Powodem jest budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku od węzła "Kosztowy II" w Mysłowi-cach do węzła "Suchy Potok" w Bielsku-Białej. W Czechowicach-Dziedzicach obawiają się, że jej budowa w wariancie A ograniczy kopalni dostęp do milionów ton węgla, które planuje wydobywać.
- Wybór wskazanego wariantu naruszy interesy ekonomiczne i gospodarcze przedsiębiorstwa, zredukuje możliwość rozwoju kopalni, co bezpośrednio przełoży się na niestabilność zatrudnienia 1600 pracowników, którzy są jej filarem - podkreślają w wydanym oświadczeniu przedstawiciele PG Silesia.
Dariusz Dudek przypomina, że w 2003 roku, gdy ówczesne władze kopalni postanowiły ją zlikwidować, związkowcy podjęli walkę o uratowanie miejsc pracy. Starania przyniosły efekt - w 2010 roku kopalnię przejęli Czesi, którzy tchnęli w kopalnię drugie życie.
- Ogrom włożonej pracy został wynagrodzony. Dziś zwię-kszyło się zatrudnienie z 700 do 1600 osób, robione są nowe inwestycje, tak jak zapowiadał inwestor - wylicza przewodniczący Dudek.
Podkreśla, że z powodu budowy S1 Czesi zaniechają dalszych inwestycji i będą musieli likwidować miejsca pracy.
- Cały nasz trud i ogromny wysiłek, włożony w ratowanie kopalni, pójdzie na marne. Tysiące ludzi wyląduje na bruku. Jeden pracownik w górnictwie generuje 3-4 miejsca pracy poza górnictwem. Nie mówimy więc o skali 1600 bezrobotnych, tylko o 4800 lub nawet 6400 ludzi pozbawionych pracy - argumentuje.
Sprawą zainteresowali się miejscowi radni i burmistrz. Na ostatniej sesji rada podjęła uchwałę w sprawie sprzeciwu dotyczącego planowanego, wariantowego przebiegu drogi ekspresowej S1 na tym odcinku w wariancie, który uniemożliwi PG Silesia wydobycie.
- Droga S1 jest potrzebna, ale nie akceptujemy takiego stanowiska, że wybudowanie tego odcinka ma się odbywać kosztem dostępu do złóż węgla - zaznacza Marian Błachut, burmistrz Czechowic-Dziedzic. - Na całym Śląsku - od Katowic poprzez Zabrze, Rudę, aż po Gliwice - przebiegają A4, średnicówka i mnóstwo innych dróg i kierowcy jeżdżą, a górnicy fedrują. Może warto rozważyć takie rozwiązania technologiczne, które sprawią, że pod S1 będzie można fedrować - dodaje burmistrz.
Marek Prusak z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyznaje, że wszystkie cztery warianty przebiegu trasy zostały oprotestowane przez mieszkańców i instytucje w różnych gminach. Wyjaśnia, że w wariancie A droga będzie przebiegała nad złożami węgla PG Silesia na odcinku 1,8 km.
- Na podstawie posiadanych dokumentów można stwierdzić, że budowa drogi w wariancie A może w pewnym stopniu utrudnić wydobycie węgla poprzez konieczność dopasowania harmonogramu wydobycia złoża przez PG Silesia do potrzeb budowy drogi - podkreśla Prusak. Dodaje, że z materiałów prognozowych przedstawionych przez PG Silesia wynika, iż w latach 2011-2020 teren obniży się maksymalnie o 3 metry.
Wariant, który ostatecznie zostanie zgłoszony do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, będzie wybrany w połowie tego roku.
Jak pogodzić budowę drogi z planami kopalni w Czechowicach-Dziedzicach? Masz pomysł? NAPISZ KOMENTARZ
*Najpiękniejszy Rynek w woj. śląskim jest w... ZAGŁOSUJ i ZMIEŃ WYNIK
*Matura 2013: Pytania egzaminacyjne na 100 proc. ZOBACZ
*Nudyści już zawitali na plaże ZOBACZCIE, gdzie spotkacie naturystów w woj. śląskim
*Tak zdasz egzamin na prawo jazdy kat. A na motocykl ZDJĘCIA i WIDEO
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?