Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby jest w toku
Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby to inwestycja planowana i wyczekiwana od ponad 20 lat. Obecnie jest w toku. Na placu budowy sporo się dzieje, powstają przyczółki wiaduktów, podbudowa drogi. W niektórych fragmentach prace ziemne dopiero się zaczynają. Obwodnica Zawiercia i Poręby liczy w sumie 24 kilometry długości, jednak na razie powstaje tylko pierwszy jej odcinek, liczący niecałe 17 kilometrów.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- Beskidzka ekspresówka nabiera kształtów. Powstają estakady i tunele. Sami zobaczcie
- Budowa S1 Mysłowice - Bieruń. Wykonawca ostatniego odcinka trasy został już wybrany
- Wolisz szybko? Jedź autostradą A1. Chcesz zatankować i coś zjeść - wybierz gierkówkę
- Płatne autostrady i ekspresówki od 2023 roku? Ministerstwo odpowiada
- Budowa S1 znowu później: Polaqua odwołała się od wyboru GDDKiA
- Będzie drożej za przejazd A4 między Katowicami i Krakowem. Co na to GDDKiA?
Unijne dofinansowanie, ale tylko na pierwszą fazę. Co to znaczy?
Dofinansowanie do tej inwestycji z projektów unijnych wyniosło, jak podała ostatnio Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – nieco ponad 215 mln złotych. To pieniądze pochodzące z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jak podaje GDDKiA koszt całej inwestycji to 263 mln złotych. Więc byłoby to ponad 80 procent całości. Jednak patrząc na to całościowo - budowa pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (DK 78) została wyceniona na ponad 414 mln zł. Skąd więc kwota 263 mln złotych, skoro inwestycja jest warta o wiele więcej? Zapytaliśmy o to u źródła, czyli Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
TE FOTORADARY W ŚLĄSKIEM ROBIĄ NAJWIĘCEJ ZDJĘĆ
- Projekt budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK 78 jest projektem fazowanym. Zawarta umowa o dofinansowanie nie obejmuje wszystkich kosztów inwestycji, a jedynie koszty pierwszej fazy, które wynoszą - całkowity koszt projektu 263 mln, dofinansowanie UE 215 mln. Przedmiotowa inwestycja jest tzw. projektem fazowanym – więc finansowanie następuje w dwóch fazach. Nakłady inwestycyjne od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2023 r. objęte są finansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Natomiast nakłady na inwestycje od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2029 r. planowane są w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Projekt jest realizowany jako jedno zamierzenie funkcjonalne, niezależnie od ram finansowych poszczególnych programów operacyjnych – wyjaśnia Małgorzata Wujek z biura komunikacji CUPT.
Kiedy obwodnica Zawiercia i Poręby będzie gotowa?
Początkowo termin zakończenia tej inwestycji planowano na kwiecień 2023 roku, jednak już wiadomo, że inwestycja przesunie się o około rok. Powodem opóźnienia było wyjątkowo długie oczekiwanie na wydanie pozwolenia na budowę. Inwestycja przebiega w formule „projektuj i buduj” więc za projekt i budowę jest odpowiedzialny wykonawca. Po wykonaniu dokumentacji projektowej i złożeniu wniosku o pozwolenie na budowę, wykonawca uzyskał je dopiero po około półtora roku. W specyfikacji przetargowej ujęto, że sama budowa ma się zakończyć w ciągu dwóch lat. Łatwo policzyć, kiedy się zakończy, biorąc pod uwagę, że pozwolenie uzyskano w marcu tego roku.
Firma Mirbud nie kryła, że przedłużające się procedury, związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę wpłyną nie tylko na czas jej realizacji, ale także na jej koszt.
- Nikt nie byłby w stanie wybudować drogi w tak krótkim czasie, jaki nam pozostał obecnie, po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Potwierdzam, że już od jakiegoś czasu składamy roszczenia terminowe i finansowe związane z wykonaniem tej inwestycji – mówił nam w marcu 2022 roku Paweł Bruger z Mirbudu.
Pozostałe obwodnice na razie są w fazie projektowej
Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby jest bardzo ważną inwestycją. Dzięki niej tranzyt ominie te miasta, a i mieszkańcy będą mogli szybciej dojechać do innych ważnych dróg jak trasa DK 86, autostrada A1 czy droga ekspresowa S1. Obwodnica połączy się z istniejącą już obwodnicą Siewierza.
Drugi odcinek dwupasmowej obwodnicy według planów ma być realizowany od 2023 roku. Na razie powstaje dokumentacja projektowa nieco ponad siedmiokilometrowego odcinka od węzła Kromołów do ronda w Żerkowicach. Wykonuje ją firma Multiconsult Polska.
Cała ponad 24-kilometrowa obwodnica Poręby i Zawiercia będzie dwupasmówką. Planowane są także dalsze jej części, czyli obwodnica Kroczyc i Pradeł, Szczekocin i Goleniów. Będą to jednak drogi jednojezdniowe, gdzie kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu plus spore pobocze. Realizacja tych obwodnic także jest przewidywana na lata 2023 -2025, W 2020 roku GDDKiA podpisała umowy z firmami Gramar i Mosty Katowice na wykonanie dokumentacji projektowych tych inwestycji.
Nie przeocz
- Psiaki na wesoło. Oto NAJLEPSZE MEMY o psach. Zobaczcie koniecznie!
- Sosnowiec. Internet nie zapomina... 30 najlepszych memów o Sosnowcu. Zobaczcie!
- Sky Bridge 721. Najdłuższy most wiszący na świecie zaledwie 3 godziny drogi z Katowic
- Pielgrzymka kobiet i dziewcząt do Piekar Śląskich. Przybyły tłumy [ZDJĘCIA]
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?