Budowa obwodnicy Żywca: Grupa mieszkańców miasta zapowiada protesty!

Łukasz Gardas
Mieszkańcy chcą, by wybudowano im chodnik od ronda, aż do samej góry. To rozwiązałoby problem pieszych
Mieszkańcy chcą, by wybudowano im chodnik od ronda, aż do samej góry. To rozwiązałoby problem pieszych Łukasz Gardas
Mieszkańcy ulic Beskidzkiej, Na Wzgórzu oraz Krakowskiej w Żywcu są niezadowoleni z przebiegu inwestycji, która powstaje pod oknami ich domów. Chodzi o budowę obwodnicy północnej miasta w kierunku Małopolski.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

- Domagamy się przede wszystkim budowy chodnika wzdłuż przebudowywanego odcinka - podkreśla Jan Prochownik, mieszkający przy ulicy Beskidzkiej.

Pan Jan mówi, że wykonawca wybudował co prawda kawałek chodnika, ale w rozmowie z okolicznymi mieszkańcami stwierdził, że więcej już nie powstanie.

Ludzie są wściekli, szczególnie ci, którzy nie mają samochodu i zmuszeni są chodzić na piechotę. Gdy obecnie chcą się bowiem dostać się do centrum miasta do pracy, na zakupy, urzędu czy też kościoła, muszą poruszać się wąskim poboczem, a zaraz koło nich przejeżdża sznur samochodów.
- To jest bardzo niebezpieczne i tak nie może być! Szczególnie zagrożone są dzieci - dodaje Jan Prochownik, który w środę złożył pismo do burmistrza Żywca oraz przewodniczącego Rady Miejskiej, by jak najszybciej zajęli się rozwiązaniem tego problemu.

Inwestorem nie jest jednak miasto, tylko samorząd województwa śląskiego.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

- Sprawa chodnika wzdłuż ulicy Krakowskiej jest skomplikowana. Rzeczywiście w projekcie przewidziano budowę chodnika tylko do pierwszego zjazdu. Wynika to z faktu, że w takim stanie prawnym i faktycznym jaki jest teraz, budowa chodnika nie jest możliwa - przyznaje Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Przekonuje, że chodzi nie tylko szerokość pobocza, ale także o spadek terenu. Tłumaczy, że chodnik musi spełniać wiele opisanych w tym rozporządzeniu parametrów, by można go było zbudować.

- W tej sytuacji, by zachować ciągłość ruchu pieszego, wzdłuż drogi będzie wykonane pobocze, które będzie miało nawierzchnię bitumiczną i oddzielone będzie wyraźnie od nawierzchni drogi. To jedyne rozwiązanie, które w tej chwili jest możliwe do wykonania - zaznacza.

Ludzie zapowiadają protesty, jeśli inwestor nie wysłucha ich racji i nie poprawi bezpieczeństwa w tej części miasta, w której powstaje inwestycja.

Na inwestycję skarżą się też kierowcy.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

- Szczególnie w godzinach szczytu trzeba odstać tutaj swoje w długich korkach - opowiada Elżbieta Brudny z Międzybrodzia Bialskiego.

Uważają, że prowadzenie takich robót w czasie wakacji to bardzo kiepski pomysł.

- Ruch wahadłowy na przebudowywanym odcinku powoduje spore korki, przez które trzeba odczekać swoje - narzeka Bogusław Smykal, który wykonuje regularne kursy busami na trasie z Żywca do Ślemienia. Pasażerom też nie podoba się stanie w korkach na upałach.

- Taka organizacja ruchu miała być wprowadzona tylko na jakiś czas. Jednak to wszystko trwa już znacznie dłużej niż zakładano i nie widać końca zakończenia tych robót - przekonuje przewoźnik.

Co innego mówią w ZDW.

- Zmiany organizacji ruchu są przeprowadzane zgodnie z projektem zatwierdzonym przez Urząd Marszałkowski. Projekt jest ważny do 31 grudnia i przewiduje zmiany w organizacji ruchu w miarę postępu prac - twierdzi Ryszard Pacer.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

W tej chwili wykonywane są już wszystkie instalacje (kanalizacja, przełożone kable itp.). Mury oporowe też są już prawie gotowe. Realizowane są też prace ziemne, w tym cała podbudowa nowo budowanego odcinka obwodnicy. Kładziona jest teraz warstwa mrozoodporna, jedna z kolejnych warstw konstrukcyjnych drogi. Kontrakt na roboty opiewa na 16,3 mln złotych.

- Ta kwota będzie większa, bo zleciliśmy dodatkowe roboty. W tej chwili koszt robót dodatkowych opiewa na niespełna 2,9 mln złotych - podsumowuje rzecznik katowickiego ZDW.

Niebawem napiszmy o kolejnych problemach związanych z budową obwodnicy północnej Żywca, które zgłaszają nam mieszkańcy tej części miasta, gdzie realizowana jest inwestycja.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rav
Żywiec leży w Zachodniej Małopolsce (geograficznie i historycznie), a jedynie administracyjnie znajduje się w granicach województwa śląskiego.
p
prezessss
jak w temacie
Dodaj ogłoszenie