Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Buspasy w Sosnowcu zbudują na torowisku

Tomasz Szymczyk
Buspasy na ul. Piłsudskiego pozwoliłyby autobusom ominąć korki tworzące się przed skrzyżowaniem z ul. Sobieskiego
Buspasy na ul. Piłsudskiego pozwoliłyby autobusom ominąć korki tworzące się przed skrzyżowaniem z ul. Sobieskiego Marzena Bugała-Azarko
Na Starym Sosnowcu autobusy mają się poruszać po torowisku tramwajowym. Wrocław, Gdańsk i Warszawa stosują to od dawna

W stolicy Zagłębia autobusy pojadą po torach tramwajowych? To nie żart i nie chodzi wcale o ulicę Małachowskiego, gdzie tory od lat poprowadzone są środkiem jezdni. Jest pomysł, by na Starym Sosnowcu, między trasą S86 i skrzyżowaniem z ul. Sobieskiego, powstał tzw. bus-pas. Ma on pozwolić autobusom poruszać się po torach tramwajowych, by mogły ominąć korki.

Przy okazji wyremontowano by też tory na trasie do Milowic.

Tramwaje Śląskie chcą na projekt ten uzyskać dofinansowanie z unijnej perspektywy na lata 2014-2020.

- Tworzymy kolejne projekty, bo gdy zapadnie decyzja, chcemy już mieć przygotowane dokumenty projektowe - mówi Andrzej Zowada, rzecznik TŚ SA.

Pomysł stworzenia buspasów na ulicy Piłsudskiego podoba się także w sosnowieckim Urzędzie Miasta, choć i tam zastrzegają, że pomysł jest jeszcze w bardzo wczesnej fazie projektowej i na jego realizację trzeba będzie poczekać.

- Nie da się jednak ukryć, że byłoby to dość spore ułatwienie w ruchu w tym miejscu. W godzinach szczytu tworzą się tam przecież spore korki. To pomysł trafiony - mówi nam Krzysztof Polaczkiewicz z Urzędu Miejskiego w Sosnowcu.
Buspasy to rozwiązanie od wielu lat stosowane m.in. we Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie. Na Śląsku i w Zagłębiu byłoby to pierwsze tego typu rozwiązanie.

Nad morzem mogą się nimi poruszać nie tylko autobusy i tramwaje, ale również taksówki. W stolicy Dolnego Śląska stworzono zarówno pasy tylko dla autobusów, jak i te tramwajowo-autobusowe. Tych drugich jest zdecydowanie więcej.

Rozwiązanie to we Wrocławiu się sprawdziło. - Buspasy stosujemy od lat 90. Autobusy omijają korki, ale - co ważne dla pasażerów - zrobiliśmy też wspólne przystanki autobuso-wo-tramwajowe umożliwiające łatwe przesiadki - mówi Tomasz Sielicki z biura prasowego MPK we Wrocławiu. - Buspasy przyniosły zdecydowanie więcej korzyści. Stosujemy to rozwiązanie tam, gdzie jest to możliwe - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!