Biedronka dostała gigantyczną karę UOKiK za ceny na paragonach. Klienci skarżyli się od lat

TK
Biedronka dostała bardzo wysoką karę za wprowadzanie wbłąd swoich klientów. Skarżyli się i ich skarga została uwzględniona. Andrzej Banas / Polska Press
Biedronka musi zapłacić 115 milionów złotych kary - taka jest decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK nałożył na Jeronimo Martins Polska wysoką karę. Biedronka naruszała prawa klientów przez wiele lat - przykłady: cena w kasie wyższa od tej na półce, czy brak informacji o cenie produktu. Skargi klientów i informacje od inspekcji handlowej przyniosły efekt.

Biedronka musi zapłacić 115 mln złotych kary

Biedronka musi zapłacić 115 mln złotych kary, którą nałożył na właściciela Biedronki prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Jak wynika z postępowania przeciw Jeronimo Martins Polska Biedronka od 2016 roku naruszała prawa konsumentów. Nieprawidłowości o jakich mowa to np. inna cena w kasie niż ta na półce.

W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czytaj także

Przykłady takich praktyk zgłaszali klienci:

  • Cena lodów umieszczona na lodówce informowała, że zapłacimy za nie 10,99 zł. Niestety po po płatności okazało się, że promocja nie obowiązuje i trzeba zapłacić 15,99 zł.
  • Cena piersi z kurczaka z gazetki opiewała na 9,99 zł/kg, po wizycie w sklepie okazało się, że regularna cena to 16,89 zł za kg.

Nie przeocz

Zdarzało się również przypadki, że Biedronka nie respektowała próśb klientów, którzy domagali się sprzedaży produktu w korzystniejszej dla nich cenie, którą widzieli na półce.

Biedronka również zaniedbała kwestię rzetelnego informowania o cenach. Jak wykazały kontrole Inspekcji Handlowej, blisko 14 proc. towarów w sklepach nie miało informacji o cenie.

Musisz to wiedzieć

Decyzja UOKiK ws. sklepów Biedronka

Długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem. Dlatego zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł. - tłumaczy prezzes UOKiK Tomasz Chróstny.

Biedronka będzie musiała zadbać również o to, by w sklepach znalazła się informacja o prawach przysługującym konsumentom w wypadku różnicy w cenie na półkach i przy kasie.

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oświadczenie sieci Biedronka w sprawie decyzji UOKiK

10.08.2020
Nie podzielamy wniosków zawartych w decyzji ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wielu lat jesteśmy zaangażowani i lojalni wobec naszych klientów, a wartości te były wielokrotnie wystawiane na próbę w ciągu tych 25 lat działalności, w tym w bardzo trudnych i bezprecedensowych okolicznościach wywołanych pandemią.
Nasze poczucie misji i obowiązku odzwierciedla nie tylko polityka niskich cen, którą kierujemy się we wszystkich naszych działaniach, ale także konsekwentne doskonalenie wszystkich naszych procesów, włącznie z prawidłowym oznaczaniem cen w sklepach. Dlatego też zdecydowanie nie zgadzamy się z ogłoszoną decyzją UOKiK i mając przekonanie o słuszności naszych argumentów, nie mamy innego wyjścia, jak złożenie odwołania od tej decyzji do właściwego sądu.
Naszym zobowiązaniem jest spełnienie wszystkich wymogów prawnych. Nieumyślne błędy ludzkie, o których wspomniał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jest jedynym powodem incydentalnych różnic cenowych lub braku etykiet. Biorąc pod uwagę skalę działalności naszej sieci - ponad 3 tysiące sklepów, blisko 70 tysięcy pracowników, ponad 4 miliardy wizyt klientów w latach 2017 do lipca2020 r. - nie można zupełnie wyeliminować tych indywidualnych przypadków.
Warto jednak zauważyć, że pomyłki cenowe zdarzały się w obie strony, a część z nich miała również negatywne skutki finansowe dla przedsiębiorstwa. Dlatego nie zgadzamy się z zarzutem dotyczącym czerpania przez spółkę korzyści z postępowania opisanego w decyzji. W trosce o naszych klientów podjęliśmy zdecydowane, znacznie wykraczające poza rynkowe standardy, działania mające na celu ograniczenie liczby tego typu przypadkowych błędów. Już teraz widzimy pozytywne efekty wdrażanych rozwiązań.
Od 25 lat aktywnie budujemy rynek detaliczny w Polsce i wraz z polskimi dostawcami, którzy rozwijają się razem z nami, codziennie dostarczamy naszym klientom produkty wysokiej jakości w niskich cenach, tworząc wartość dla polskich rodzin i rodzimej gospodarki. Dzięki silnemu zaangażowaniu Biedronki, Polska posiada jeden z najbardziej konkurencyjnych rynków handlu detalicznego i jedne z najniższych cen żywności w Europie. W okresie od 2017 r. do lipca 2020 r. polskie rodziny zaoszczędziły ponad 17 mld zł dzięki akcjom promocyjnym w sieci Biedronka. A w samym tylko okresie pandemii, od marca do lipca 2020 r., oszczędności te wyniosły 2,4 mld zł.
Pragniemy zapewnić, że będziemy kontynuować naszą strategię dostarczania na co dzień towarów wysokiej jakości po niskich cenach, tworzenia wartości i wspierania polskich rodzin oraz polskiej produkcji i wytwarzania żywności, szczególnie w obecnych trudnych czasach.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Poseł PiS rzecznikiem praw obywatelskich?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie