Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach zakończy się w grudniu 2023 roku. Wtedy w trasę ruszą pierwsze pociągi

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Mieliśmy okazję przejechać nowym odcinkiem linii kolejowej do Katowice Airport w Pyrzowicach. Zobaczcie jak wygląda nowa, ważna dla regionu, inwestycja kolejowaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Mieliśmy okazję przejechać nowym odcinkiem linii kolejowej do Katowice Airport w Pyrzowicach. Zobaczcie jak wygląda nowa, ważna dla regionu, inwestycja kolejowaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Karina Trojok
Budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach dawno minęła już półmetek i w tym roku, prawdopodobnie w grudniu, pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego połączenia kolejowego. To także spore udogodnienie dla pracowników lotniska, którzy zyskają dogodny środek transportu do pracy. Nowa linia to trzy nowe przystanki kolejowe i stacja Pyrzowice. W piątek po raz pierwszy linię przetestowali dziennikarze.

Dziennikarze przetestowali fragment nowej linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach

Budowa linii kolejowej do lotniska to ogromne przedsięwzięcie, o którego zaistnienie bój toczyły kolejne kadencje społeczników, samorządowców i parlamentarzystów województwa śląskiego. Samo wytyczenie przebiegu nowej linii trwało dobrych kilka lat. Dziś można już przejechać po szynach nowej linii kolejowej. Na przejazd pokazowy zaproszono dziennikarzy. Wsiedli w Miasteczku Śląskim i dojechali do stacji Pyrzowice Lotnisko.

INFRASTRUKTURA, BUDOWA DRÓG, KOLEJ, LOTNISKO, ZOBACZ KONIECZNIE

Bezprecedensowy boom inwestycyjny na kolei

Wiceprezes PKP PLK S.A. Arnold Bresch podczas prezentowania inwestycji, czyli linii kolejowej do lotniska, mówił też o bezprecedensowym czasie wielkich inwestycji na kolei.

- W ostatnich latach mamy do czynienia z wielkim boomem inwestycyjnym na kolei. Tak wielkiego zakresu inwestycji, jaki mamy od 2016 roku, nie mieliśmy jeszcze nigdy. Jest to duże wyzwanie dla naszej spółki, ale i dla całej branży budowlanej. 76 miliardów złotych to jest skala inwestycji, które realizujemy. I które w większości kończą się w 2023 roku. Realizujemy te prace z wielkim rozmachem. Należy też dodać, ze w ostatnich latach Polskie Linie Kolejowe stały się jednym z największych beneficjentów środków unii Europejskiej w skali całego kontynentu – podkreślał wiceprezes Bresch.

Po oddaniu budowanych właśnie w okolicy Katowice Airport  dróg, dojazd do samego lotniska oraz do strefy cargo będzie dużo bardziej komfortowy. Będzie także można dojechać tam koleją. Budowana jest bowiem nowa linia kolejowa do lotniska.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przebudowa układu drogowego w okolicy lotniska w Pyrzowicach...

Nowa linia kolejowa do lotniska, to nowe przystanki, wiadukty, perony i bocznice

Nowa linia kolejowa, która powstaje od 2021 roku to ogromna inwestycja warta 660 milionów złotych. Nowe tory pojawiły się od Tarnowskich Gór do Zawiercia. \W Większości linia biegnie danym śladem linii towarowej 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry. Na jej trasie powstają bezkolizyjne skrzyżowania. Wybudowano np. wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką 908. Podobny obiekt powstał także nad autostradą A1 i nad drogą wojewódzką 913 w Pyrzowicach.
Bardzo ważnym elementem inwestycji jest właśnie stacja Pyrzowice Lotnisko w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice Airport. Obecnie jest układana na peronach granitowa nawierzchnia.

- To bardzo trwały materiał i mamy nadzieję że posłuży pasażerom przez długi czas – mówi Tomasz Gasztych, dyrektor projektu związanego z rewitalizacją linii kolejowej 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie. - Ta linia umożliwia dojazd do lotniska od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia. Zamierzamy umożliwienie wykorzystania jej, nie tylko przez przewoźników pasażerskich, ale również towarowych. Naszą nową linią połączymy dwie duże towarowe stacje – Łazy i Tarnowskie Góry – mówił.

Nowa linia to aż trzy nowe przystanki kolejowe. Są nowe perony, jak w Zawierciu, porębie czy Siewierzu. W Siewierzu powstały także bocznice kolejowe dla firm Dolomity i Electrolux. Pozwoli to obsługiwać zarówno ruch pasażerski jak i towarowy.

- Kolejny przystanek to Zawiercie Kądzielów. Od tego przystanku, gdyby zaistniała potrzeba ominięcia stacji Zawiercie, będzie taka możliwość. Będzie się dało dojechać zarówno do stacji Łazy jak i Katowice. To dodatkowa alternatywa. Jest też nowy peron trzeci w samym Zawierciu. Będzie oddany do eksploatacji za kilka miesięcy. Problemem jest to, ze trzeba tam przebudować urządzenia sterowania ruchem – mówił Tomasz Gasztych.

To udogodnienie dla pasażerów, ale także dla czterech tysięcy pracowników lotniska

Z nowej inwestycji bardzo cieszą się zwłaszcza władze Portu Lotniczego „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach.

- Gdy myślimy o pociągu który dojeżdża do lotniska myślimy oczywiście głównie o pasażerach. Ale ja chciałbym też wspomnieć o pracownikach lotniska, których obecnie pracuje w porcie lotniczym około czterech tysięcy. Możliwość dojazdu do pracy ekonomicznym, ekologicznym szybkim środkiem transportu jest dla nas jako zarządzających i dla pracowników niezwykle ważna – podkreślał Norbert Henzel, wiceprezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., zarządzającego Katowice Airport.

Budowa linii umożliwiła budowę bazy przeładunkowej paliw i towarów

Prezes Henzel mówił tez o nowych możliwościach rozwoju, jakie lotnisku otworzyła budowa linii kolejowej.

- Spółka GTL w 2018 kupiła od Agencji Mienia Wojskowego teren po byłej wojskowej bazie paliw wraz ze śladem po wojskowej bocznicy kolejowej. Zdecydowaliśmy się na budowę bazy przeładunków towarów i paliw lotniczych na tym terenie. Covid nam trochę pokrzyżował plany, ale poczynając od tego roku przystępujemy do projektowania i budowy tej bazy przeładunku towarów i paliw. Z funduszy europejskich uzyskaliśmy pięćdziesięcioprocentowe dofinansowanie do tej inwestycji. Cała inwestycja szacujemy, że będzie kosztowała około 100 milionów złotych. Otrzymaliśmy z UE 50 milionów złotych. Ta baza będzie skomunikowana z nową linią kolejową poprzez specjalnie zaprojektowany rozjazd. Świetnie się to wpisuje w nasze plany. Jest to inwestycja dla nas strategiczna, ponieważ znacznie poprawia bezpieczeństwo dostarczania paliw do portu lotniczego – twierdzi Henzel.

Nowe otwarcie dla Miasteczka Śląskiego

Nie tylko władze lotniska dostrzegły szansę rozwoju dzięki budowie nowej linii kolejowej. Możliwości jakie otwierają się przed Miasteczkiem Śląskim także sa nie do przecenienia.
- Dla Miasteczka Śląskiego ta inwestycja to jest nowe otwarcie. Nasza miejscowość licząca 70 tysięcy mieszkańców, od grudnia tego roku będzie miała dwa przystanki kolejowe. Chcemy tuż obok wybudować centrum przesiadkowe z parkingiem na 150 samochodów. Centrum powstanie już w tym roku. Będzie również przebudowana stacja kolejki wąskotorowej, najstarszej w Polsce. Będzie można się przesiąść z kolejki wąskotorowej na pociąg. To ewenement w Polsce. Nigdzie nie ma takiego centrum przesiadkowego, do którego można dojechać wąskotorówką. Otrzymaliśmy na tę przebudowę dofinansowanie z Polskiego ładu w wysokości 5 mln zł – mówił Michał Skrzydło, burmistrz Miasteczka Śląskiego.

Linia nie powstałaby bez unijnych pieniędzy

O szansie jaką dla regionu stworzyła ta inwestycja i o tym, jak wiele trudu włożyli w jej realizację społecznicy, samorządowcy i parlamentarzyści mówiła posłanka Barbara Dziuk. Podkreśliła też wagę unijnych pieniędzy.

- Gdyby nie unijne programy operacyjne, działalność rządu, ministerstwa infrastruktury, nie byłoby tej nowej linii kolejowej. W jej powstanie zaangażowanych było bardzo wiele osób i instytucji, społeczników, wszystkim bardzo dziękuję – mówiła Barbara Dziuk.

Warto dodać, że z 660 milionów złotych, za które jest budowana nowa linia, 500 milionów to właśnie unijne dofinansowanie do tego projektu.
Podsumowując. W ramach inwestycji zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczy około 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań, m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice. Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Dojazd do lotniska z Zawiercia zajmie 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera