Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby: Koniec wycinki, trwa budowa wiaduktów. Jest też wniosek o pozwolenie na budowę II odcinka obwodnicy

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby. Stan na październik 2022. Na zdjęciach widać już części niektórych wiaduktów i kształt węzła KromołówZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby. Stan na październik 2022. Na zdjęciach widać już części niektórych wiaduktów i kształt węzła KromołówZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby postępuje. Powstaje właśnie pierwsza część tej ważnej drogi. Od września, po ukończeniu wycinek przez Lasy Państwowe wykonawca dysponuje już całym placem budowy. Tymczasem w październiku do wojewody trafił wniosek o wydanie pozwolenia na budowę drugiej części tej trasy. Chodzi o odcinek Kromołów Żerkowice.

Od września wykonawca ma już cały plac budowy

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia jest w toku. Mało kto jednak wie, że wykonawca, czyli konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia, dopiero od września ma do swojej dyspozycji cały plac budowy. Wcześniej na części odbywały się jeszcze wycinki prowadzone przez Lasy Państwowe. Przypomnijmy, że prace rozpoczęły się pod koniec marca tego roku.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Dotychczas na terenie budowy prowadzone były głównie prace związane z wycinkami drzew na terenach Lasów Państwowych, prowadzone przez Lasy. Z początkiem września otrzymaliśmy dostęp do całości placu budowy – potwierdza Paweł Bruger, rzecznik Mirbudu.

Teren po którym będzie biegła nowa dwupasmówka porastały lasy. Ich właścicielami były zarówno osoby prywatne, jak i Lasy Państwowe. W pierwszym przypadku to wykonawca kierował i przeprowadzał wycinki. Jednak na działkach należących do Lasów Państwowych wycinkę prowadziły właśnie Lasy. Dopiero po jej wykonaniu, wykonawca mógł zacząć prace na tej części placu budowy.

Koniec wycinki, ruszyła budowa obiektów inżynierskich

Obecnie trwają więc jeszcze w niektórych miejscach prace związane z karczowaniem pni na terenach lasów prywatnych i państwowych. Budowlańcy odhumusowują teren, czyli ściągają wierzchnią warstwę ziemi. Budowane są wykopy i nasypy.
W niektórych miejscach powstały już warstwy konstrukcyjne pod obiekty takie jak wiadukty czy mosty. Charakterystyczne „kolumny” które będą częścią jednego z wiaduktów, widzą już na przykład kierowcy wjeżdżający do Poręby od strony obwodnicy Siewierza. Roboty mostowe prowadzone są już w sumie na siedmiu obiektach.

- Prowadzimy także roboty związane z budową przepustów ekologicznych. Trwają roboty branżowe polegające na usuwaniu kolizji z infrastrukturą podziemną i naziemną, jak również budową nowej infrastruktury technicznej – powiedział nam Paweł Bruger.

Data zakończenia tej części obwodnicy nie jest jeszcze pewna, bo ze względu na bardzo długie oczekiwanie wykonawcy na uzyskanie pozwolenia na budowę, firma złożyła roszczenie terminowe.

- Termin umowny zakończenia tej inwestycji przypada na kwiecień 2023 r. Ze względu na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID, wykonawca złożył roszczenie terminowe, które jest rozpatrywane – informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Jest wniosek o pozwolenie na budowę drugiej części obwodnicy Zawiercia

Jednocześnie niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o tym, że do wojewody śląskiego wpłynął wniosek o wydanie pozwolenia na budowę dla drugiej części obwodnicy Zawiercia. Chodzi o nieco ponad 7-kilometrowy odcinek drogi od węzła Kromołów do ronda w Żerkowicach.

- W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany. W listopadzie zostało przeprowadzane posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych odbyło się w kwietniu 2022 r. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło 27 września 2022 r. Realizację zadania zaplanowaliśmy w formule tradycyjnej w latach 2023-2025. Inwestycja przewidziana jest w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych – informuje GDDKiA.

Inwestycja ma powstać w 2025 roku. Będzie to także dwupasmówka, podobnie jak pierwsza część obwodnicy Poręby i Zawiercia. Jednojezdniowe będą natomiast planowane w następnej kolejności obwodnice Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów. Wszystkie te obwodnice będą częścią drogi krajowej nr 78, która obecnie biegnie przez środek wszystkich tych miejscowości.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera