Budowa trasy S1. Obejście Węgierskiej Górki zainaugurowało wbicie pierwszej łopaty

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
25 czerwca 2020 roku odbyło się symboliczne wbicie pierwszej łopaty na budowie ekspresowej S1 na odcinku Przybędza - Milówka. To odcinek potocznie zwany "obejściem Węgierskiej Górki." Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
25 czerwca 2020 roku odbyło się symboliczne wbicie pierwszej łopaty na budowie ekspresowej S1 na odcinku Przybędza - Milówka. To odcinek potocznie zwany "obejściem Węgierskiej Górki." Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Udostępnij:
W czwartek, 25 czerwca na placu budowy S1 na odcinku Przybędza – Milówka – prawdziwe poruszenie. Zorganizowano uroczyste „wbicie pierwszej łopaty” na placu budowy tej drogi. Uczestniczył w nim minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Nie zabrakło też przedwyborczych akcentów na rzecz urzędującego i ubiegającego się o reelekcję prezydenta.

Wbicie łopaty na budowie S1

Na placu budowy beskidzkiej części ekspresowej S1 prace przygotowawcze trwają już od kilku tygodni. Odbywa się na przykład wycinka drzew czy ostatnie wyburzenia obiektów stojących na trasie ekspresówki. Jednak w czwartek (25 czerwca br.), na trzy dni przed wyborami prezydenckimi w Polsce zorganizowano tu symboliczne „wbicie łopaty” oznaczające rozpoczęcie budowy tego odcinka S1.

Przyjechał minister Adamczyk

Udział w tej uroczystości wziął minister infrastruktury – Andrzej Adamczyk. W swoim przemówieniu odniósł się nie tylko do kwestii dotyczących samej inwestycji. Nie zabrakło akcentów przedwyborczych.

- To w perspektywie mieszkańców Żywiecczyzny wielka uroczystość, historyczna, Czekali na to 20, 30 lat, ale ta inwestycja została wykreślona z realizacji przez naszych poprzedników w 2007 roku. Potem wiele lat żyli bez nadziei, bo poprzednikom brakowało wiary w Polskę – mówił Adamczyk.

Na odcinku E, miedzy Częstochową a granicą z województwem łódzkim rozpoczęło się układanie betonowej nawierzchni na jednej jezdni autostrady A1. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Autostrada A1 za Częstochową jest betonowana przez ogromną m...

Na trzy dni przed wyborami po prostu nie dało się uniknąć wyborczych akcentów, minister mówił m.in. o tym, jak wielki udział w tej inwestycji miała prezydentura Andrzeja Dudy.

To kluczowy odcinek śląskiej S1

Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki jest kluczowa dla całego przebiegu tej drogi ekspresowej. Jest jedną z najważniejszych inwestycji dla mieszkańców Węgierskiej Gorki czy Milówki, przez które codziennie sunie sznur ciężkich tirów, jadących do granicy w Zwardoniu.

Najtrudniejszy odcinek z dwoma tunelami

To też jeden z najtrudniejszych do wybudowania odcinków śląskiej ekspresówki. Trasa tej części S1 biegnie w górzystym terenie, inwestycja wymaga budowy aż dwóch tuneli pod górami. Jeden z nich będzie miał 800 m długości, a drugi kilometr.

Drogę ekspresową S1 w tym miejscu będzie budowało konsorcjum Mirbud i Kobylarnia oraz spółki Interbudmontaż z Ukrainy. Konsorcjum opracowało dokumentację projektowo-wykonawczą, która została przyjęta do realizacji 6 maja br. Po trwających w maju i czerwcu pracach przygotowawczych, rozpoczyna się najważniejszy etap realizacji tej inwestycji – czyli roboty budowlane.
Całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r.

Wartość umowy na zaprojektowanie i wbudowanie tego odcinka drogi wynosi 1, 37 mld zł.

Jaka będzie beskidzka ekspresówka?

8,5-kilometrowy odcinek S1 w tym miejscu będzie drogą o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Trasa będzie miała nawierzchnie asfaltową. Powstaną dwa węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).

Tak powstawały najważniejsze drogi w Śląskiem. Tym autem w 2010 roku, z kierownikiem budowy przemierzaliśmy plac budowy autostrady A1 w Piekarach Śląskich.. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Tak powstawały najważniejsze drogi województwa śląskiego: A4...

Jak informuje generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ilja Kuksa o szansach na przystąpienie Ukrainy do UE

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Minęło zaledwie ponad pół roku od podpisania umowa, a oni "juz" wbijają pierwsza łopatę... ;)) Wybory powinne być dwa razy do roku, i być może wtedy,budowa dróg by się tak nie slimaczyla !! Co z obwodnicą Chorzowa ? Co z przedłużeniem trasy N -S w Rudzie Śląskiej do węzła Bytom Miechowice ? Do roboty szanowny zarządzie GZ Metropolii !!

Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie