Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa nowego gmachu NOSPR w Katowicach: Jest już szkło! [ZDJĘCIA i WIDEO]

Justyna Przybytek
Arkadiusz Ławrywianiec
Las rusztowań wypełnił Wielką Salę Koncertową w nowym gmachu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Ponad nią montowane są właśnie elementy dachu. Cała jego konstrukcja będzie ważyła ponad 300 ton! ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO

Wielka Sala Koncertowa, która pomieści w sumie 1800 osób na widowni, to serce nowej siedziby NOSPR. Jest wysoka na 28 metrów. Od kilku dni na jej szycie żuraw o udźwigu 500 ton montuje potężne kratownice, tzw. dźwigary, jest ich 11, każdy z nich waży 22 tony, jest długi na 33 metry i wysoki na 3 metry. Jak na razie kratownic zamontowano sześć, montaż każdej z nich trwa około czterech godzin.

- Do kratownic podwieszony będzie sufit oraz plafon - wyjaśnia Grzegorz Strzelczyk, kierownik budowy z firmy Warbud, generalnego wykonawcy. Na stalowej konstrukcji sufitu zamontowana zostanie sklejka o grubości 35 mm barwiona w kolorze czarnym, a na niej nadbeton. Wszystko to ma ważyć 300 ton, sam plafon dodatkowe 20 ton. Między dźwigarami a sufitem będzie wolna przestrzeń, która pomieści m.in. pomosty techniczne.

ZOBACZ KONIECZNIE:
Oto nowa siedziba NOSPR w Katowicach [INFOGRAFIKA]
Katowice: Strefa kultury widziana z Altusa. Zobacz, co i gdzie budują [INFOGRAFIKA]

Sufit w Wielkiej Sali nie będzie zwykłym podwieszanym sufitem, a sufitem akustycznym. Jego specyficzna stalowa konstrukcja jest mocno pofalowana, celowo aby jak najlepiej odbijać dźwięk w kierunku poszczególnych części widowni.

Ściśle określone zadanie będzie miał także plafon, czyli obniżona część sufitu, w kształcie wycinka sfery. Będzie znajdował się bezpośrednio nad estradą i ma odbijać dźwięki emitowane z estrady, ale w kierunku muzyków. Na plafonie zamontowane zostanie także główne oświetlenie orkiestry. Powstanie on poprzez zamontowanie na stalowej ramie, podwieszonej do konstrukcji dachu, idealnie do siebie przylegających segmentów ze sklejki brzozowej.

Konstrukcja sufitu i plafonu spoczywają na razie na rusztowaniach w wielkiej Sali. Zostały wyprodukowane przez Mostostal Zabrze w jednej z zabrzańskich hal i w elementach przywożone na plac budowy do Katowic i tu dopiero składane.

Gotowe w Wielkiej Sali Koncertowej są już pofalowane ściany, trzeba je jeszcze pomalować, one także będą miały za zadanie odbijać dźwięki. Nietypowe odciski powstały przy użyciu gumowych szalunków.

Odciski szalunków, tyle że drewnianych, widzimy też na elewacji zewnętrznej strony Sali koncertowej. Jej elewacja jest z betonu architektonicznego barwionego na czarno z odciskami tysięcy drewnianych deseczek o grubości 3, 7 i 10 centymetrów.

- Ściany są już ukończone, będą jedynie czyszczone z pokrywającego je kurzu oraz ponownie impregnowane - dodaje Strzelczyk. Obok Wielkiej Sali Koncertowej jest Sala Kameralna z 284 miejscami. - Tu zakończyły się już roboty konstrukcyjne, przed nami wykończeniowe - zapowiada kierownik budowy.
Generalnie na całej budowie roboty konstrukcyjne i żelbetowe są gotowe w 99 proc. Prace instalacyjne dobiegają końca na poziomie -1, czyli w części garażowej gmachu. W sumie na budowie pracuje obecnie ok. 300 osób. Niebawem rozpocznie się, także na kondygnacji podziemnej, montaż systemów wentylacyjnych. W całości część techniczna obsługująca budynek jest oddzielona od obu sal koncertowych.

Zresztą sale oddzielone są także od siebie i od budynku pierścienia, czyli gmachu NOSPR, który widzimy z zewnątrz. Budynek pierścienia, jak lalka matrioszka okala dwie sale koncertowe oraz atrium. To celowy zabieg. Gmach NOSPR został w całości zaprojektowany pod kątem akustyki: tak aby odpowiednio rozchodziły się w nim dźwięki i tak, aby żadne hałasy nie przedostawały się do sal koncertowych z zewnątrz. Stąd specyficzny kształt ścian, sufitów, ale nie tylko to. W tym gmachu rozmyślnie pod kątem jego funkcji zaprojektowano każdy szczegół, tym np. balustrady w Wielkiej Sali, które oddzielają sektory na widowni, muszą zostać postawione pod odpowiednim kątem nachylenia, aby odbijały dźwięki. Z kolei estrada w Sali ma być pudłem rezonansowym, dlatego zostanie zbudowana z cedru alaskańskiego opartego na żelbetowej skrzyni.

Wielka Sala Koncertowa to budowla umieszczona w budynku pierścienia. Sala Kameralna to zaś pudło w pudle, czyli budynek w nieco większej budowli. W ten sam sposób, co kameralną, zaprojektowano także pomieszczenia dla muzyków w budynku pierścienia. - Będą 44 takie pudełka, skonstruowane tak, że muzycy będą mogli w nich robić próby i żadne dźwięki nie wydostaną się na zewnątrz, ani żadne nie przedostaną do wnętrza - mówi Strzelczyk

Jeśli oglądamy gmach NOSPR z al. Roździeńskiego widzimy właśnie budynek pierścienia. Jego konstrukcja jest już gotowa. Trwa szklenie fasady, szkło jest już na elewacji północnej i południowej (na dłuższych ścianach) oraz częściowo od strony zachodniej. Fasada budynku jest na przemian pokryta szkłem i betonem. Beton będzie zaś pokrywała cegła klinkierowa. - Prace murarskie ruszą w kwietniu i potrwają pięć miesiące. Na budynku zostanie położonych ok 410 tys. sztuk cegły - zapowiada Strzelczyk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo