Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S1. Kolejne przetargi przesunięte. Obejście Węgierskiej Górki i budowa drugiego pasa od Podwarpia będą później

Anna Dziedzic
Obejście Węgierskiej Górki jest niezwykle potrzebne dla usprawnienia ruchu
Obejście Węgierskiej Górki jest niezwykle potrzebne dla usprawnienia ruchu
Dwa przetargi dotyczące budowy drogi ekspresowej S1 zostały przesunięte. Pierwszy to budowa drugiej jezdni na drodze ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Początkowo otwarcie ofert zaplanowano na 10 kwietnia. Termin przesunięto na 20 kwietnia. W przypadku przetargu na budowę tzw. obejścia Węgierskiej Górki otwarcie ofert miało nastąpić 21 marca, zostało przesunięte na 21 maja. Przyczyną wydłużenia procedury przetargowej w obu przypadkach jest spora liczba pytań inwestorów oraz odwołania złożone przez jedną z firm, biorących udział w procedurze przetargowej. Odwołania uwzględniono.

Wymienione przetargi dotyczą bardzo ważnych inwestycji, związanych z trasą S1. Obejście Węgierskiej Górki, to około 8,5 kilometrowy odcinek, ale biegnący w trudnym, górzystym terenie, wymagający budowy dwóch tuneli (o długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń).

Rozpoczęcie prac budowlanych planowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. W ramach inwestycji mają powstać estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe. Z uwagi na górski charakter trasy, będzie ona przebiegała w znaczącej części właśnie na wymienionych obiektach inżynierskich. Taka specyfika budowy jest dużo droższa od budowy drogi, biegnącej po prostym terenie. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy gotowe już odcinki: Żywiec - Przybędza z odcinkiem Milówka - Szare. Budowa obejścia Węgierskiej Górki ma zapewnione dofinansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Całkowity koszt inwestycjiwyniesie ponad 1,5 mld zł.

Budowa autostrady A1 od Częstochowy do Pyrzowic. Najnowsze Z...

Finansowanie od dawna ma już zapewniona druga inwestycja – budowa drugiej jezdni na trasie S1 od Podwarpia do Pyrzowic. I tu przetarg będzie rozstrzygnięty później.
- Termin składania i otwarcia ofert, w przetargu na budowę drugiej jezdni S1, na odcinku Podwarpie Pyrzowice, został wyznaczony na 20 kwietnia br. Harmonogram inwestycji zakłada podpisanie umowy na roboty na początku 2019 r. Zakończenie robót w 2022 r. – informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA.

Firmy nie są zainteresowane budową drugiego pasa na S1

W tym przypadku także wpłynęło sporo pytań oraz także odwołanie złożyła firma Strabag. O co chodziło firmie?
Generalnie sprawa dotyczyła zapisania w dokumentacji przetargowej i umowach możliwości, dla firm wykonujących inwestycje, o ubieganie się przed sądem o waloryzację cen w przypadku wystąpienia niekorzystnej sytuacji rynkowej.

-Myślę, że rynek zmienia się na tyle trwale z rynku zamawiającego na rynek wykonawcy, pracownika i podwykonawcy, że wszystkie strony będą musiały przemyśleć swoje role w procesie budowlanym i ryzyka z tym związane. Musimy doprowadzić do tego, aby długoterminowa realizacja dużych kontraktów również w kolejnej perspektywie unijnej z udziałem innych źródeł finansowania była możliwa - po pierwsze, że będą na to środki, ale i firmy które takie projekty będą w stanie realizować – uważa Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag sp. z o.o.

Odwołanie firmy zostało uwzględnione.
- Potwierdzam, odwołanie zostało uwzględnione i te zapisy zostały już włączone do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w tych przetargach – mówi Marek Prusak.
Budowa dwugiej jezdni na S1 to bardzo ważna inwestycja, bo też chodzi o strategiczną drogę z aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej do lotniska w Pyrzowicach. To bardzo kolizyjna trasa, bo droga ekspresowa zwęża sięw pewnym momencie z dwóch pasów w każdym kierunku do jednego. Droga ma być przebudowana na odcinku około 9 km. To już drugi przetarg na tę inwestycję. Pierwszy, po dwuletnich procedurach i wyłonieniu najlepszej ofety, został unieważniony, bo zwycięskie konsorcjum firm odmówiło podpisania umowy. Powodem były przedłużające się procedury i zmaina sytuacji na rynku pracy oraz materiałów budowlanych. Pozostałe firmy, które brały udział w przetargu także nie były zainteresowane przejęciem kontraktu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo