Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Pszczyny zakończy się w grudniu

Karol Świerkot
Mapka obwodnicy Pszczyny
Mapka obwodnicy Pszczyny Dziennik Zachodni
Poślizg na budowie obwodnicy Pszczyny będzie mniejszy niż zakładano, pojedziemy nią na święta. Powodem opóźnienia były błędy projektanta w obliczeniach. Część węzła trzeba było rozebrać.

Wybieracie się na święta w Beskidy? Mamy dobre wieści. Jeszcze w tym roku zakończy się budowa północnej obwodnicy Pszczyny. A to oznacza, że krajową "jedynką" w tym miejscu przejedziemy już bez przeszkód.

Droga zostanie otwarta bowiem na całej szerokości (obecnie ruch odbywa się tylko jednym pasem w obu kierunkach). Powody do radości mają jednak przede wszystkim kierowcy jadący z serca aglomeracji i Bielska-Białej w stronę Rybnika. Bo gotowa obwodnica oznacza koniec przebijania się przez Pszczynę. Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich, na budowie pozostały już tylko prace kosmetyczne i wszystkie uda się zakończyć przed końcem roku.

Nie oznacza to jednak, że inwestycja nie będzie miała opóźnienia, bo cała obwodnica miała być przecież gotowa już na koniec listopada, a węzeł z DK1 jeszcze w październiku.

- Na koniec listopada ukończona zostanie zgodnie z planem tylko drogowa część obwodnicy, węzeł ma być gotowy na koniec grudnia - mówi Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. - Na przyszły rok planujemy tylko takie prace, jak odbudowanie ulicy Katowickiej - dodaje rzecznik ZDW.

Tymczasem na koniec 2012 roku zakładano, że budowa obwodnicy może się opóźnić nawet o pół roku.

- Na szczęście udało nam się nadrobić cztery miesiące i cała droga wraz z węzłem na 90 proc. będzie w grudniu gotowa - zapewnia Pacer.

Skąd w ogóle poślizg? Na tle przestojów w przebudowie "jedynki" w sąsiednich Tychach, tempo prac w Pszczynie od początku budowy (w kwietniu 2012) było imponujące. Problemy zaczęły się pod koniec 2012 roku. Okazało się, że firma Egis Poland - projektująca pszczyń-ską obwodnicę - popełniła błędy w obliczeniach i niektóre elementy wiaduktu zostały źle zaprojektowane. Błędy dotyczyły nośności wiaduktu.

- Parametry estakad, łącznic i podpór zostały obliczone na zbyt małe obciążenia - tłumaczył wówczas rzecznik ZDW.

Konieczne było wzmocnienie całej estakady, a także rozebranie i wybudowanie na nowo dwóch podpór wiaduktu. Do tego pojawiły się problemy z wyłonieniem wykonawcy naprawy. Prace ruszyły z kopyta dopiero w lipcu po pięciu turach rozmów między ZDW a wykonawcą, firmą Mota Engil.



*Ślązak Roku 2013 już wybrany! Poznajcie zwycięzców DUŻO ZDJĘĆ
*Koniec dramatu 32-letniej Małgosi Komorowskiej z Jastrzębia. Odzyska zdrowie?
*Niesamowity rekord prędkości Pendolino w Polsce 291 km/h ZDJĘCIA + WIDEO
*Wojak Boxing Night RELACJA+ZDJĘCIA Jonak i Kołodziej zwyciężają!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!