Wymienione przetargi dotyczą bardzo ważnych inwestycji, związanych z trasą S1. Obejście Węgierskiej Górki, to około 8,5 kilometrowy odcinek, ale biegnący w trudnym, górzystym terenie, wymagający budowy dwóch tuneli (o długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń).
Rozpoczęcie prac budowlanych planowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. W ramach inwestycji mają powstać estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe. Z uwagi na górski charakter trasy, będzie ona przebiegała w znaczącej części właśnie na wymienionych obiektach inżynierskich. Taka specyfika budowy jest dużo droższa od budowy drogi, biegnącej po prostym terenie. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy gotowe już odcinki: Żywiec - Przybędza z odcinkiem Milówka - Szare. Budowa obejścia Węgierskiej Górki ma zapewnione dofinansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Całkowity koszt inwestycjiwyniesie ponad 1,5 mld zł.
Finansowanie od dawna ma już zapewniona druga inwestycja – budowa drugiej jezdni na trasie S1 od Podwarpia do Pyrzowic. I tu przetarg będzie rozstrzygnięty później.
- Termin składania i otwarcia ofert, w przetargu na budowę drugiej jezdni S1, na odcinku Podwarpie Pyrzowice, został wyznaczony na 20 kwietnia br. Harmonogram inwestycji zakłada podpisanie umowy na roboty na początku 2019 r. Zakończenie robót w 2022 r. – informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA.
Firmy nie są zainteresowane budową drugiego pasa na S1
W tym przypadku także wpłynęło sporo pytań oraz także odwołanie złożyła firma Strabag. O co chodziło firmie?
Generalnie sprawa dotyczyła zapisania w dokumentacji przetargowej i umowach możliwości, dla firm wykonujących inwestycje, o ubieganie się przed sądem o waloryzację cen w przypadku wystąpienia niekorzystnej sytuacji rynkowej.
-Myślę, że rynek zmienia się na tyle trwale z rynku zamawiającego na rynek wykonawcy, pracownika i podwykonawcy, że wszystkie strony będą musiały przemyśleć swoje role w procesie budowlanym i ryzyka z tym związane. Musimy doprowadzić do tego, aby długoterminowa realizacja dużych kontraktów również w kolejnej perspektywie unijnej z udziałem innych źródeł finansowania była możliwa - po pierwsze, że będą na to środki, ale i firmy które takie projekty będą w stanie realizować – uważa Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag sp. z o.o.
Odwołanie firmy zostało uwzględnione.
- Potwierdzam, odwołanie zostało uwzględnione i te zapisy zostały już włączone do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w tych przetargach – mówi Marek Prusak.
Budowa dwugiej jezdni na S1 to bardzo ważna inwestycja, bo też chodzi o strategiczną drogę z aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej do lotniska w Pyrzowicach. To bardzo kolizyjna trasa, bo droga ekspresowa zwęża sięw pewnym momencie z dwóch pasów w każdym kierunku do jednego. Droga ma być przebudowana na odcinku około 9 km. To już drugi przetarg na tę inwestycję. Pierwszy, po dwuletnich procedurach i wyłonieniu najlepszej ofety, został unieważniony, bo zwycięskie konsorcjum firm odmówiło podpisania umowy. Powodem były przedłużające się procedury i zmaina sytuacji na rynku pracy oraz materiałów budowlanych. Pozostałe firmy, które brały udział w przetargu także nie były zainteresowane przejęciem kontraktu.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Muzycy z Wiednia zagrali dla pacjentów z Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?