Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej. Do końca zostało około 40 proc. prac. W czerwcu gotowe będą dwa kolejne wiadukty

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/GDDKiA
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej nabiera kształtów. Z każdym tygodniem coraz więcej fragmentów dróg pokrytych zostaje asfaltem, powstają nowe ronda i obiekty inżynierskie. Jak się właśnie dowiedzieliśmy w Budimeksie – odpowiedzialnym za całą inwestycję – zaawansowanie prac przekroczyło 60 procent.

S1 w Dąbrowie Górniczej: co już udało się zrobić?

Obecnie Budimex na prawie 7-kilometrowym odcinku w rejonie dzielnic Ząbkowice, Antoniów i Ujejsce w pełnym zakresie zrealizował prace związane z przebudową sieci gazowej, kanalizacji ‎sanitarnej, sieci elektrycznej WN i SN, budowy kładek dla pieszych. Kładki gotowe są w ciągu ‎ulicy Karsów i Kusocińskiego, a wiadukty drogowe w ciągu dróg porzecznych, takich jak ul. Ujejska, Konstytucji i ‎węzeł Ząbkowice.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Zrealizowano i udostępniono do ruchu po warstwie wiążącej 86 procent jezdni zachodniej ‎przyszłej drogi S1. Aktualnie w toku są prace związane z budową jezdni wschodniej drogi S1 oraz ‎kontynuujemy prace związane z budową kanalizacji deszczowej, przebudową sieci wodociągowej, ‎budową oświetlenia i ekranów akustycznych. Trwa budowa łącznic na ‎nowo powstałym węźle Ząbkowice oraz istniejącym węźle Pogoria. Realizowanych jest pięć ostatnich ‎obiektów inżynierskich w ciągu nowej trasy S1 po stronie jezdni wschodniej – informuje Diana Zyglewska, specjalista ds. public relations w Budimeksie.

S1 w Dąbrowie Górniczej: w czerwcu mają być gotowe dwa wiadukty

Aktualnie przejezdna jest w większości jezdnia zachodnia przyszłej drogi S1. Kierowcy mogą też jechać ‎nową drogą, łączącą ulicę Konstytucji z ulicą Kusocińskiego. Piesi korzystają z dwóch kładek nad jezdnią.

- W najbliższym czasie, w okresie do lipca 2023, planujemy udostępnienie całości ‎jezdni zachodniej przyszłej drogi S1 i realizację prac w pełnym zakresie na jezdni wschodniej. Pod koniec ‎czerwca planujemy uruchomienie dwóch wiaduktów drogowych w ciągu ulic Ujejskiej i Konstytucji. W ‎zakresie obsługi ruchu lokalnego w gminie Siewierz planowane jest udostępnienie dróg łączących ulice ‎Podskale z ulicą Karsów – mówi Diana Zyglewska.

Dodatkowo w lipcu planowane jest połączenie po stronie wschodniej drogi S1, ‎ulic Ujejskiej, Krynicznej i węzła Ząbkowice droga łącznikową, umożliwiając lokalny ruch ‎bez konieczności wjazdu na drogę główną.‎

- W najbliższych czterech tygodniach nie planowane są zmiany organizacji ruchu – dodaje Diana Zyglewska.

S1 w Dąbrowie Górniczej: do finału coraz bliżej. Co jeszcze trzeba wybudować?

Budimex, wykonujący inwestycję na zlecenie GDDKiA, intensyfikuje realizację prac w zakresie jezdni wschodniej przyszłej drogi S1, aby w ‎maksymalnym stopniu udrożnić przejazd przebudowywanym odcinkiem. Jednocześnie prowadzone są ‎prace na drogach poprzecznych, tak aby lokalny ruch odbywał się już w docelowym kształcie, ‎umożliwiając bezkolizyjne przejazd nad projektowaną droga ekspresową.

- Kontynuowane są prace ‎związane z przebudową infrastruktury podziemnej wykonanej w 70 proc. Rozpoczęto realizację pięciu ‎ostatnich obiektów inżynierskich w ciągu drogi S1. To dwa obiekty mostowe oraz trzy przejścia dla małych ‎zwierząt. Do wykonania pozostały prace związane z budową ekranów akustycznych oświetleniem i ‎urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Do realizacji pozostało około 40 proc. robót – wyjaśnia Diana Zyglewska.

S1 w Dąbrowie Górniczej: tak będzie wyglądała nowa ekspresówka

Po przebudowie dotychczasowa DK1 stanie się „ekspresówką”. Będzie można przez nią przejechać węzłem Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Wykonawca przebudowuje odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany będzie węzeł Pogoria.

W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt. Powstaną także ekrany akustyczne, ekrany przeciwolśnieniowe oraz elementy naprowadzające - płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne, zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do końca 2023 roku. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł. 

Nie przeocz

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera