Budowa trasy S1 od Podwarpia do Pyrzowic ma opóźnienia. Czy powtórzy się scenariusz z A1?

Anna DziedzicZaktualizowano 
Tak obecnie wyglądają prace na S1, między Podwarpiem i Pyrzowicami GDDKiA
Kierowcy przejeżdżający zagłębiowskim odcinkiem drogi S1 od Podwarpia do Mierzęcic mogą już obserwować postępy prac hiszpańskiego konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau z Hiszpanii, które buduje drugą nitkę tej trasy. Tę samą firmę kilka tygodni temu GDDKiA usunęła z placów budowy odcinków tras ekspresowych: S7 na Mazowszu i S61 w woj. mazowieckim i podlaskim. Sprawdziliśmy jak firma wywiązuje się z umowy na placu budowy w województwie śląskim.

W przypadku inwestycji prowadzonych przez tę firmę w województwie mazowieckim i podlaskim umowa została rozwiązana z powodu opóźnień, do jakich dopuściła firma, mimo monitów GDDKiA.

Przy zagłębiowskim odcinku S1 widać co prawda koparki wywrotki. Trwa odhumusowanie terenu, przeznaczonego pod drogę oraz inne prace. Zapytaliśmy czy tempo prac jest wystarczające i odpowiada inwestorowi (GDDKiA) i czy w tym przypadku nie istnieje ryzyko, podobne jak na Mazowszu i Podlasiu.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA Z BUDOWY S1

Opóźnienia nie stanowią zagrożenia dla terminu

- Obecnie, w szczególności, prowadzone są roboty ziemne, rozbiorowe infrastruktury kolidującej z budowaną drogą, w tym miedzy innymi ekranów akustycznych, przygotowanie do zabijania ścianek szczelnych dla dwóch obiektów mostowych, budowa zabezpieczeń herpetologicznych – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach. - Prace są prowadzone z opóźnieniem w stosunku do zatwierdzonego programu robót. Zgodnie z zapewnieniem wykonawcy opóźnienia nie stanowią zagrożenia dla terminowego zakończenia kontraktu. Wykonawca został zobowiązany do nadrobienia powstałych opóźnień.

Nie przegapcie

S1: Po dwa pasy ruchu w obu kierunkach

Budowa drugiej nitki S1 od Podwarpia do Pyrzowic będzie kosztowała 121,8 mln złotych. Jest to jedna z ważniejszych drogowych inicjatyw, realizowanych w województwie śląskim.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA Z BUDOWY TRASY S1 Z DRONA

Budowa trasy S1 od Podwarpia do Pyrzowic ma opóźnienia. Czy ...

Nowa jezdnia powstanie na ponad 9-kilometrowym odcinku. Dzięki temu trasa S1 będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a obecnie od Podwarpia ma tylko jedną jezdnię, czyli po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. To powodowało często dezorientację kierowców jadących z aglomeracji w kierunku lotniska, bo tuż za Podwarpiem droga niespodziewanie zwężała się z dwóch pasów w obu kierunkach, do jednego.

Kierowcy zaczynali tam często manewr wyprzedzania, co nierzadko kończyło się tragicznymi, śmiertelnymi wypadkami. Dlatego też, do tego odcinka S1 przylgnął przydomek „droga śmierci”.

Zobaczcie koniecznie

Po ukończeniu inwestycji na odcinku od Podwarpia do Pyrzowic powstanie dwupasmowa droga, z pasami awaryjnymi. Wybudowanych zostanie sześć obiektów inżynierskich, czyli pięć wiaduktów i most oraz urządzenia ochrony środowiska. Na węźle Mierzęcice dobudowane zostaną pasy włączeń i wyłączeń, a istniejące odcinki łącznic będą dostosowane do nowej jezdni.

Przebudowany zostanie układ dróg dojazdowych, system odwodnienia drogi i kanalizacji deszczowej. Wykonawca zainstaluje bariery ochronne oraz ekrany akustyczne.

Droga ma być gotowa wiosną 2021 roku.

S1 to ważna droga w regionie

Droga S1 to bardzo ważna arteria w województwie śląskim. To chętnie wykorzystywana droga z aglomeracji do lotniska w Pyrzowicach. S1 prowadzi od węzła Pyrzowice (gdzie łączy się z autostradą A1) do granicy Polski w Zwardoniu.

Budowa autostrady A1: Odwołanie Salini oddalone. Kto wybuduj...

Zaskakująca wystawa STOP SMOG w Katowicach

TYDZIEŃ Informacyjny program Dziennika Zachodniego

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mostowiec

GDDKiA to same DEBILE są przecież Polskie firmy ale lepiej żeby pieniądze polskie wywoził OBCY KAPITAŁ TJ STRABAK SKANSKA JESTEŚCIE W DEBILAMI I KRETYNAMI TAK SAMO WAS WYDYMALI OD BLACHOWNI FIRMA SALINI

G
Gość

GDDKiA popełnia błąd za błędem i nie uczy się nic, jak jakiś debil!

Dział zamówień publicznych, to banda amatorów! Dyrekcja wydała jakiś czas temu obszerny dokument opisujący standardy, procedury, nawet wymiary na rysunkach podane zostały w tych wytycznych. I sami się do własnych wytycznych nie stosują. Jakim trzeba być matołem, by ogłaszać przetarg za miliony w trybie ZiW i liczyć, że GW zaprojektuje infrastrukturę należycie i prawidłowo, gdzie cena projektu została skalkulowana powiedzmy na 12000zł?! Tak było m.in. na jednym z odcinków A1. Jakim trzeba być ćwolem, by ważyć przetarg tylko w odniesieniu do jednego parametru. CENA?! Ile jeszcze razy GDDKiA będzie pozwalała GW rolować terminy i przymykać oko na kary umowne?! Sami rozpuścili generalnych i teraz kwik, że na każdej budowie syf kiła i mogiła, a nasza kasa i to niemała ulatuje w powietrze przesiąknięte smrodem układów, układzików. O topionych z premedytacją podwykonawcach historie zna cały świat i przeciera oczy ze zdumieniem, że Inwestor za GW wypłaca zobowiązania nie swoje i nie dochodzi roszczeń, albo robi to nieskutecznie!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3