reklama

Biedronka oszukuje klientów? Ceny na paragonie wyższe niż na półkach. UOKiK wszczął postępowanie przeciw spółce Jeronimo Martins Polska

MPZaktualizowano 
Czy Biedronka oszukuje klientów? Inne cenny na paragonie i półkach to tylko pomyłka? Tylko od 1 stycznia do 30 września 2019 r. Inspekcja Handlowa otrzymała ponad 230 skarg na nieprawidłowe podawanie cen w Biedronkach. Ze skarg konsumentów i ustaleń Inspekcji Handlowej wynika, że w sklepach Biedronka klienci często płacą drożej w kasie niż wskazuje na to cena umieszczona przy towarze, brakuje też informacji o cenie przy produkcie na półce. Te zarzuty wystosował też UOKiK wobec Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka. Za nieuczciwe praktyki przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

Biedronka oszukuje klientów? Inna cena na paragonie i na półce

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw spółce Jeronimo Martins Polska (JMP). Zarzuty dotyczą uwidaczniania niższych cen przy produkcie, a następnie naliczania wyższej ceny w kasie w sklepach sieci Biedronka.

- Mieliśmy bardzo dużo sygnałów z całego kraju na temat nieprawidłowości przy podawaniu cen w sklepach sieci Biedronka. Zgłaszali je zarówno konsumenci, jak i wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Nie może być tak, że klient widzi atrakcyjną cenę przy produkcie, a po obejrzeniu paragonu okazuje się, że zapłacił więcej. To może być nieuczciwa praktyka rynkowa – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ze skarg wynika, że np.:

  • ketchup miał w promocji kosztować 2,79 zł, ale kasy nabijały regularną cenę 3,49 zł,
  • cena ręczników kuchennych na rachunku wynosiła 5,99 zł, a na półce - 4,49 zł,
  • kilogram pomidorów według paragonu kosztował 3,99 zł zamiast 1,85 zł obiecywanych przez wywieszkę przy stoisku.

UOKiK informuje, że tylko od 1 stycznia do 30 września 2019 r. Inspekcja Handlowa otrzymała ponad 230 skarg na nieprawidłowe podawanie cen w Biedronkach.

Najczęściej dotyczyły różnic między kwotą uwidocznioną na półce a tą zakodowaną w kasie oraz braku cen przy produkcie. Potwierdzali to także inspektorzy podczas kontroli.

Przykładowo, w ciągu 9 miesięcy tego roku wykryli, że w 123 przypadkach w Biedronkach brakowało ceny, a w 25 - były różnice między kwotą widoczną na towarze lub półce a tą zakodowaną w kasie.

Zobaczcie koniecznie

Brak informacji o cenie na towarze lub w jego pobliżu to drugi zarzut wobec JMP.

– Cena jest jednym z głównych kryteriów, którymi konsumenci kierują się podczas zakupów, szczególnie w dyskontach. Umożliwia porównanie produktów różnych marek i dokonanie świadomego wyboru między nimi. Cena powinna być umieszczona w widocznym miejscu, tak aby konsumenci z łatwością mogli się z nią zapoznać i nie zostali tym samym wprowadzeni w błąd – mówi Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.

CZYTAJCIE TEŻ:
Co zniknie ze wszystkich sklepów Biedronki w Polsce?

To nie jest jedyne postępowanie UOKiK wobec właściciela Biedronki. Urząd sprawdza także, czy JMP nie stosuje nieuczciwych praktyk handlowych wobec dostawców owoców i warzyw. Natomiast w grudniu 2018 r. UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował procedury przyjmowania i rozpatrywania reklamacji.

UOKiK przypomina: Konsumencie, pamiętaj o swoich prawach.

  • Ceny powinny być umieszczone na towarze lub w jego pobliżu, np. na wywieszce na półce. Sprzedawca musi informować o nich w jednoznaczny sposób i w widocznym miejscu. Jeśli podaje je tylko ustnie albo nie podaje ich wcale, to łamie prawo.
  • Porównuj, ile kosztują podobne produkty. Ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe – za kilogram, litr, 100 gramów, sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać.
  • Jeśli cena w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz taniej. Gdy różnicę zauważysz dopiero na paragonie, domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty. W takiej sytuacji dobrze jest mieć dowody, np. zdjęcie wywieszki na sklepowej półce i paragon.

O nieprawidłowościach trzeba zawiadamiać Inspekcję Handlową.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie.

Nie przegapcie

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
22 października, 14:02, Brukowiec:

Na pulkach....co za analfabetyzm...i za to dostaje ktos pieniadze?

Nie każdy jest wybitnym ortografem ale zapewne Ty zjadłeś wszystkie rozumy i szukasz dziury w całym bo nic lepszego do roboty nie masz

G
Gość
21 października, 15:34, Gość:

Zapraszamy do pracy do Biedronki .

możesz zmienić prace a fakt oszukiwania i bałaganu na półkach jest prawdą

G
Gość
24 października, 7:50, Dan:

Na Bydgoskiej w Fordonie tak nauczyli się na żulach oszukiwać że kupowałem marchewkę a zważyła winogrono.Oczywiście podając że się pomyliła z kodem 142 zamiast 124.A na monitor nie patrzą bo są ślepe.

Na monitor nie patrzą bo nie ma na to czasu. Już widzę jak kasjerka analizuje każda szt z osobna a kolejka będzie się zawijała od jednego końca sklepu do drugiego. Zastanów się co piszesz człowieku ciekawa jestem czy będzie ci się chciało stać w kolejce pół godziny bo kasjer ma się wpatrywać w monitor

J
Jagoda2000

Ludzie nie czytają ze zrozumieniem. Zazwyczaj niższa cena obowiązuje przy zakupie kilku produktów. To jest po prostu porażka co się wyprawia. Sama pracuje w sklepie. Większość pomyłek jest spowodowana złym odczytanie z cenowki. Owszem jest też dużo sytuacji gdzie winny jest sklep. Była jakiś czas temu w biedronce promocja na masło 1,85 za sztukę, ale większość klientów nie doczytala że za zrobienie zakupów za 200 zł, ale przy kasach awantura niesamowita bo źle napisane. PO RA ŻKA

G
Gość

Ja w biedrze wszystko co wkladam do koszyka licze na kalkulatorze w telefonie i zaraz wzywam kierownila jak cos nie gra bo to staly chwyt u nich

D
Dan

Na Bydgoskiej w Fordonie tak nauczyli się na żulach oszukiwać że kupowałem marchewkę a zważyła winogrono.Oczywiście podając że się pomyliła z kodem 142 zamiast 124.A na monitor nie patrzą bo są ślepe.

J
Ja

W Biedronce jest rzeczywiście nagminne. Ja mam manię jak kupuję więcej rzeczy sprawdzania paragonu bo nie jeden raz zdarzyło mi się że za dużo mi naliczono. Faktem jest że kiedy zwróciłam uwagę różnicę mi oddano. Najgorzej jest z towarem z promocji bo raz rabat jest naliczany innym razem nie. Ciężko to wykazać, bo kwota końcowa mniej więcej się zgadza. Regulaminy promocji też są zagmatwane tak, że nie wiadomo jaki jest rabat. Generalnie nie lubię zakupów w sieciach gdzie nie wiadomo co ile kosztuje...

B
Brukowiec

Na pulkach....co za analfabetyzm...i za to dostaje ktos pieniadze?

G
Gość

Zapraszamy do pracy do Biedronki .

v
vbv

Kilka dni temu w Biedronce przy ulicy Kozielskiej zawyżyli mi rachunek o 50%!! Zamiast przyznać się do błędu, pani kierowniczka pobiegła na sklep i zaczęła układać towar, tak aby zgadzały jej się ceny i zaczęła mi wmawiać, że to ja się pomyliłem. Panie kierowniczka to oszustka i chętnie udowodnię to przed sądem!

G
Gość

Do tego czasem Panie na kasach oszukują i palą Jana , warto sprawdzać od razu paragon.

G
Gość

Nie tylko w Biedronce, ale w Lidlu i Żabce to samo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3