Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bielsko-Biała. Pojadą autobusy zasilane wodorem? MZK Bielsko-Biała nawiązał współpracę z PKN Orlen

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
List intencyjny wyraża chęć współpracy w fazie przygotowawczej planowanych inwestycji m.in. w kwestii eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem.
List intencyjny wyraża chęć współpracy w fazie przygotowawczej planowanych inwestycji m.in. w kwestii eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem. materiały prasowe
MZK Bielsko-Biała nawiązał współpracę z PKN Orlen - zarząd bielskiej spółki podpisał w piątek 30 kwietnia list intencyjny w tej sprawie. Chodzi transport publiczny oparty o napędy zasilane wodorem. - To czysto biznesowa relacja – zaznacza Hubert Maślanka, prezes MZK Bielsko-Biała.

Zarząd MZK Bielsko-Biała podpisał list intencyjny w sprawie organizacji współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem koncernem paliwowo-energetycznym PKN Orlen, który jest największym w Polsce producentem wodoru.

- Analizujemy, czy pojazdy zeroemisyjne, które w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie, powinny być zasilane bateriami czy ogniwami wodorowymi - wyjaśnia Hubert Maślanka, prezes zarządu MZK. Przyznaje, że o ile pierwszy wariant jest już dobrze znany i wykorzystywany w komunikacji miejskiej, o tyle wodór to wciąż nowe zagadnienie.

Maślanka zwraca uwagę, że do niedawna szacowano, że zastosowanie go w transporcie publicznym to kwestia najbliższych dwudziestu lat. Obecnie rozwój tego sektora znacząco przyspieszył, dlatego MZK Bielsko-Biała zdecydowało się zaangażować się we współpracę z PKN Orlen, by razem działać na rzecz wykorzystania technologii wodorowej.

Nie przeocz

Podpisany przez obie strony list intencyjny zakłada wymianę informacji i ich wspólne pozyskiwanie w ramach projektów realizowanych niezależnie od siebie przez obie spółki. List wyraża chęć współpracy w fazie przygotowawczej planowanych inwestycji m.in. w kwestii eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem, budowy infrastruktury czy logistyki dostaw paliwa wodorowego. Dotyczy również wspólnych działań promocyjnych.

- To czysto biznesowa relacja. Wzajemna pomoc ma przynieść korzyści obu stronom, ale też w żaden sposób nas nie ogranicza – podkreśla Maślanka.

Obie spółki - MZK Bielsko-Biała oraz PKN Orlen - przymierzają się do projektu, który ma na celu wykorzystanie alternatywnych paliw zeroemisyjnych. PKN Orlen inwestuje w budowę dwóch hubów wodorowych - hub południowy ma powstać w małopolskiej Trzebini.

Do potencjalnych inwestycji poważnie przygotowuje się także spółka z Bielska-Białej - rozważa częściową produkcję wodoru dla własnych potrzeb na terenie zajezdni. Swoje plany dotyczące zeroemisyjności bielski przewoźnik chce oprzeć na partnerstwie. Jak informują przedstawiciele MZK w najbliższym czasie zostanie nawiązana współpraca z Krajową Agencją Poszanowania Energii S.A., która wdraża program wsparcia dla samorządów zainteresowanych wykorzystaniem wodoru w komunikacji miejskiej.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera