To pierwsze pozwolenie na budowę na 40-km części nowej S1
To pierwszy odcinek S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą, jaki otrzymał pozwolenie na budowę. Jak zapowiadają przedstawiciele GDDKiA – niewykluczone, że na przełomie września i października zostanie wydane kolejne pozwolenie na następny odcinek S1 – od Dankowic do Bielska-Białej.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- Beskidzka ekspresówka nabiera kształtów. Powstają estakady i tunele. Sami zobaczcie
- Zakończyło się betonowanie ostatniego odcinka autostrady A1. Kiedy nim pojedziemy?
- Śląskie. Za trzy lata gierkówka ma być jak nowa. Szykuje się przetarg za przetargiem
- Śląskie: Jesienią na S86 i A4 szykuje się remontowy armagedon. Będą korki
- Wyboje na A1 znikną, ale w 2025 roku. Wcześniej zlikwidują garb na A1 pod Częstochową
- Płatne autostrady i ekspresówki od 2023 roku? Ministerstwo odpowiada
Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej czyli ZRID lub też po prostu pozwolenie na budowę 15-kilometrowego odcinka S1 między Dankowicami i Oświęcimiem wydał wojewoda śląski. To jednak inwestycja, która przebiega po terenie województw śląskiego i małopolskiego. Trwało to dość długo, bo wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony przez wykonawcę, czyli firmę Budimex, w marcu 2021 r., a dla odcinka Dankowice - Bielsko-Biała w czerwcu 2021 r.
Procedura trwała półtora roku, chodziło o ochronę ujęcia wody
Powodem tak długiego oczekiwania na decyzję były sprawy środowiskowe. A, jak informuje GDDKiA, w czasie procedury wydawania decyzji ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała. Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID.
Jak dowodzi GDDKiA, kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole, która została wyznaczona rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie już po wydaniu DŚU przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach. Potwierdzeniem prawidłowości działań GDDKiA w kwestii procedowania decyzji środowiskowej jest uzyskanie ZRID.
Aktualnie trwa procedowanie decyzji ZRID dla odcinka Dankowice - Bielsko-Biała.
- Przewidujemy, że jej wydanie może nastąpić na przełomie września i października tego roku. Również w październiku wykonawca odcinka Bieruń - Oświęcim planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Natomiast dla odcinka Mysłowice - Bieruń planowany termin złożenia wniosku o wydanie ZRID to II kwartał 2023 roku – informuje GDDKiA.
Cała droga ekspresowa S1 miała być gotowa w 2023 roku, ale nie będzie
Przypomnijmy, że odcinek S1 Dankowice - Oświęcim, jest pierwszym, z czterech jaki uzyskał pozwolenie na budowę. Mowa od około 40 -kilometrowej części nowej S1, jaka powstanie między Mysłowicami i Bielskiem Białą. Na tej części S1 będzie budowana zupełnie od nowa.
Trwa już budowa innego odcinka S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki (wykonawcą jest konsorcjum Mirbud i Kobylarnia) oraz kompleksowa przebudowa siedmiu kilometrów dawnej DK 1 między Podwarpiem i Dąbrową Górniczą w ekspresową S1. Tu wykonawcą jest Budimex.
Początkowo cała nowa S1 miała być gotowa w 2023 roku, jednak już wiadomo, że tak się nie stanie. Opóźnienie budowy obwodnicy Węgierskiej Górki wynika z problemów z drążeniem tunelu pod masywem Barania.
Jeśli chodzi o odcinek Dankowice - Oświęcim to zgodnie z harmonogramem prac, ma on być gotowy w III kwartale przyszłego roku, a drugi czyli Dankowice Bielsko-Biała - w IV kwartale przyszłego roku, co biorąc pod uwagę realny czas rozpoczęcia budowy, wydaje się mało możliwe. Zwłaszcza że, jak wiadomo, wykonawcy już złożyli roszczenia terminowe w tej sprawie.
4 lipca tego roku podpisano umowę na projekt i budowę ostatniego z odcinków, który dotąd nie miał wykonawcy – Mysłowice - Bieruń. To 10 kilometrów ekspresówki – które wybuduje Budimex. Budową około trzykilometrowego odcinka S1 Bieruń – Oświęcim zajmuje się firma Strabag.
S1 to drogowy kręgosłup województwa śląskiego
Droga ekspresowa S1 to bardzo ważna arteria w województwie śląskim. To trasa która pobiegnie od węzła Pyrzowice, gdzie krzyżuje się z autostradą A1, do granicy Polski ze Słowacją w Zwardoniu. Pierwotnie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiadał, ze cała trasa ma być gotowa w 2023 roku. Teraz ten termin przesuwa się, w przypadku niektórych odcinków, nawet do 2025 roku.
Nie przeocz
- To najbardziej nawiedzone miejsca na Śląsku. Oglądasz jedynie na własne ryzyko!
- Superjednostka w Katowicach ma już 50 lat! Wejdźcie z nami do środka. Zobaczcie
- Zobaczcie ten wrześniowy wysyp grzybów na Śląsku. Mamy zdjęcia od internautów
- Śledztwo w sprawie śmierci prof. Mariana Zembali. Jaka jest decyzja prokuratury?
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Warto przeczytać
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?