Budowa S1: GDDKiA zaprasza firmy do negocjacji. Chce powierzyć budowę obwodnicy Bierunia wykonawcy sąsiedniego odcinka ekspresówki

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Droga ekspresowa S1 ma połączy lotnisko w Pyrzowicach z granicą Polski w Zwardoniu. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Droga ekspresowa S1 ma połączy lotnisko w Pyrzowicach z granicą Polski w Zwardoniu. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugala-Azarko
Udostępnij:
Konsorcjum firm Porr i Mota-Engil Central Europe, budujące 15-kilometrowy odcinek S1 Oświęcim - Dankowice, dostało od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaproszenie do udziału w negocjacjach, dotyczących budowy kolejnej części tej ekspresówki. Chodzi o możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki na budowę fragmentu S1, pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. To odcinek sąsiadujący z inwestycją realizowaną przez wspomniane konsorcjum.

Negocjacje i zamówienie z wolnej ręki

GDDKiA chce powierzyć realizację krótkiego, ale bardzo istotnego odcinka S1 w drodze negocjacji firmom, które są już zaangażowane w budowę sąsiadującego z nim fragmentu S1. Mowa o konsorcjum firm Porr i Mota-Engil Central Europe. To najprostsze i jednocześnie, co ważne, najszybsze rozwiązanie patowej sytuacji, jaka nastąpiła po unieważnieniu przetargu na budowę 13-kilometrowego odcinka S1 między Mysłowicami i Oświęcimiem.

Chińczycy, choć dali jedyną, mieszczącą się budżecie GDDKIA ofertę, zostali z przetargu wykluczeni z powodów proceduralnych. Jako niezasadne uznała to Krajowa Izba Odwoławcza i potwierdził sąd. To właśnie oni prawdopodobnie zostaliby zwycięzcami przetargu. GDDKiA zdecydowała się jednak unieważnić przetarg, z uwagi na ważny interes społeczny. Ostatecznie cały odcinek S1 Mysłowice - Oświęcim został podzielony na dwie części. Do 2023 roku powstanie tylko łącznica z węzłem i trzykilometrowa obwodnica Bierunia.

Właśnie obwodnicy Bierunia mają dotyczyć negocjacje zapowiedziane przez GDDKiA.

Zdjęcia z placu budowy beskidzkiej drogi ekspresowej S1 wykonane w marcu tego roku. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa trasy S1 w Beskidach: Trwa umacnianie skarpy przed bu...

Umowa w II kwartale 2021 roku

Jak twierdzą przedstawiciele GDDKiA, sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w II kwartale br.

Negocjacje dotyczą zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości około 2,9 km, kolejnego odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości około 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) - o długości około 2 km. Negocjacje obejmują też budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. To umożliwi skomunikowanie nowej drogi S1 poprzez węzeł Bieruń z drogą DK44.

Dlaczego podzielono 13-km odcinek na dwie części? Według GDDKiA, gdyby tego nie uczyniono, odcinek Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków. Skutki nie byłyby optymistyczne.

- Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras, spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim pieszych na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły) zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi – argumentowała wówczas GDDKiA.

Krajobraz przy dąbrowskim odcinku dwupasmowej "jedynki" bardzo się zmienił po wycince.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Dąbrowa Górnicza. Wycięto 1,2 ha lasu pod budowę drogi ekspresowej S1

Dlatego też przetarg unieważniono, a potem odcinek, którego dotyczył, podzielono na dwa odrębne zadania. Jedno z nich miałoby zostać powierzone wykonawcy po pozytywnym zakończeniu negocjacji, a na drugą część w ciągu najbliższych tygodni ma zostać ogłoszone standardowe postępowanie przetargowe.

Prawie cała droga ekspresowa S1 w budowie

Przypomnijmy. Na odcinek środkowy pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami oraz odcinek południowy pomiędzy Dankowicami, a Bielsko-Białą umowy zostały już podpisane w 2020 roku z przewidywanym terminami zakończenia realizacji odpowiednio 14 sierpnia oraz 3 listopada 2023 r.

Prace budowlane trwają właściwie na całym odcinku drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim i częściowo małopolskim. Prawdopodobnie jeszcze przed majówką zostanie oddany kierowcom 9-km odcinek S1 między Pyrzowicami i Podwarpiem, na którym trwa jeszcze budowa drugiej jezdni. Rozpoczęły się także prace związane z przebudową dalszej części drogi od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (około 7 km). Trasa ma zostać tu przebudowana do standardów drogi ekspresowej, znikną jednopoziomowe skrzyżowania, droga będzie miała większą nośność, przystosowaną do ciężkiego transportu.

Nie przeocz

Także następne odcinki w Sosnowcu mają zostać przebudowane i zmodernizowane. Na przebudowę około pięciokilometrowej części S1 w Sosnowcu ministerstwo infrastruktury zgodziło się w marcu tego roku. GDDKiA przygotowuje się tu do ogłoszenia przetargu na projekt tego odcinka.

S1 po zupełnie nowym śladzie będzie budowana od Mysłowic (węzeł Kosztowy) do Bielsko-Białej (węzeł Suchy Potok). Dwa z trzech odcinków tej części S1 już są w fazie projektu. A wykonawca odcinka II Oświęcim Dankowice złożył już wniosek o wydanie pozwolenia na budowę.

Trwa także budowa jednego z najdroższych odcinków drogi ekspresowej w Polsce, czyli tzw. obejścia Węgierskiej Górki. To ponad osiem kilometrów dwupasmówki biegnącej po trudnym, górskim terenie. Trasa pobiegnie tu estakadami i dwoma tunelami. Ma być gotowa w 2023 roku.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł630,00 zł-50%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie