Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Blisko 100 polonistów apeluje o wstrzymanie reformy oświaty. W tym gronie wykładowcy z UŚ i AJD

Katarzyna Domagała-Szymonek
Katarzyna Domagała-Szymonek
Edukacja to ciągłość, proces, którego nie można przerywać - mówi Dziennikowi Zachodniemu prof. Ewa Jaskóła, kierownik zakładu dydaktyki literatury polskiej Uniwersytetu Śląskiego. Jest jedną z blisko stu polonistów z 15 ośrodków naukowych, którzy podpisali się pod listem do minister edukacji Anny Zalewskiej. Naukowcy apelują w nim, m.in. o odłożenie w czasie zmian, rozpoczęcie na ich temat poważnego dialogu i odpolitycznienie reformy edukacji.

Poloniści, to kolejna grupa, która w krytyczny sposób odniosła się do propozycji zmian w oświacie. Reforma PiS zakłada, m.in. likwidację gimnazjów, powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej, oraz do czteroletniego liceum oraz pięcioletniego technikum. Zmiany miałyby wejść w życie już we wrześniu 2017. Obecni szóstoklasiści pójdą wtedy do siódmej klasy. Naboru do gimnazjów nie będzie. Problem w tym, że reforma wymaga stworzenia nowych podstaw programowych, przygotowania nowych podręczników. Na to wszystko czasu nie ma zbyt wiele.

"My, niżej podpisani przedstawiciele różnych środowisk uniwersyteckich zajmujący się dydaktyką polonistyczną, wyrażamy głębokie zaniepokojenie zmianami zapowiedzianymi przez minister edukacji narodowej – Annę Zalewską" - czytamy w liście.

Wymieniają w nim cztery główne obszary, które wywołują u nich największy niepokój. Jest to: brak przedstawienia szerokiej opinii publicznej merytorycznego uzasadnienia proponowanych przekształceń strukturalnych w szkolnictwie powszechnym, a w szczególności – likwidacji gimnazjum i powrotu do systemu edukacyjnego funkcjonującego w okresie PRL-u, brak pomyślanych długofalowo konsultacji z gronem eksperckim w sprawie samego zamysłu zmiany polonistycznej podstawy programowej oraz kształcenia przyszłych nauczycieli polonistów, niepokojące głosy dochodzące z mediów o pomyśle napisania podstawy programowej w sposób fragmentaryczny (tylko do klasy IV i VII), co jest niezgodne nie tylko z zasadami tworzenia tego typu dokumentu, ale i samymi zapisami prawa oświatowego oraz utajniony sposób doboru ekspertów, którzy mają pracować nad reorganizacją całego systemu polskiej edukacji.

W uzasadnieniu tłumaczą, że rewolucyjna zmiana struktury szkolnictwa i reforma programowa, która z niej bezpośrednio wynika, są nieuzasadnione. Zaś brak informacji na ich temat wzbudza niepokój zarówno w środowiskach szkolnych (nauczycieli, uczniów i ich rodziców), jak i akademickich.

- Jednocześnie chcemy podkreślić, iż tego rodzaju działania dopuszczalne są jedynie w sytuacjach wyjątkowych, gdy system edukacji wykazuje głęboką niewydolność. Żadne przesłanki nie wskazują jednak na to, że obecnie mamy do czynienia z taką sytuacją - zaznaczają.

Prof. Jaskóła zaznacza, że wyjątkowo niebezpieczne jest błyskawiczne tempo zmian. - W tym roku miała odbyć się dyskusja o tym, co w podstawie można zmienić, a co jedynie poprawić, tymczasem okazało się, że prace nad kluczowymi dokumentami potrwają jedynie kilka tygodni - alarmuje. Z zapowiedzi Zalewskiej wynika, że gotowe podstawy poznamy już pod koniec listopada.

Poloniści podkreślają, że tego rodzaju projekt wymaga głębokiego namysłu w szerokim gronie ekspertów zajmujących się zarówno dydaktyką szkolną, jak i akademickim kształceniem nauczycieli. - Podczas ich przygotowywania, i to na wszystkich etapach, muszą one być także poddawane konsultacjom nie tylko eksperckim, ale i społecznym – co zapewnia ustawa o systemie oświatowym - zaznaczają.
Sprawa jest o tyle poważna, że, jak tłumaczą poloniści, podstawa programowa to dokument, który normalizuje całościowo cele i treści nauczania, a także zakres egzaminowania w obszarze danego przedmiotu z uwzględnieniem powiązań pomiędzy wszystkimi etapami kształcenia. - Ani wydawnictwa, ani nauczyciele nie opracują programu nauczania na dany etap edukacji, mając do dyspozycji zapisy odnoszące się jedynie do pracy w jednej klasie - piszą w liście do Zalewskiej. Apelują o:

- odłożenie w czasie zapowiadanych zmian i rozpoczęcie poważnego merytorycznego dialogu na temat planowanych reform, chociażby przez konsultacje z komisjami dydaktycznymi komitetów PAN, uniwersyteckimi katedrami i zakładami dydaktyk przedmiotowych, badaczami edukacji;

- pełny dostęp do informacji na temat prac nad reformą strukturalną i programową (zmiany w podstawach programowych, koncepcji egzaminowania, standardach kształcenia nauczycieli itp.);

- wyjaśnienie, na czym polega korelacja działań MEN z działaniami MNiSW w zakresie kształtowania polskiego systemu edukacji;

- uwzględnienie w działaniach resortu miarodajnych badań edukacyjnych (raporty IBE, PISA oraz innych), które przedstawiają rzeczywisty i aktualny obraz polskiej edukacji;

- namysł nad sposobami odpolitycznienia reform edukacji.

CI NAUKOWCY PODPISALI SIĘ POD LISTEM

1. prof. dr hab. Piotr Borek, UP

2. prof. dr hab. Zofia Budrewicz, UP

3. prof. dr hab. Tadeusz Budrewicz, UP

4. prof. dr hab. Bożena Chrząstowska, UAM

5. prof. dr hab. Roman Doktór, KUL

6. prof. dr hab. Ewa Jaskółowa, UŚ

7. prof. dr hab. Maria Jędrychowska, UP

8. prof. dr hab. Małgorzata Karwatowska, UMCS
9. prof. dr hab. Jadwiga Kowalikowa, UJ

10. prof. dr hab. Ryszard Koziołek, UŚ

11. prof. dr hab. Małgorzata Książek-Czermińska, UG

12. prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński, PAN

13. prof. dr hab. Barbara Myrdzik, UMCS

14. prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska, UŚ

15. prof. dr hab. Anna Pilch, UJ

16. prof. dr hab. Stanisław Rosiek, UG

17. prof. dr hab. Antoni Smuszkiewicz, UAM

18. prof. dr hab. Grażyna Tomaszewska, UG

19. prof. dr hab. Zenon Uryga, UP

20. prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek, KUL

21. prof. UwB dr hab. Elżbieta Awramiuk, UwB

22. prof. IBE, dr hab. Krzysztof Biedrzycki, IBE/UJ

23. prof. UP dr hab. Barbara Dyduch, UP

24. prof. UAM Aneta Grodecka, UAM

25. prof. UAM dr hab. Beata Gromadzka, UAM

26. prof. UR dr hab. Alicja Jakubowska-Ożóg, UR

27. prof. UJ dr hab. Anna Janus-Sitarz, UJ
28. prof. UKW dr hab. Danuta Jastrzębska-Golonka, UKW

29. prof. UAM dr hab. Jerzy Kaniewski, UAM

30. prof. AJD dr hab. Zofia A. Kłakówna, AJD

31. prof. UR dr hab. Urszula Kopeć, UR

32. prof. UAM dr hab. Maria Kwiatkowska-Ratajczak, UAM

33. prof. KUL dr hab. Jakub Malik, KUL

34. prof. UP dr hab. Ewa Młynarczyk, UP

35. prof. UG dr hab. Maciej Michalski, UG

36. prof. UO dr hab. Jolanta Nocoń, UO

37. prof. UP dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens, UP

38. prof. UP dr hab. Marek Pieniążek, UP

39. prof. UKW dr hab. Agnieszka Rypel, UKW

40. prof. UG dr hab. Feliks Tomaszewski, UG

41. prof. UMCS dr hab. Leszek Tymiakin, UMCS

42. prof. UJ dr hab. Krzysztof Zajas, UJ

43. dr hab. Witold Bobiński, UJ

44. dr hab. Jarosław Fazan, UJ

45. dr hab. Katarzyna Fazan, UJ

46. dr hab. Rafał Kochanowicz, UAM
47. dr hab. Małgorzata Latoch-Zielińska, UMCS

48. dr hab. Danuta Łazarska, UP

49. dr hab. Małgorzata Łukaszuk-Piekara, KUL

50. dr hab. Dorota Michułka, UWr

51. dr hab. Agnieszka Mikołajczuk, UW

52. dr hab. Iwona Morawska, UMCS

53. dr hab. Ewa Ogłoza, UŚ

54. dr hab. Marta Szymańska, UP

55. dr hab. Magdalena Trysińska, UW

56. doc. dr Tomasz Wroczyński, UW

57. dr Michał Friedrich, UW

58. dr Anita Gis, UAM

59. dr Agnieszka Guzik, UJ

60. dr Agata Hącia, IBE

61. dr Danuta Hejd, UR

62. dr Ewa Horwath, UJ

63. dr Patrycja Huget, UJ

64. dr Beata Jarosz, UMCS

65. dr Karolina Jędrych, UŚ

66. mgr Teresa Kantelecka, UG
67. dr Beata Kapela-Bagińska, UG

68. dr Agnieszka Karczewska, KUL

69. dr Dorota Karkut, UR

70. dr Jarosław Klejnocki, UW

71. dr Krzysztof Koc, UAM

72. dr Elżbieta Kozłowska, UR

73. dr Piotr Kołodziej, UP

74. dr Krystyna Koziołek, UŚ

75. dr Agata Kucharska-Babula, UR

76. dr Elżbieta Łucka-Zając, UO

77. dr Renata Markiewicz UWM

78. dr Ewa Nowak, UJ

79. dr Magdalena Ochwat, UŚ

80. dr Ireneusz Piekarski, KUL

81. dr Katarzyna Pławecka, UP,

82. dr Małgorzata Potent-Ambroziewicz, UMCS

83. dr Anna Podemska-Kałuża, UAM

84. dr Tadeusz Półchłopek, UR

85. dr Marta Rusek, UJ

86. dr Maria Sienko, UP,
87. dr Paweł Sporek, UP

88. dr Beata Stefaniak, UAM

89. dr Ewelina Strawa, UJ

90. dr Dariusz Szczukowski, UG

91. dr Anna Tabisz, UO

92. dr Beata Udzik, UAM

93. dr Janusz Waligóra, UP,

94. dr Wiesława Wantuch, UAM

95. dr Anna Włodarczyk, UJ

96. dr Mirosław Wobalis UAM

97. dr Małgorzata Wójcik-Dudek, UŚ

98. mgr Ewa Kozłowska, UW

99. mgr Katarzyna Lange, UP

*Seksafera z księdzem w Zawierciu. Parafianie w szoku, a on zniknął
*CZARNY PONIEDZIAŁEK W KATOWICACH I INNYCH MIASTACH WOJ. ŚLĄSKIEGO MOCNE ZDJĘCIA I WIDEO
*Najpiękniejszy ogród w woj. śląskim należy Karoliny Drzymały z Lublińca! [ZDJĘCIA]
*PKO Silesia Marathon i Półmaraton NA ZDJĘCIACH + WYNIKI

JESIENNA RAMÓWKA DZIENNIKA ZACHODNIEGO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!