ogłoszone na początku przyszłego roku. Mówi się o tym, że między Gliwicami a Katowicami mają zacząć kursować piętrowe składy.

Czyżby zatem na naszych oczach tworzył się wreszcie szkielet wyczekiwanej latami kolei metropolitalnej? Przypomnijmy, że w latach 80. XX wieku przymierzano się do budowy dwóch, wyodrębnionych od dotychczasowej sieci, tras (z Gliwic przez Chorzów, Katowice, Dąbrowę Górniczą, po Hutę Katowice oraz z Tarnowskich Gór do Tychów). Ostatecznie, z braku pieniędzy, pomysł pozostał w sferze marzeń i trudno uwierzyć, by kiedykolwiek miał się doczekać realizacji w pierwotnym kształcie. Uzasadnionym jest natomiast pytanie o to, czy na bazie istniejącej (choć oczywiście "podrasowanej") infrastruktury możliwa jest budowa systemu, który mógłby spełniać podobną rolę. Prof. Robert Tomanek z Katedry Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach przyznaje, że obecne inwestycje mogą stanowić podwaliny do stworzenia takiego systemu.

- Brakuje jednak ducha sprawczego dla całości takiego projektu. Kogoś, kto podjąłby ten temat z poziomu władz województwa - tonuje prof. Robert Tomanek.


*Prawybory z DZ: Kto prezydentem? Kto burmistrzem? ZOBACZ i ZAGŁOSUJ
*Wybuch w kamienicy w Katowicach: Dlaczego doszło do wybuchu?
*Śmieszne, dziwne, nietypowe plakaty wyborcze, czyli dużo śmiechu [ZDJĘCIA]
*Najlepsza jednostka OSP w woj. śląskim ZAGŁOSUJ W PLEBISCYCIE FINAŁOWYM

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: Bez metra da się żyć, a bez miejskiej kolei? Czy śląska aglomeracja powinna mieć kolej miejską? - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Szpagin

A może by tak przedłużyć część kursów z Katowice-Gliwice do Pyskowic? Pozwoliłoby to na połączenie zachodnich części aglomeracji (głównie Łabęd, Pyskowic oraz, po uprzednim wybudowaniu nowego przystanku, osiedla Kopernik) z resztą GOP-u.

zgłoś
p
p

Momy 21 wjek,tyla forsy leje zachod do polcki kasy,a tu cały czos pytania.
Yno niy ma,ino co mo być,busy jeżdżom abo niy,pociongof łostało połowa,ale na ściyżsce rowrerowyj 1 000 000 supkof,no ja.

zgłoś
s
speedy

Zamiast np. dworca można postawić parking, wielopiętrowy. Poszerzyć jezdnie, chodniki nie muszą być przecież po obu stronach.

zgłoś
J
Jasio

Chyba dawno nie było Cię w Katowicach?
Dojechać rzęchem do Katowic , jak napisano w artykule, w ciągu 25 minut dojedziesz.
Ale gdzie tego rzęcha postawisz?
Chyba że przyjedziesz o szóstej rano :-)
Niestety w przeszło 2 mln konurbacji stawianie na transport rzęchami to nie jest dobre rozwiązanie.
Jedyna słuszna droga to szybkie koleje i szybkie tramwaje.
Innego wyjścia nie ma.

zgłoś
s
speedy

W czasach, kiedy samochód kosztuje mniej niż telefon podstawą jest indywidualna komunikacja uzupełniana busami a nie XIX wieczne wynalazki

zgłoś
A
Asa

Przeczytajcie sobie uzasadnienie wyroku P. Wielgucki vs J. Owsiak na kontrowersje.

zgłoś
j
jaroń

Spod Stubiynkk, kole Przemysla. Tajojoj Juźku.

zgłoś
G
Gangster z Rasika

Jak slysze ,ze UNIA dofinansuje to mnie chwyto kurw........a.
Ze swoich pieniedzy budujcie a nie zbroic sie . Przeciesz sam Miller powiedzial ,ze wojny nie bedzie i ze Polski nikt nie napadnie .

zgłoś
j
jaroń

Zatrudnić pierona.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3