Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S11: COVID-19 opóźnił badania geologiczne na trasie planowanej ekspresówki w województwie śląskim

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 roku DK 11 przez Tarnowskie Góry przejeżdżało średnio 13 - 14 tysięcy aut. Tarnowskie Góry bardzo potrzebują obwodnicy. Będzie nią nowa ekspresowa S11. Dziś DK 11 w Śląskiem jest bardzo zatłoczonaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 roku DK 11 przez Tarnowskie Góry przejeżdżało średnio 13 - 14 tysięcy aut. Tarnowskie Góry bardzo potrzebują obwodnicy. Będzie nią nowa ekspresowa S11. Dziś DK 11 w Śląskiem jest bardzo zatłoczonaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arkadiusz Gola
Opracowanie Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowego dla ekspresowej trasy S11 w województwie śląskim nieco się opóźni. Powodem jest epidemia COVID-19, która sprawiła, że nie udało się wykonać wszystkich, założonych, badań geologicznych na planowanym przebiegu drogi. Jednak jak twierdzą przedstawiciele GDDKiA, na tym etapie nie wpływa to na harmonogram przygotowań do budowy tej ważnej ekspresówki.

S11 to bardzo ważna droga

Droga ekspresowa S11 dla województwa śląskiego będzie równie ważna jak S1. Choć w naszym województwie dużo krótsza, to sprawi, że ruch drogowy, ściśnięty obecnie na starej i już niezbyt przepustowej trasie DK 11, między Tarnowskimi Górami a granicą z województwem opolskim, wreszcie się upłynni.

Kierowcy przejeżdżający tędy na przykład w drodze na zachodnie wybrzeże, do Kołobrzegu z pewnością odczują zmiany w komforcie podróżowania nową, dwujezdniową trasą. Planuje się, że licząca w całej Polsce około 550 km trasa ekspresowa S11 pobiegnie od węzła Piekary śląskie (A1) aż do Kołobrzegu. Jak zapewniał niedawno Tomasz Żuchowski, pełniący obowiązki dyrektora GDDKiA, cała ekspresowa S11 ma być gotowa w 2029 roku.

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

61 kilometrów S11 w Śląskiem

Orientacyjna długość drogi S11 w województwie śląskim to około 61 kilometrów. Jednak to tylko szacunki, bo ostateczna długość ekspresowej S11 będzie zależała od wybranego wariantu przebiegu drogi. Na etapie tworzenia STEŚ (Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowego) projektanci starają się uwzględniać wnioski i oczekiwania gmin, przez które przebiegać ma nowa droga. W opracowaniu pojawią się różne warianty jej przebiegu, choć projektant ma wskazać, jego zdaniem, najbardziej optymalny przebieg drogi.

Ostateczna decyzja, nie zapadnie jednak na tym etapie przygotowania inwestycji, lecz prawdopodobnie dopiero na etapie uzgodnień środowiskowych. Poszczególne warianty przebiegu oceni też Komisja oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.

Tak powstawały najważniejsze drogi w Śląskiem. Budowa tunelu pod rondemZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

A4, A1, DTŚ, gierkówka w Śląskiem. Tak powstawały najważniej...

Opóźnione badania geologiczne na trasie S11

W kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała już mieć gotowe Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowe przygotowywane przez katowickie biuro projektowe Complex Projekt Sp. z o.o. Biuro Projektowo - Konsultingowe. Niestety, wszystko wskazuje na to, że dokumentacja trafi tu z opóźnieniem.

- Otrzymaliśmy wniosek od wykonawcy o przedłużenie terminu realizacji, ze względu na utrudnienia, jakie w przeprowadzeniu wszystkich koniecznych badań geologicznych, spowodowała epidemia COVID-19. Obecnie analizujemy ten wniosek – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Jak powiedział nam Marek Prusak, na tym etapie GDDKiA nie przewiduje jednak opóźnień, dotyczących założonego wcześniej harmonogramu przygotowania realizacji tej inwestycji. Niewykluczone, że brakujące badania uda się szybko uzupełnić, tak by jeszcze w tym półroczu gotowy STEŚ trafił do GDDKIA.

To będzie wygodna i bezpieczna ekspresówka

Droga ekspresowa S11 ma być drogą dwujezdniową, na której do dyspozycji kierowców ma być po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W niektórych, szczególnie obciążonych ruchem miejscach mogą się znaleźć nawet po trzy pasy ruchu. Przy trasie nie będzie jednopoziomowych, kolizyjnych skrzyżowań, zastąpią je wiadukty. Pojawią się także Miejsca Obsługi Podróżnych, ze stacjami benzynowymi i restauracjami.

Generalnie założono, że w województwie śląskim droga prawie w całości ma przebiegać po zupełnie nowym śladzie. Jednak nie można też wykluczyć, że na niewielkim odcinku nie będzie konieczności poprowadzenia jej po obecnej DK11. Wszystko ma zależeć od wariantu, jaki zostanie wybrany ostatecznie do realizacji.

Tak obecnie wygląda odcinek F autostrady A1, między węzłami Blachownia i Częstochowa Północ. Powstają tam właśnie cztery Miejsca Obsługi Podróżnych.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Na A1 powstają Miejsca Obsługi Podróżnych i ostatni wiadukt ...

Dwa odcinki S11 w Śląskiem za 3 miliardy złotych

W województwie śląskim budowę S11 podzielono na dwie części: odcinek I to obwodnica Tarnowskich Gór, a odcinek II to ciąg dalszy obwodnicy aż do granicy z województwem opolskim.

Zobacz koniecznie

Warto wiedzieć, że w marcu tego roku rozpoczęła się budowa pierwszego odcinka S11 w województwie opolskim. Jest nim obwodnica Olesna. Ma być gotowa w IV kwartale 2022 r., a za wykonanie odpowiada konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Obwodnica Olesna zaczyna się na granicy z województwem śląskim i ma 25 km długości. Ma być wygodną i bezpieczną ekspresową dwupasmówką.

Wracając jednak do województwa śląskiego i obwodnicy Tarnowskich Gór, to zakłada się, że odcinek będzie miał zupełnie nowy przebieg. Powinien rozpoczynać się pomiędzy miejscowościami: Tworóg i Lubliniec. Natomiast zakończenie odcinka przewidziano na węźle „Piekary” autostrady A1. Orientacyjna długość tego odcinka wynosi około 25 km.

Nie przeocz

Odcinek II ma się zaczynać przy granicy z województwem opolskim, w miejscu, gdzie skończy się wspomniana wcześniej, budowana już Obwodnica Olesna. Tu również, zakłada się poprowadzenie drogi po nowym śladzie. Czy to się uda, okaże się po wybraniu konkretnego wariantu przebiegu. Poznamy je w szczegółach, prawdopodobnie jeszcze w tym półroczu. Orientacyjna długość tego odcinka wynosi około 36,1 km.

Szacuje się, że S11 w województwie śląskim będzie budowana w systemie „projektuj i buduj” w latach 2023- 2026. Budowa ma kosztować w sumie około 3 miliardów złotych.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera