Bielsko-Biała. Nowelizacja ustawy a parkowanie na chodnikach
Nie zmienią się dotychczasowe zasady parkowania na drodze dla pieszych od 21 września 2022 r. Wchodząca w życie tego dnia zmiana wprowadzona przepisami ma za zadanie doprecyzowanie pojęć w celu uporządkowania przestrzeni drogowej. Ustawa wraz z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi precyzuje definicje drogi dla pieszych, jej poszczególnych części oraz ich funkcje.
Jak czytamy w rządowej interpretacji „nowe przepisy w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych”.
– Nadal będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub kołami przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m. in. pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) pozostanie nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ta czynność ruchu pieszych – wyjaśnia MZD w Bielsku-Białej.
Nie przeocz
- Zobaczcie ten wrześniowy wysyp grzybów na Śląsku. Mamy zdjęcia od internautów
- Śledztwo w sprawie śmierci prof. Mariana Zembali. Jaka jest decyzja prokuratury?
- Wulkan emocji kibiców na derbach Górnik Zabrze - Piast Gliwice. Zobaczcie zdjęcia
- Tarnowskie Góry. Gwarki 2022. W sobotę na scenie Lanberry i Nocny Kochanek [ZDJĘCIA]
Droga dla pieszych – co to takiego?
Przypomnijmy: Droga dla pieszych to droga lub część drogi przeznaczona do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzeń wspomagających ruch (np. rolki, wrotki, deskorolki) oraz pełnienia innych funkcji, w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów.
Zdaniem ustawodawcy zmiana w „ustawie o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw” ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego.” Chodzi więc o ujednolicenie definicji tak, aby od teraz we wszystkich dokumentach, włącznie z przepisami techniczno-budowlanymi uporządkować stosowane definicje oraz wprowadzić jednoznaczny podział drogi dla pieszych na trzy części:
- chodnik – przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
- pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów, może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
- pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury takich jak podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku itp.).
– Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, zapewniającego im bezpieczne poruszanie się po części przeznaczonej dla nich drogi. Jeżeli droga dla pieszych jest przeznaczona do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku, a w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów, prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, wyodrębnia się z tej drogi dodatkowe pasy: buforowy i obsługujący – tłumaczy Miejski Zarząd Dróg.
Minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Podobnie jak wcześniej, również i nowe prawo dopuszcza w nadzwyczajnych okolicznościach odstępstwa od tych szerokości.
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?