Budowa S1: Krajówka od Dąbrowy Górniczej do Podwarpia, zmieni się w ekspresowkę. Wojewoda wydał ważną decyzję w tej sprawie

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na poszatkowanej takimi skrzyżowaniami DK1 pojawią się nowe węzły, wiadukty i bezkolizyjne skrzyżowania dwupoziomowe
Na poszatkowanej takimi skrzyżowaniami DK1 pojawią się nowe węzły, wiadukty i bezkolizyjne skrzyżowania dwupoziomowe Googlemaps
Wojewoda śląski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla przebudowy drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej od Dąbrowy Górniczej do Podwarpia. To już ostatni krok, przed rozpoczęciem tej inwestycji, bo GDDKiA wybiera właśnie wykonawcę.

To najważniejsza decyzja, bez której inwestycja nie ruszy

Choć ostatecznie nie wyłoniono jeszcze oficjalnie wykonawcy przebudowy DK 1, wojewoda wydał zezwolenie na realizację inwestycji. To bardzo ważna decyzja, bez której nie da się rozpocząć żadnej inwestycji drogowej. Chodzi o przebudowę drogi krajowej nr 1 od Dąbrowy Górniczej do Podwarpia. Po przebudowie będzie to już droga ekspresowa S1. Zostanie przebudowana tak, by spełniała wszystkie parametry takiego typu drogi.

Droga przejdzie tu metamorfozę, będą nowe węzły i wiadukty

Na prawie siedmiokilometrowym odcinku obecnej drogi krajowej nr 1, między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem sporo się zmieni. Najważniejszą zmianą będzie wzmocnienie nośności drogi, do parametrów obowiązujących obecnie na nowo budowanych odcinkach dróg ekspresowych. Po przebudowie droga bez problemu wytrzyma nacisk 115 kN/oś.

To nie wszystko, bo droga ekspresowa ma być drogą bezkolizyjną, pozwalającą przemieszczać się po niej szybko i bezpiecznie. By tak się stało z DK 1, muszą stamtąd zniknąć jednopoziomowe, kolizyjne skrzyżowania. Przyszły wykonawca wybuduje tu nowy węzeł Ząbkowice oraz przebuduje istniejący węzeł Pogoria. Do tego, w ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto powstaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Styczniowe zdjęcia postępów prac na drodze ekspresowej S1 między Podwarpiem a węzłem Pyrzowice. Trwa tam budowa drugiej jezdni ekspresówki. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Zniknie "droga śmierci". Trwa budowa dwupasmowej ekspresówki...

GDDKiA wybiera wykonawcę

Przypomnijmy przetarg na wyłonienie wykonawcy ogłoszono w grudniu 2019 roku. W połowie marca otwarto oferty od dziesięciu zainteresowanych firm i konsorcjów.

- Obecnie trwa badanie i ocena dokumentów złożonych przez wykonawcę, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia. Przewidywany wybór oferty ma nastąpić na przełomie maja i czerwca tego roku – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

W przetargu najniższą cenę (274 835 307,25 zł) zaproponowało konsorcjum firm BITUM (lider), NOWAK-MOSTY, OLS, HUCZ oraz P.U.H DOMAX (partnerzy). Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji.

Wyłoniony w przetargu wykonawca zrealizuje zadanie w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że zaprojektuje i przebuduje istniejący odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej oraz uzyska wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy. Umowę z wykonawcą planujemy podpisać w połowie 2020 roku

Krajowa DK1 będzie ekspresową S1

Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
Tymczasem spore zaawansowanie ma już kolejny przebudowywany odcinek S1 od Podwarpia, do Pyrzowic. Trwa tam budowa drugiej jezdni. W toku jest także budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Niebawem zakończą się wszystkie trzy postępowania przetargowe na budowę S1 od Mysłowic do Bielska-Białej. Zakończenie tych inwestycji sprawi, że trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie