Budowa autostrada A1 wstrzymana! Wiadukt w Mszanie zagraża życiu

RedakcjaZaktualizowano 
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wstrzymał budowę autostrady A1! Powodem są zastrzeżenie co do stawianego w Mszanie wiaduktu. Podobno stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odwołuje się od decyzji.

Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wstrzymał budowę autostrady A1 w Mszanie. Powodem są zastrzeżenie co do stawianego tam wiaduktu.

Mogę nakazać rozbiórkę wiaduktu - rozmowa z WINB Janem Spychałą

W adresowanym do katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad piśmie Inspektor stwierdza, że prowadzone tam prace mogą "spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub zagrożenia mienia". W tym samym dokumencie zobowiązuje również na GDDKiA do przedstawienia ekspertyzy wyjaśniającej czy dotychczas wykonane prace pozwalają na bezpieczne kontynuowanie inwestycji oraz czy nie trzeba aby zmienić projektu budowlanego.

Budowa A1 do granicy z Czechami z poślizgiem CZYTAJ SZCZEGÓŁY
Opóźnienie na budowie autostrady jest krytyczne!

Dokument ujawnił w czwartek po południu poseł Jerzy Polaczek na swojej stronie internetowej.

Informację o kłopotach z wiaduktem w Mszanie wstępnie potwierdziła nam Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czy autostrady A1 i A4 w woj. śląskim się zapadną? CZYTAJ

Wiadukt w Mszanie stanowi część odcinka Świerklany - Gorzyczki. Budowany jest przez austriacką firmę Alpine Bau. Od dawna zgłaszała ona zastrzeżenia co do projektu tej budowli.

ZOBACZ, JAK WYGLĄDA BUDOWA WĘZŁÓW AUTOSTRADOWYCH NA ŚLĄSKU [ZDJĘCIA I WIDEO]

Pierwotnie Austriacy mieli zakończyć prace przed wakacjami. 30 marca podpisali jednak aneks do umowy z GDDKiA, wedle którego ukończeni inwestycji zostało przełożone na 26 lipca. Jako powody opóźnienia podano ciężką zimę oraz przestoje w robotach związane z koniecznością wykonania dokumentacji uwzględniającej "zmiany stanowiące konsekwencje zastosowanej technologii realizacji budowy obiektów MA 532 i MD 532.1".

Oba wymienione obiekty znajdują się w rejonie węzła Mszana i to właśnie o nich mowa jest w piśmie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Według czwartkowego komunikatu GDDKiA oba obiekty, most autostradowy MA532 oraz most drogowy MD 532.1, były w ostatnim czasie miejscem dwóch awarii - 22 grudnia i 13 marca. Pierwsza z nich, która polegała na wyrwaniu bloku kotwiącego podczas naprężania kabla, została już naprawiona.

Druga awaria polegała na odspojeniu fragmentu betonu z dolnej części płyty mostu. Jak podali drogowcy, jej przyczyną było "niewłaściwe ułożenie osłon betonowych". "Obecnie na zlecenie wykonawcy opracowywany jest program naprawczy. Po zatwierdzeniu programu przez nadzór inwestorski zostanie on wdrożony, co zabezpieczy dalszą budowę i, tak jak w przypadku pierwszej naprawy, zapewni bezpieczeństwo użytkownikom mostu" - zapewniła w komunikacie GDDKiA.

Dyrekcja wskazała, że prócz niej także projektant, nadzór inwestorski oraz niezależny ekspert, nie znaleźli przesłanek dla wstrzymania prac. Stanowisko w tej sprawie drogowcy przekazali nadzorowi 10 kwietnia. Tego samego dnia spłynęła jednak do nich decyzja o wstrzymaniu robót. Przedstawiciele GDDKiA zapowiedzieli, że odwołają się od decyzji. Na razie nie wiadomo czy wpłynie ona na aktualny termin zakończenia robót.

Według wstępnych planów cały odcinek A1 miał być pierwotnie gotowy w sierpniu 2010 r. W grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt firmie Alpine Bau, podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót. Dyrekcja argumentowała, że wykonawca uchylał się od realizacji warunków umowy. Firma wskazywała m.in. na wadliwy projekt obiektów MA 532 i MD 532.1. W przetargu na dokończenie inwestycji wybrano ponownie Alpine Bau (wartość kontraktu 555 mln zł), a do projektów spornych obiektów wprowadzono zmiany.

Według GDDKiA pozostałe powstające w woj. śląskim odcinki A1 mają być gotowe do maja. Chodzi o część kontraktu spółki Dragados z miejscowości Wieszowa do Piekar Śląskich (ok. 12 km), a także o realizowane przez konsorcjum Budimeksu i Mostostalu Warszawa 16 km z Piekar do Pyrzowic (za 1,83 mld zł).

MIW, PS, PAP

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


*GWIAZDA PROGRAMU X-FACTOR nagrywała swój klip w Świerklańcu. ZOBACZ FOTKI
* FOTOMATURA 2012. Zobacz tegoroczne maturzystki i maturzystów z całego województwa! ZAGŁOSUJ!

polecane: Komentarze ze sztabów wyborczych po ogłoszeniu wyników sondażowych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 36

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
slazaczka

Ludzie zlitujcie sie z tymi komentarzami .....zobaczcie w calej Europie jakie mosty,tunele i autostrady zbudowala Firma Alpine (np. A1 Austria-Czechy). Przez prawie 20 lat jezdze ta trasa i nic sie nie obsuwa nic nie peka a nowe odcinki nic tylko podziwiac bo tam widac pomysly,postep technikow i inzynierow budowlanych i ulepszenia prawdziwych projektanow mostow i drog. A jezeli ktos twierdzi ze ten most w Mszanie to projekt na skale swiatowa-prosze wybaczyc ale on chyba jeszcze nigdzie nie byl i nic nie widzial....pozdrawiam

d
drog

Co za cioty zamiast zrobic do porzadku to ida na łatwizne a pozniej tak jest

t
technik

Moim zdaniem sprawa wygląda następujaco:
1.Wykonawca dostał nietypowy na skalę światową projekt, oczywiście od początku zamiast się męczyć wolałby go zmienić, powołał swoich najemników (prof.Bliszczuk, i spółka) którzy stwierdzili (nie wgłębiając się w szczegóły że projekt jest do bani).
2. Ociągają się ruszyli z budową, doszło do kilku awarii, (ewidentnie z winy wykonawcy) więc po cichu poprawiali (z udziałem i pomocą projektanta).
3. Projektant uwzględnił kilka drobnych uwag bandy najemników, nieco poprawił i zmodyfikował projekt wykonawczy , przy okazji poprawiając swoje drobne niedociągnięcia i dostosowali projekt technologi do uwag wykonawcy(Ci to odtrąbili to jako swój wielki sukces).
4. Doszło do 1 zgłoszonej awarii w grudniu, (pierwszej spornej) kto winien nie mnie oceniać, ale drzewa szumiały, że beton w tym miejscu był niejednorodny, więc raczej znów Alpine dała d..y. Projektanci (bojąc się zatrzymania robót) migiem zrobili i wdrożyli projekt naprawczy. w kilkui innych miejscach coś tam niby poprawili, i sprawa ucichła
5. W międzyczasie Alpine dostała wyrok że nic nie dostaną za to że ich wyrzucili z placu budowy - pewnie się nieźle wkurzyli.
6. Doszło do 2 lokalnej awarii, wykonawca od razu zawiadomił policję budowlaną będąc pewnym że to wina projektu, ALE PO ODKRYCIU BETONU OKAZAŁ SIĘ ŻE ALPINE ZNÓW DAŁA d..y I ŹLE POPROWADZIŁA OSŁONKI KABLI SPRĘŻAJĄCYCH CO DOPROWADZIŁO DO WYSTĄPIENIA DODATKOWYCH SIŁ W USTROJU I W EFEKCIE ODŁUPAŁO KAWAŁ BETONU.
7.POlicja budowalna chuchając na zimne wstrzymała budowę
8.mEDIA SZUMNIE OBTRĄBIŁY WSTRZYMANIE BUDOWY
9.Policja budowlana po zapoznaniu się z dowodami pozwoli kontynuować budowę
10. Alpine nadal będzie mnożyć problemy ale GDDKiA będzie nieugięta, i obiekt zostanie w końcu oddany do użytku.
11. PRZYJEDZIE MINISTER NOWAK I WSZYSCY ŚWIĘCI NA PRZECIĘCIE WSTĘGI, (OCZYWIŚCIE NAGRODY I POCHWAŁY ZGARNĄ CI CO Z BUDOWĄ NIE MIELI WIELE WSPÓLNEGO.
12. P. projektant odejdzie w chwale, najemnicy do końca będą uważali to iż most stoi to szczęśliwy zbieg okoliczności, i stoi tylko dzięki ich "cennym " uwagom, za kasę za kolejne ekspertyzy kupią sobie nową łódź i pływając po choracjii i zapomną o wstydzie.
pzdr
technik budownictwa

l
leo

Przecież francuz pracuje dla alpine więc musiał powiedzieć że projekt jest do bani, prawda jest taka że "fachowcy" z alpine źle położyli osłonki kabli sprężających (różnica w stosunku do projektu wyniosła w ty miejscu do 12 cm!!!) więc płyta musiała pęknąć w tym miejscu (bo nie była zbrojona na takie siły wynikłe ze złej trasy trasy kabli). Dowodem jest to że most ma kilka tysięcy m2 a pękło na 6 m2. Po awarii alpine obtrąbiło że mieli rację i projekt jest do bani (tego samego dnia wezwali policję budopwlaną), a po odkuciu betonu okazało się że sami dali ciała i tym zamieszaniem strzelili sobie w kolano !!!. Teraz żeby zachowac twarz (alpine) muszą iść w zaparte że projekt jest do bani ,ale trudno o takie argumenty jeśli most już stoi :)))

L
Leon

Przecież francuz pracuje dla alpine więc musiał powiedzieć że projekt jest do bani, prawda jest taka że "fachowcy" z alpine źle położyli osłonki kabli sprężających (różnica w stosunku do projektu wyniosła w ty miejscu do 12 cm!!!) więc płyta musiała pęknąć w tym miejscu (bo nie była zbrojona na takie siły wynikłe ze złej trasy trasy kabli). Dowodem jest to że most ma kilka tysięcy m2 a pękło na 6 m2. Po awarii alpine obtrąbiło że mieli rację i projekt jest do bani (tego samego dnia wezwali policję budopwlaną), a po odkuciu betonu okazało się że sami dali ciała i tym zamieszaniem strzelili sobie w kolano !!!. Teraz żeby zachowac twarz (alpine) muszą iść w zaparte że projekt jest do bani ,ale trudno o takie argumenty jeśli most już stoi :)))

w
wow

a czy to nie jest tak, że Austriacy wzięli kontrakt poniżej kosztów jego wykonania, a teraz "szukaja dziury w całym", by się z niego wyłgać bez kar umownych ?

G
Günther

Inaczej tylko się ośmieszysz.

c
chriswaw

Dużo krzyku, zero efektów. Żądni władzy nieudacznicy.

s
stas

płaczecie,płaczecie, a jak dojdzie do wyborów, to następny raz wybierzecie Cudaka i spółkę, Smutne

p
pix

Skoro nic nie wychodzi, po co udawać, że coś się robi-nawet za wielką kasę. Nie lepiej ten nierząd zostawić ?. W końcu i tak wszystko sprzedane a żyć jest za co. Ukraść już naprawdę niewiele się da , bo wszystko rozkradzione.

s
spokojny

Hura, już ćwierć wieku po socjaliźmie mamy 850 kilometrów autostrad.

D
Donald Dyzma
Udowodnili to już wielokrotnie nasi dzielni dziennikarze z Polsatu, TVP oraz TVN, nie mówiąc już o naszych dziennikarzach z TOK fm oraz Polskiego Radia.

To samo dotyczy afery hazardowej, stoczniowej, smoleńskiej, szpitalnej, autostradowej, stadionowej, receptowej, szkolnej, emeryturowej, TV cyfrowej oraz afery inwigilacji internetowej (ACTA).

Zawsze nasi dziennikarze dzielnie stoją na straży prawdy oraz na straży ustroju.

Winę za całe zło w naszej ukochanej ojczyźnie ponosi PiS, który -- chcąc założyć IV Rzeczpospolitą -- dąży do zburzenia dotychczasowego porządku ustanowionego przez gen. Kiszczaka oraz innych ludzi honoru.

PS To nieprawda, że w Polsce są loże masońskie, mafie lub inne tajne stowarzyszenia!

Udowodnili to już wielokrotnie nasi dzielni dziennikarze z Polsatu, TVP oraz TVN, nie mówiąc już o naszych dziennikarzach z TOK fm oraz Polskiego Radia.
k
kładka

POLSKA DOKŁADNOŚĆ !!.
JESZCZE PRZED ODDANIEM DO UŻYTKU , TRZEBA NAPRAWIĆ.
WSTYD , WSTYD , WSTYD.

4

qrewskiemu nierządowi do tej pory nic nie wyszło, poza emeryturami od 67 roku życia. Ale to też znak zapytania, bo to będzie koniec nierządu.

m
mic

i PO autostradach. Jeszcze tylko ograniczyć prędkość do 30/h i będzie SUPER TUSKOLANDIA

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3