Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brakuje parkingów w Katowicach: Mieszkańcy przeciw rozbudowie os. Tysiąclecia: „Zależy nam na zielonych, a nie betonowych Katowicach”

Joanna Kałmuk/Natalia Sobczyk
Mieszkańcy osiedla Tysiąclecia są przeciwni jego rozbudowie. - Zależy nam na zielonych, a nie betonowych Katowicach – mówią.
Mieszkańcy osiedla Tysiąclecia są przeciwni jego rozbudowie. - Zależy nam na zielonych, a nie betonowych Katowicach – mówią. Joanna Kałmuk/Natalia Sobczyk
Osiedle Tysiąclecia to jedno z najbardziej znanych osiedli w Katowicach, w skład którego wchodzi kilkadziesiąt budynków mieszkalnych mieszczących ponad 25 tys. osób. Od 2013 roku ruszyła budowa nowych wieżowców, obecnie budowane są ostatnie 3 z 5 zaplanowanych. Pytanie tylko czy osiedle Tysiąclecia potrzebuje bardziej nowych budynków mieszkalnych, czy jednak miejsc parkingowych z dużo niższym abonamentem miesięcznym albo całkiem bezpłatnych?

Bezpośrednią pieczę nad budową kompleksu wieżowców sprawuje firma J.W. Construction, która w chwili obecnej stawia ostatnie trzy budynki, liczące 302 mieszkania. Nowe bloki mieszkalne znajdują się przy ulicy Tysiąclecia w pobliżu supermarketu Tesco.

Problemy z parkowaniem

Warto wspomnieć o proteście mieszkańców osiedla, którzy już na samym początku planów budowy nowego kompleksu wieżowców buntowali się przeciwko jego powstaniu, uzasadniając swoje niezadowolenie zwiększonym ruchem samochodów i jeszcze większymi problemami związanymi z parkowaniem aut. Czy w takim razie nie byłoby rozsądniejszym pomysłem wybudowanie kilku wielopoziomowych miejsc parkingowych, które poprawiłyby komfort mieszkania na tym osiedlu?

- Po godzinie 15 boję się gdziekolwiek wyjechać, ponieważ wiem, że po powrocie nie będę miał gdzie zaparkować - mówi Dariusz, mieszkaniec osiedla Tysiąclecia. - To jak bycie więźniem własnego samochodu - tłumaczy.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Za mała liczba miejsc postojowych

W sąsiedztwie budowy obecnego kompleksu ma powstać kolejnych dziewięć bloków, których inwestorem ma być firma Epione Sp. z o. o posiadająca sieć przychodni medycznych. Pomysłodawca nie zdradza jednak, kiedy ma ruszyć budowa. Ponadto firma nie chce rozmawiać ani z Radą Jednostki Pomocniczej nr 9 Osiedla Tysiąclecia, ani tym bardziej z mieszkańcami osiedla. W planach budowy są również wielopoziomowe parkingi, które mają być jedynie do użytku mieszkańców. Kompleks dziewięciu budynków ma przypominać małe miasteczko liczące 2500 do 3000 mieszkańców. W obliczu tego liczba miejsc postojowych wydaje się być zdecydowanie za mała.

- Budowa ostatnich trzech wieżowców to także nieustanne skargi ludzi, nie tylko mieszkających w pobliżu budowy, ale także w dalszej części osiedla - mówi Aleksandra Duży, przewodnicząca zarządu Rady Jednostki Pomocniczej nr 9. - Z pracami budowlanymi wiąże się hałas, to oczywiste, jednak, aby budowa mogła ukończyć się jak najszybciej robotnicy pracują nie tylko w ciągu dnia, ale też w nocy. Rada Jednostki niejednokrotnie powiadamiała Straż Miejską w sprawie zakłócania ciszy nocnej, jednak firma była karana jedynie niską grzywną - dodaje.

Drogie miejsca parkingowe

Co roku do Urzędu Miasta Katowic wpływa wniosek o budowę parkingu wielopoziomowego dostępnego dla wszystkich mieszkańców osiedla, jednak od kilku lat zgłoszenie jest odrzucane przez Radę Miasta. Na chwilę obecną parkingi na osiedlu Tysiąclecia są mocno ograniczone, jeśli chodzi o liczbę miejsc. Korzystanie z niepłatnych parkingów jest problematyczne w związku ze znalezieniem miejsca do parkowania, zwłaszcza w godzinach popołudniowych, kiedy wszyscy wracają do domów. Jeśli jednak ktoś decyduje się na zakup miejsca parkingowego musi się godzić na wysoki koszt miesięcznego abonamentu, który waha się w przedziale od 91 do 156 złotych. Najdroższe miejsca parkingowe można znaleźć na tzw. Kukurydzach przy ulicy Zawiszy Czarnego.

- Ceny wahają się od 150zł do 200zł w okolicy mojego bloku. Parkingi są strzeżone, przynajmniej te, które znajdują się blisko mojego wieżowca - mówi Kamila, mieszkanka osiedla Tysiąclecia.

Nie przegapcie

„Tauzen moich marzeń”

27 sierpnia powstała inicjatywa ze strony mieszkańców pod nazwą „Tauzen moich marzeń”. Ruch skupia w sobie grupę osób zamieszkujących osiedle Tysiąclecia, którym nie jest obojętny los tego terenu. Celem stowarzyszenia jest przekonanie lokalnej społeczności, że mają wpływ na swoje otoczenie, które mogą skutecznie kształtować. Ponadto chcą zainteresować jak największą liczbę mieszkańców problemami występującymi na Osiedlu, a także wspólnie je rozwiązywać. Pragną również poprawić komfort życia poprzez zazielenienie swojego otoczenia. Grupa ta prężnie działa na Facebooku głośno wyrażając swoje zdanie. W ramach tej inicjatywy powstała również petycja ograniczająca działalność deweloperów, którą można podpisać w różnych punktach na terenie osiedla Tysiąclecia.

Pytania dotyczące tej sprawy zostały wysłane do działu marketingu i sprzedaży firmy Epione Sp. z o. o., oczekujemy na odpowiedź.

Mieszkańcy osiedla Tysiąclecia są przeciwni jego rozbudowie. - Zależy nam na zielonych, a nie betonowych Katowicach – mówią.

Brakuje parkingów w Katowicach: Mieszkańcy przeciw rozbudowi...

Za dużo aut, za mało miejsc

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w całym 2018 roku zarejestrowano 531,9 tys. nowych samochodów osobowych, a więc o 45,5 tys. więcej niż w roku 2017. Niestety, w tak ekspresowym tempie nie przybywa w naszym kraju miejsc postojowych, a problem ich niewystarczającej liczby staje się prawdziwym utrapieniem mieszkańców większości osiedli, i to również tych nowych.

W praktyce liczba miejsc parkingowych w nowych inwestycjach rzadko pokrywa się z liczbą mieszkań. Według przepisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na 100 lokali powinno przypadać około 120 miejsc postojowych. Wskaźnik ten może jednak różnić się w obrębie miast czy nawet poszczególnych osiedli i z reguły wynosi mniej niż jedno miejsce postojowe na mieszkanie.

- Z problemem deficytu miejsc parkingowych spotykamy się nie tylko na osiedlach mieszkaniowych, ale w większości miast Polski - mówi Ewa Foltańska-Dubiel, prezes Grupy Deweloperskiej Geo. - Na taki stan rzeczy wpływa zarówno wzrastająca liczba użytkowanych samochodów, koszty zakupu nieruchomości gruntowych, koszt samego wykonawstwa podziemnych hal garażowych, jak i brak odpowiedniej polityki miast w tym zakresie. Jeżeli liczba miejsc postojowych nie jest uwarunkowana planem zagospodarowania przestrzennego, deweloperzy starają się zbilansować liczbę miejsc postojowych w podziemnych halach garażowych, w taki sposób, aby koszt ich wytworzenia nie wpływał znacząco na cenę 1 mkw. mieszkania mieszkania – zwraca uwagę Foltańska-Dubiel.

- W przypadku nowo powstających osiedli mieszkaniowych bardzo często problemem jest brak jakichkolwiek ogólnodostępnych zewnętrznych miejsc postojowych (np. dla odwiedzających). Geo Grupa Deweloperska, jako jeden z nielicznych deweloperów stara się zapewnić bezpłatne zewnętrzne miejsca parkingowe – dodaje.

Nie każdego stać na garaż

Ograniczona przestrzeń naziemna sprawia, że w nowo wybudowanych blokach miejsca parkingowe najczęściej znajdują się na kondygnacji podziemnej, której budowa wymaga wysokich nakładów finansowych. Ceny takich miejsc wahają się od 20 do nawet 80 tys. zł i rosną równie szybko, jak ceny nieruchomości.

Z danych portalu RynekPierwotny.pl wynika, że w 2018 roku średnia cena miejsca postojowego w hali garażowej na największych krajowych rynkach nieruchomości (a więc w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Łodzi) wynosiła 28,8 tys. zł, czyli o 15 proc. więcej niż w roku 2017. Najwięcej za miejsce garażowe trzeba było zapłacić w Warszawie – średnio 32 900 zł. Podobnie kształtowały się ceny w Krakowie – 31 800 zł. Znacznie taniej było w Łodzi – 25 400 zł i Poznaniu 24 800 zł. Jak wskazuje Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl, od początku 2013 roku średnie ceny miejsc postojowych w halach garażowych poszły do góry o jakieś 30 proc. Nie dziwi więc fakt, że niektóre osoby świadomie rezygnują z ich zakupu, przeznaczając fundusze np. na wykończenie mieszkania, zakładając, że “gdzieś jednak uda im się zaparkować”.

Zobaczcie koniecznie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera